عکس رهبر جدید

همراه با آبان

  فایلهای مرتبط
همراه با آبان

8 آبان شهادت شهید محمدحسین فهمیده و روز نوجوان

شهید محمدحسین فهمیده در سال 1346 در شهر قم به دنیا آمد. تنها 13 سالش بود که در دفاع مقدس در تاریخ هشتم آبان ماه 1359 با شجاعت بسیار نارنجک به کمر بست و زیر تانک دشمن رفت و با گذشتن از جان خود، پیروزی و حماسه آفرید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد او فرمود: «زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانشآموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالتهای دفاع مقدس میباشد.» به همین دلیل هشتم آبان، سالروز شهادت این شهید بزرگوار را «روز نوجوان و جوان و بسیج دانشآموزی» نامیدهاند تا هم یادآور ایثار و از خودگذشتگی او و هم الگوی مناسبی برای همسالانش باشد.

 

12 آبان ولادت امام حسن عسکری(ع)

ایشان، یازدهمین امام ما شیعیان، روز هشتم ربیعالثانی سال 232 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند. القاب حضرت صفات اخلاقی نیکوی ایشان را بیان میکنند که بعضی از آنها عبارتاند از:  هادی، زکی و سراج.

 

13 آبان روز دانشآموز، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

علاوه بر این، در سیزدهم آبان ماه 1357 نقطه دیگری از تاریخ را مشاهده میکنیم که به دست دانشآموزان روشن شده است. در این روز بزرگ، دانشآموزان مدرسهها را تعطیل و  به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراضشان را به گوش همگان برسانند. آنها با شجاعتی مثالزدنی در برابر مزدوران مسلح شاه ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند.

 

13 آبان تبعید حضرت امام  خمینی(ره)

از حادثههای بسیار مهم سیزدهم آبان همچنین میتوان به تبعید حضرت امام (ره) در سال 1343 و تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 اشاره کرد. در این واقعه، دانشجویان به جاسوسیهای مکرر آمریکاییها پیبرده بودند، آن لانه جاسوسی را به تصرف خود در آوردند. چنین اقدامی آمریکاییها را بسیار خشمگین کرد و باعث شد دست به کارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران بزنند؛ از جمله حمله نظامی به ایران که در صحرای طبس با شکست مواجه شد و محاصره اقتصادی و توقیف کردن اموال ایران و ... اما هیچ کدام نتوانست موجب آن شود که ملت ایران دست از مبارزه با ظلم و ستم و استکبار جهانی که منشأ اصلی آن شیطان بزرگ، یعنی آمریکاست، بردارد. راستی به نظر شما چرا به آمریکا شیطان بزرگ میگویند؟

برای شناخت بهتر آمریکا خوب است به تعبیر رهبرکبیر انقلاب مراجعه کنیم که فرمودند: «آمریکا شیطان بزرگ است.» این سخن حضرت امام (ره) ظرافتهای جالبی دارد. چنانچه مقام معظم رهبری در مورد این سخن امام(ره) فرمودهاند: «این شیطان بزرگ خیلی حرف پرمغزی است. رئیس همه شیطانهای عالم ابلیس است، اما ابلیس بنا به تصریح قرآن، تنها کاری که میتواند بکند، این است که انسانها را اغوا کند. بیشتر از اغوا کاری نمیتواند بکند. انسانها را اغوا میکند، فریب میدهد، وسوسه میکند.  اما آمریکا هم اغوا میکند، هم کشتار  میکند، هم تحریم میکند، هم فریب میدهد، هم ریاکاری میکند ...» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم؛ 18/6/1394).

حالا سؤالی که پیش میآید این است که آمریکا و شیطان دقیقاً چه شباهتهایی به هم دارند؟ بیایید به چندتا از این ویژگیهای مشترک نگاهی بیندازیم:

1. عداوت: «ان الشیطان لکم عدو فتخذوه عدوا»: البته شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید (سوره فاطر، آیه 6).

قرآن کریم شیطان را دشمن قسم خورده انسان معرفی میکند. همچنین اشاره میکند عداوت شیطان تا جایی است که انسان را به حمله تمام عیار از چهار طرف تهدید می کند: «سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان میروم» (سوره اعراف، آیه 17).

دشمنی آمریکا نیز نسبت به مردم و انقلاب اسلامی همانند عداوت شیطان بر کسی پوشیده نیست. اقدامات آمریکا در طول سالها، نهایت دشمنی و عداوت او را نشان میدهد. اقداماتی مثل جاسوسی، تحریک و حمایت از صدام در حمله به ایران، و تحریمهای اقتصادی تنها گوشهای از جنایات آمریکاست.

2. ضعف نیرنگ: «ان کیدالشیطان کان ضعیفا»: زیرا که نقشه شیطان همانند قدرتش ضعیف است (سوره نساء، آیه 76).

ویژگی دیگری که قرآن درباره شیطان بیان میکند، ضعف در نیرنگ و فریب است. آمریکا نیز برای رسیدن به مقاصد شوم خود و سرنگونی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را میکند، اما با وجود تمام نقشههایش، به یاری خداوند و پیروی از رهبری، همیشه در مقابل مردم ایران شکست خورده است.

3. تکبر و فخرفروشی: ویژگی دیگر شیطان تکبر و خودبرتر بینی اوست که بهخاطر همین ویژگی سرانجام از درگاه الهی رانده شد.

مطالعه تاریخ شکلگیری آمریکا چهره متکبر آن را نشان میدهد. کشتار بیشتر از 10 میلیون سرخپوست توسط سفیدپوستان آمریکا در طول دو قرن گذشته و تبعیضنژادی گوشهای از این خصلت آنان را به تصویر میکشد. امام خامنهای در این مورد میفرماید: «تاریخ اروپا و آمریکا از بردهداری شرمسار است، از دوره استعمار سرافکنده است.»

به نظر شما چه ویژگیهای مشترک دیگری بین شیطان بزرگ آمریکا و شیطان وجود دارند؟

 

14 آبان وفات حضرت معصومه(س)

حضرت معصومه(س) به همراه عدهای از اطرافیان و خویشان خود در سال 201 هجری، یعنی یکسال بعد از ورود برادرش امام رضا(ع) به خراسان، برای دیدار با او از مدینه راهی خراسان شد. هنگامی که ایشان و همراهانشان به ساوه رسیدند، حضرت بیمار شدند و به سمت قم که در 10 فرسخی آنجا بود حرکت کردند. ایشان در دهم ماه ربیعالثانی در قم رحلت کردند.

 

24 آبان روز کتاب و کتابخوانی، ۲۶آبان روز جهانی فلسفه

به نظر شما کتابخوانی باعث اندیشهورزی میشود یا برعکس، تفکر و اندیشهکردن میتواند ما را به خواندن تشویق کند؟ من که فکر میکنم هر دو بر یکدیگر اثر میگذارند.

اگر به خودمان زحمت بدهیم و کتابی را در دست بگیریم، معمولاً با دو شکل از مطالب مواجه میشویم: مطالبی که از قبل میدانستیم، اما اکنون آنها را در قالبی جدید و زیبا از کلمات میخوانیم و برایمان لذتبخش هستند و مطالبی که هیچ ازشان خبر نداشتیم و حالا به لطف نویسنده باخبر میشویم. در چنین مواردی، احتمالاً کلی علامت سؤال بالای سرمان سبز خواهد شد. اگر برای شما چنین اتفاقی افتاد، لطفاً کتاب را زمین بگذارید و خوب در افق محو شوید؛ شاید این به شما کمک کند لحظههایی در مورد آنچه خواندهاید فکر کنید.

تفکرات شما ممکن است سؤالهایی برایتان ایجاد کنند که گاهی جوابشان در کتابی که در حال خواندنش هستید وجود دارند، گاهی هم وجود ندارند. اگر جواب همانجا لابهلای صفحهها بود که خوش به حالتان، اما اگر نبود دنبالش بگردید. از زیر سنگ هم که شده پیدایش کنید. این کتاب نشد یک کتاب دیگر. کتاب نشد مجله، مجله نشد روزنامه، روزنامه نشد ته دریا، ته دریا نشد بالای کوه. تا جایی که ممکن است دنبال جواب پرسشتان بروید. این ذهن شماست و خود شمایید که گرسنه شدهاید و دنبال غذا میگردید. او را دوست داشته باشید. به او احترام بگذارید و غذایش را پیدا کنید و سیرش کنید، اما مواظب باشید چه به خوردش میدهید.

۱۲۳
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، روزهای مانا، همراه با آبان، لیلا جلیلی،روز نوجوان،ولادت امام حسن عسکری،وفات حضرت معصومه،روز کتاب و کتاب‌ خوانی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید