عکس رهبر جدید

تایر هواپیما

تایر هواپیما
در جهان امروز، وسایل نقلیه، چه زمینی چه هوایی، به کمک چرخ‌هایشان حرکت می‌کنند. برای این کار لاستیک‌ها، یا به عبارت ساده‌تر تایرهایی در اندازه‌های متفاوت و متنوع طراحی و تولید می‌شوند. در واقع تایر قطعه‌ای لاستیکی است که روی چرخ وسایل نقلیه سوار می‌شود. شاید از خودتان بپرسید: چرا تایرهای هواپیما برخلاف تایرهای سایر وسایل نقلیه زمینی نمی‌ترکند و پنچر نمی‌شوند، درحالی که با سرعت سرسام آوری نشست و برخاست می کنند و فشار و وزن بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و از سوی دیگر ابعاد کوچک‌تری هم دارند؟ مثلاً چرخ‌های یک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ تنها ۶۹ سانتی‌متر قطر و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند که از چرخ‌های تریلی که قطری برابر یک متر و عرضی برابر ۵۰ سانتی متر دارند، به مراتب کوچک‌ترند.

ویژگیهای تایر هواپیما

آنچه تایرهای هواپیما را  از تایرهای سایر خودروها متمایز میکند تا در برابر تحمل وزن زیاد و سرعت بالایش مقاومت داشته باشد، میزان باد موجود در چرخها و نحوه ساخت و مواد سازنده لاستیک این چرخهاست. میزان باد در تایر هواپیما شش برابر باد تایر یک خودرو است. در ضمن با گاز «نیتروژن» پر  میشود که زمان پوسیدگی را به تعویق میاندازد. هنگام ترمزکردن اضطراری و آتشگرفتن هم  ماهیت خنثابودن این گاز  از گسترش آتش جلوگیری میکند. 

 

مقاومت تایر هواپیما

تایرهای هواپیما میتوانند تا 150 درجـه سانتیگراد دما را در زمـان نشست و بـرخاست و همین طـور تا منهای 40 درجه سانتیگراد دما را در ارتفاع بالا تحمل کنند. همچنین، این تایرها وزن هواپیما را روی زمین و ضربات سنگین در لحظه فرود جذب میکنند. تایرهای هواپیما پس از ساییدگی تا چند بار قابلیت شیارکشی و استفاده مجدد دارند و اگر قابل ترمیم و اصلاح باشند، تا هفت برابر عمر اولیهشان دوام خواهند داشت. تایرهای هواپیما پیش از تعویض میتوانند تا 500 بار عمل  نشست و برخاست را انجام دهند. طوقهای اطراف رینگ چرخها طوری طراحی شدهاند که در صورت ترکیدن لاستیک در سرعتهای بالا روی باند، پس از تخلیهشدن باد و تکهتکهشدن لاستیک، به دور رینگ باقی میمانند و از متلاشیشدن آن و برخورد قطعهها به بدنه، موتورها و بالچهها بالها جلوگیری میکنند.

 

آج لاستیک هواپیما

الگوهـای آجهـای لاستیک چرخهای هواپیما بهگونهای طراحی شدهاند که از سرخوردن هواپیما هنگام فرود روی باند جلوگیری میکنند. این آجها به وسیله رشتهکابلهایی تقویت شدهاند. چنین شرایطی  سبب میشود، یک کشیدگی بین لاستیک و سطحی که هواپیما روی آن فرود  میآید (باند)، روی دهد. این موضوع همان دلیل ایجاد دودی است که هنگام فرود هواپیما و تماس چرخهایش با سطح باند مشاهده میکنیم. در ضمن تایرهای هواپیما دستساز هستند و متخصصان بر تمام مراحل قالبگیری، لایهگذاری، حرارتدهی و آزمونهای کیفیت لاستیک نظارت و آنها را ارزیابی میکنند.

 

دوام تایر هواپیما

هر چرخ هواپیما توان 500 بار نشست و برخاست را دارد و برخلاف انواع نشانهای تجاری (برندهای) لاستیک خودروها، در صنعت هوانوردی هیچ لاستیک بد و کم دوامی وجود ندارد. چرا که طبق قوانین هوانوردی، تایرهای هواپیما باید بتوانند فشاری تا چهار برابر فشار محاسبه و ارزیابیشده را هنگام فرود به مدت سه ثانیه تحمل کنند. قدرتمندترین تایرها میتوانند سرعت 463 کیلومتر بر ساعت را تحمل کنند. تعداد به نسبت زیاد تایرها در هواپیما کمک میکند که در صورت ترکیدگی احتمالی یک یا چند تایر، سایر تایرها تعادل هواپیما را حفظ کنند. برای مثال، تعداد چرخها در بوئینگ 777 چهارده عدد و در هواپیمای ایرباس 380 بیست و دو  عدد است.

 

تولید تایر هواپیما در ایران

یکی از مشکلات کشورمان در دفاع مقدس، تأمین قطعههای هواپیماهای نظامی، از جمله لاستیک هواپیما بود که به دلیل وابستگی تمام عیار کشورمان در حکومت طاغوت به غرب،  تهیه آنها برایمان دشوار شده بود. با این وصف در سال 1377 فناوری تولید انواع تایرهای هواپیماهای نظامی جنگنده و باربری سنگین، مانند «سی130» و «ایلوشین» در دستور کار گرفت و در سال 1391، کشور ما با تولید 21 اندازه (سایز) از انواع تایرهای هواپیماهای نظامی به خودکفایی رسید. اکنون به  برخی از کشورهای همسایه هم صادرات داریم. در حال حاضر فناوری تولید تایر برای هواپیماهای تجاری و غیرنظامی هم شروع شده است تا برای همیشه وابستگیمان به دیگر کشورها پایان بگیرد.

 

 

منابع:

https://letstalks cience.ca

https://en.m.wikipedia.org

۸۶۰
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، ره‌آورد، تایر هواپیما،چرخ وسایل نقلیه،آج لاستیک هواپیما،مجید عمیق
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید