عکس رهبر جدید

رشته برق نگیردت!

  فایلهای مرتبط
رشته برق نگیردت!
حسین خزری، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته برق، اصلاً تصمیم نداشت وارد رشته برق شود. نظرش این بود که مثل بچه‌های دیگر برود تجربی یا ریاضی. به خاطر همین اول وارد رشته تجربی می‌شود. اما به قول خودش در این رشته دوام نمی‌آورد و بعد از تحقیق و صحبت با این و آن، رشته برق را انتخاب می‌کند. خودش می‌گوید: «تابستان سال ۱۳۹۸ رفتم که در رشته تجربی درس بخوانم. دیدم برایم سخت است و نمی‌توانم دوام بیاورم. تغییر رشته دادم و رفتم ریاضی. یک ماه در رشته تجربی درس خواندم و یک ماه در رشته ریاضی. بعد امتحان مدرسه را دادم و دیگر نتوانستم این رشته‌ها‌ را ادامه بدهم. همان موقع بود که با رشته برق صنعتی آشنا شدم!»

با این تغییر بزرگ و آمدن به رشته فنی و حرفهای،  نظرت درباره رشته برق چه بوده و هست؟

راضی هستم و میدانم آینده خوبی دارد. چون هر سال که میگذرد، جامعه و جهان به برق متمایلتر میشوند و به سمت الکترونیک و هرچیزی که با برق سروکار دارد میروند. اوایل که واردش شدم خیلی راضی نبودم، اما وقتی مدتی در آن ماندم از این رشته خوشم آمد. وقتی دیدم همه میگویند رشته برق آینده  خوبی دارد، تلاشم را بیشتر کردم که بتوانم در این رشته خودی نشان بدهم.

از اینکه میدانم این رشته به دردم میخورد راضی هستم. البته به خاطر دو سال کرونا ضرر هم کردم و اگر کرونا نبود میدانم از این هم میتوانستم بهتر باشم. الان هر وسیلهای در دنیا دارد با برق کار میکند؛ مثل همین خودروهای شخصی که روز به روز بیشتر به سمت هیبریدیشدن و برقیشدن میروند.

 

اصلاً تعریف رشتهات چه میشود؟

در رشته «بـرق صنعتی»، ما درباره بـرقهای تکفـاز و سـهفاز، سیمپیچیهای موتور، دستگاههای بزرگی که در کارخانهها وجود دارند، و موتورهای سنگین و بزرگ، بهطور کارگاهی یاد میگیریم.

 

به نظر میآید رشته سختی است، تو اینطور فکر نمیکنی؟

به نظرم همه کارها و رشتهها سختیهای خودشان را دارند، اما چون این رشته را دوست دارم، سختی کمی دیدهام. همیشه هم وقتی سختی میکشیدم، به خودم میگفتم نتیجه کار را ببین. اینطوری امیدوار میشدم. البته وقتی میخواستم وارد هنرستان بشوم خیلی تحقیق کردم. به من میگفتند رشته برق رشته سختی است.

مثلاً «درس دانش فنی» درسی تخصصی با ضریب بالا و سخت است. اوایل واقعاً مطالبش را نمیفهمیدم. سختی دیگر هم مربوط به مدارهاست و اوایل که با آنها روبهرو میشوید، سر در نمیآورید. البته سختگیری معلمها هم هست. اما اگر با آنها خوب باشی و درس را بخوانی، به تو خیلی کمک میکنند. اگر هم با آنها بد تا کنی و اذیتشان  کنی، اذیت میشوی. هزینههای تحصیل در این رشته هم قابل توجه است، اما درنهایت به نظرم ارزشش را دارد. 

 

به نظرت برای تحصیل در رشته برق چه ویژگیهایی باید داشته باشیم؟

یکی از ویژگیها صبوری است. من خودم آدم صبوری نیستم و زود جوش میآورم، اما از وقتی که وارد این رشته شدهام، صبرم کمی بیشتر شده است. چرا؟ چون مثلاً یک جای مدار اشتباه کردهای و مدار کار نمیکند. حالا باید مرتب نقشه را نگاه کنی و مدار را واپایش (چک) کنی که ببینی کجا را اشتباه کردهای. پس لازم است صبور باشی و خونسردیات را حفظ کنی.

ویژگی دیگر دست بهآچاربودن است. من قبل از اینکه وارد این رشته بشوم، ناوارد بودم، ولی در این سه سال خیلی پیشرفت کردهام و کمکم بلد شدهام پیچ را با تسلط ببندم. پایه دهم که بودم، بستن یک مدار کوچک را از ساعت هشت صبح شروع کردم و انجام آن تا یک بعدازظهر طول کشید. یادم هست اولین بار که با مدار مواجه شدم، برایم مثل غول دوسر بودم. میگفتم خدایا این را چطوری ببندم؟! اما الان پیچیدهترین مدارها را نهایت ظرف دو ساعت میبندم.

 

آینده تحصیلی رشتهات چیست؟

رشته برق در دانشگاه سه گرایش دارد: برق کاردانی، برق صنعتی و کاردانی آسانسور. هرکدام را که انتخاب کنی، دو تا سه سال در آن گرایش درس میخوانی. بعد اگر درست خوب باشد و دانشگاه از تو راضی باشد، شرکتها و کارخانهها سراغت میآیند تا بروی آنجا کار کنی.

اما مهم است در دوره مدرسه و بعد در دانشگاه خوب درس بخوانی.

 

چه درسهایی میخوانید؟

- رسم فنی

- راهاندازی موتورهای سه فاز و تک فاز (جلد اول)

- لولهکاری و اتصالات سیم و کابل

- کاربرد فناوریهای نوین

- مدارهای روشنایی و اندازهگیری الکتریکی

 

 

۳۷۲
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان،معرفی رشته برق،رشته فنی و حرفه ای،هنرستان برق،رشته برق نگیردت، تهمینه حدادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید