عکس رهبر جدید

در میان برکه‌های باران!

  فایلهای مرتبط
در میان برکه‌های باران!
برای آشنا‌شدن با تاریخ و فرهنگ مردم هر استان، لازم نیست تمام آن استان را بگردید یا کتاب‌های بسیاری درباره آن منطقه بخوانید. کافی ا‌ست سری به موزه مردم‌شناسی آن استان بزنید. یکی از موزه‌های غنی و مفصل مردم‌شناسی که در آن فرهنگ و تاریخ مردم خون‌گرم جنوب ایران به نمایش گذاشته شده، موزه مردم‌شناسی خلیج فارس در «بندر عباس» است. در این موزه با بازارهای بومی، سرنوشت مهاجمانی که به خاک هرمزگان نظر داشتند و شغل جمع زیادی از مردم استان، یعنی صید و صیادی، آشنا می‌شوید.

داخل قفسههای شیشهای (ویترینهای) موزه آثار دورههای متفاوت تاریخی پیدا شده در خاک هرمزگان چیده شدهاند که به شما میگویند در هر دورهای از تاریخ، در هرمزگان چه خبر بوده است. ساختمان موزه که 15 سال از ساخت آن میگذرد، یک ساختمان سه طبقه است در میان برکههای باران. این یعنی تماشا را باید از همان خارج ساختمان موزه شروع کنید.

 

در محاصره برکههای باران

ساختمان موزه نمونهای از معماری بومی و تاریخی هرمزگان است. دیوارهای بلند گلی، پنجرههای بسیار زیادِ چوبی و بادگیر بزرگی در میانه ساختمان، این عمارت را شبیه به یک قلعه تاریخی کردهاست. قبل از ورود از در بزرگ چوبی موزه که دست کمی از ورودی یک قلعه نظامی ندارد، خوب است گشتی در اطراف ساختمان بزنید. دورتادور موزه را گنبدهای برکههای باران گرفتهاند. برکه آبانباری است که مخزنش از آب باران پر میشود و مردم استان برای رفع تشنگی چشمشان به مخزن آنها بود.

 

جایی برای استعمارگران نیست

مردی که در میان تصویرهای قلعه مخروبه پرتغالیها، به نشانه پیروزی شمشیرش را بالا برده، امام قلیخان، فرمانده سپاه شاه عباس صفوی است. آنهایی هم که با کلاههای فلزی در موضع ضعف قرار گرفتهاند، نظامیان پرتغالی هستند. با ورود به این بخش از موزه صدای چکاچک شمشیر و غرش توپهای نظامی بلند میشود. پرتغالیهایی که خود را از اروپا به خلیجفارس رسانده بودند، برای 115 سال بر جنوب ایران، خلیجفارس و دریای عمان تسلط داشتند. تا بالاخره شاه عباس در ایران به قدرت رسید و بهوسیله امامقلی پای آنها را از جنوب ایران برید.

 

بازار در موزه

برای دیدن نمونهای از بازارهای محلی مردم هرمزگان بهترین کار این است که یک پنجشنبه خودتان را به شهر «میناب» در 115 کیلومتری بندرعباس برسانید. در این بازار میتوانید با مردم خونگرم و صمیمی جنوب ایران همزبان شوید و با فرهنگ، پوشش و لباسهای آنها، و محصولات و صنایع دستیشان آشنا شوید. همچنین میتوان در طبقه دوم موزه مردمشناسی سری به غرفههای بازار زد و بخشی از یک بازار محلی را آنجا دید؛ با این تفاوت که در این بازار دیگر خبری از بازاریان هرمزگان نیست و «نمونکها» (ماکتها) جای آنها را گرفتهاند.

 

تنپوشهای ایرانی

اگر علاقهمند هستید کـه بـا پوشش مردم ایران در طول تاریخ آشنا شوید، باید در همان طبقه اول موزه به تماشا بایستید و نمونکهایی را که لباس ایـرانیان در دورههـای متفاوت تاریخی به تن دارند، تماشـا کنید. پیراهنهای مردان و زنان ساسانی آنقدر بلند بودند که روی  شلوار را میپوشاندند.

در هر دورانی از تاریخ مردم سلیقه خاصی در لباس پوشیدن داشتند. این تنوع سلیقه را میتوانید در موزه خلیج فارس بهخوبی ببینید.

 

شاهدان تاریخ

استان هرمزگان چندین هزار سال است که محل زندگی و رفت و آمد و داد و ستد است. این یک ادعای توخالی نیست، چرا که این سفالهای خوش رنگ و دیگر اشیای موزه مردمشناسی خلیجفارس بخشی از این تاریخ را به تصویر میکشند. قدیمیترین اشیای این موزه سر پیکان و سرنیزههایی از جنس برنز، ظرفهای سنگی و مجسمههایی هستند که عمری بین پنج تا سه هزار سال دارند. ویترینهای موزه اشیایی از دوره  باستانی (2500 تا 1400 سال پیش) و دوران اسلامی (از 1400 سال پیش تاکنون) را در خود جای دادهاند.

 

منبع:

https://elmnet.ir

۸۷۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، موزه،ایران شناسی،موزه های ایران،موزه مردم شناسی خلیج فارس،موزه مردم شناسی،تن پوش های ایرانی،در میان برکه‌ های باران، فاطمه یزدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید