عکس رهبر جدید

ششمین جام جهانی

  فایلهای مرتبط
ششمین جام جهانی
تا چند هفته دیگر، انتظار مردم سراسر جهان به پایان می‌رسد و بهترین تیم‌های فوتبال جهان در مسابقه‌های جام جهانی مقابل هم قرار می‌گیرند. از بین کشورهای سراسر دنیا، فقط ۳۲ تیم این فرصت را پیدا کرده‌اند تا با پیروزی در مسابقات مقدماتی، به جام جهانی قطر برسند و حالا باید برای کسب موفقیت در این رقابت‌ها با هم مسابقه دهند. ایران هم یکی از ۳۲ کشور شرکت‌کننده در جام جهانی است و در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ باید با تیم‌های انگلستان، ولز و آمریکا مسابقه بدهد.

تولد جام

مسابقات جام جهانی فوتبال اولین بار در سال 1930 میلادی (1309 شمسی) برگزار شد و حالا 92 سال از عمر آن میگذرد. این مسابقههـا هر چهار سـال یک بـار به شکل منظم با حضور بهترینهای فوتبال دنیا برگزار میشوند و کشورمان هم امسال برای ششمین بار در این رقابتها حضور خواهد یافت. در طول این 92 سال، فقط یک بار جام جهانی تعطیل شد؛ اما چرا؟

 

جنگ به جای جام

سالها قبل، وقتی جنگ جهانی دوم به مدت شش سال در بیشتر نقاط جهان باعث ویرانی و کشتهشدن بسیاری از مردم شد، مسابقههای جام جهانی فوتبال هم تعطیل شدند. معلوم است که در جنگ کسی نمیتواند به فوتبال فکر کند. از طرف دیگر هم، وقتی کشورها با هم دشمن باشند، نمیتوانند در صلح و آرامش با هم مسابقه بدهند. به هر شکل مسابقههای جام جهانی 1942 و 1946 هیچگاه برگزار نشدند تا بین سومین دوره بازیها (1938) تا چهارمین دوره (1950) دوازده سال فاصله زمانی باشد.

جالب اینجاست که قبل از شروع جنگ، ایتالیا قهرمان جهان شد و به این ترتیب ایتالیاییها به مدت دوازده سال قهرمان جهان باقی ماندند!

 

به سوی جنوب

اولین بار که ایران در جام جهانی فوتبال شرکت کرد، سال 1978 میلادی (1357 شمسی) بود. در این مسابقهها - که در آمریکای جنوبی و کشور آرژانتین برگزار میشد- ایران یک مساوی (1-1) مقابل تیم اسکاتلند به دست آورد. اسکاتلند یکی از تیمهایی است که از اروپا و از جزیرههای غربی این قاره در رقابتها شرکت میکند. این جزیرهها را «جزیرههای بریتانیا» میگوییم. حالا امسال هم ایران باید با تیمهای انگلستان و ولز مسابقه دهد؛ دو سرزمین دیگر از مجموعه جزیرههای بریتانیا.

 

پیروزی بزرگ

بیست سال گذشت تا ایران برای دومین بار راهی جام جهانی شد. این بار فرانسه محل برگزاری بازیها بود و ایران با تیمهای یوگسلاوی، آمریکا و آلمان در یک گروه قرار گرفت. ایران در این مسابقهها موفق شد آمریکا را (2-1) شکست دهد تا اولین برد ایران در جام جهانی به این ترتیب کسب شود. بردی که موجب شد مردم کشورمان جشن بزرگی را در روز اول تیرماه سال 1377 برگزار کنند.

 

بازیکن محبوب

ایران برای سومین بار در سال 2006 در جام جهانی حضور پیدا کرد. این بار مسابقهها در کشور آلمان برگزار میشد و ایران برای اولین بار با تیمی از قاره آفریقا در جام جهانی مسابقه داد. این حریف «آنگولا» بود که در برابر کشورمان (1-1) مساوی کرد. قبل از این مسابقه هم ایران با تیم پرتغال مسابقه داد و (2-0) شکست خورد. یکی از گلهایی که ایران دریافت کرد، توسط کریستیانو رونالدو به ثمر رسید؛ بازیکن جوانی که کمی بعد بهترین بازیکن فوتبال جهان شد و به یکی از محبوبترین بازیکنان فوتبال در جهان تبدیل شد. شاید شما هم یکی از طرفداران رونالدو باشید!

 

آخرین لحظهها

بعد از هشت سال انتظار، ایران در سال 2014 یک بار دیگر در جام جهانی شرکت کرد. این بار مسابقهها باز هم در آمریکای جنوبی و این بار در کشور برزیل برگزار شدند. باز هم کشورمان یک مساوی با نمایندهای از قاره آفریقا به دست آورد: مساوی (0-0) با نیجریه. پس از آن، کشورمان یکی از درخشانترین مسابقههای خود را در برابر تیم ملی آرژانتین برگزار کرد و حتی میتوانست این تیم قدرتمند را شکست دهد. اما سرانجام در آخرین ثانیهها لیونل مسی دروازه ایران را باز کرد و ایران (1-0) باخت. مسی هم از بهترینها و محبوبترین بازیکنان فوتبال جهان بود و شاید شما هم طرفدار او باشید!

 

افتخار 

سرانجام در سال 2018، ایران برای پنجمین بار راهی جام جهانی شد. این بار مسابقهها در روسیه برگزار شدند و تیم کشورمان نتایجی درخشان به دست آورد: برد (1-0) در برابر مراکش- نماینده آفریقا - باخت (1-0) مقابل اسپانیا و مساوی(1-1) مقابل پرتغال تا ملیپوشان ایران با افتخار به کشور بازگردند.

حالا چهار سال گذشته است و یک بار دیگر بازیکنان فوتبال ایرانی به جام جهانی میروند تا با افتخار به کشورمان بازگردند.

۸۳۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، جهان ورزش،جام جهانی فوتبال،جام جهانی قطر،پیش به سوی افتخاری دیگر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ششمین جام جهانی، مهدی زارعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید