عکس رهبر جدید

گرافیک متحرک دقیقاً چیست؟

  فایلهای مرتبط
گرافیک متحرک دقیقاً چیست؟
طراحی متحرک (موشن‌گرافیک) یکی از پرطرف‌دارترین هنرهای قرن بیست و یکم اسـت. دانش و تجربه، طراحی، رنگ، تایپوگرافی، تصویر، صدا، موسیقی، نویسندگی و کارگردانی، و همچنین یادگیری برنامه‌های نرم‌افزاری بـرای تبدیل شدن به هنرمند گرافیک متحرک ضروری است. با پیشرفت فناوری‌ها، صنعت ‌گرافیک متحرک به طور مداوم تکامل یافته است. قبل از اینکه رایانه‌ها به طور گسترده در دسترس باشند، ساخت طراحی متحرک پرهزینه و وقت‌گیر بود. با در دسترس قرار گرفتن روزافزون نرم‌افزارهای گرافیکی متحرک‌ساز و کاربر پسند، این موضوع تغییر کرده است و ابزارهای بسیار بیشتری در دسترس هنرمندان ‌گرافیک متحرک قرار دارد، اگر چه شرایط یادگیری مناسبی وجود دارد، اما خلاقیت و توانایی هنری و استعداد و علاقه حرف اول را می‌زند.

تعریف

طراحی متحرک، طراحی گرافیکی است که به حرکت در میآید. گرافیک متحرک یک هنر است، مانند طراحی گرافیک. به طور کلی، طراحی متحرک عناصری را از عکاسی، تصویرسازی، تایپوگرافی، موسیقی، گفتوگو و موارد دیگر  را به کار میگیرد تا ترکیبات متحرک بصری جذابی ایجاد کند.

اشیا، شخصیتها و پسزمینههای مصور ویدیوهای طراحی متحرک حرکت میکنند و تغییر شکل میدهند، به گونهای که داستانی را بیان میکنند یا فرایندی را توضیح میدهند. طراحی متحرک وسیله نقلیهای را در اختیار طـراحان قرار میدهـد تا به تخیل خود اجازه دهند با محدودیت کمتری به خلق بصری برای نمایش ایدههایی بپردازند که به بیننده دیدگاه منحصر به فردی از یک داستان، محصول یا خدمات میدهد بپردازند. طراح میتواند از تخیل خود برای خلق صحنهها یا بازی با اشیای ساده، جلوههای صوتی و فضای مثبت و منفی استفاده کند.

1

فیلمنامهای بنویسید که داستانی را روایت کند.

یک گرافیک متحرک با یک داستان شروع میشود که در یک فیلمنامه خلاصه شده است. اگر چه طراحی متحرک کوتاه و معمولاً بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه است، اما شما به هر حال به یک فیلمنامه برای جزئیات روایت قصه یا کارگردانی داستان نیاز دارید.

همانطور که فیلمنامه خـود را مینویسید، در نظر بگیرید که کدام بخش از داستان شما میتواند از طریق این موارد به بهترین شکل بیان شود:

صداگذاری

همانطـور کـه قبلاً ذکـر شد، صـداگــذاری و گـفـتوگـوی شخصیتها، قراردادن آهنگ برای دادهها و تصاویر توضیحدهنده. هر زمانی که نیاز به شفافسازی یا برچسبگذاری تصویری باشد به خوبی کمک میکنند.

آوا و موزیک

صـدا و مـوسیقـی تصـاویـر روی صفحـه را همـراهـی مـیکنند.

بنابرایـن این دو در کنار هم کار میکنند و یـکدیگر را پـوشش مـیدهند.

متن روی صفحه  

داستانسـرایـی میتـوانـد برای مـوضوعاتـی مـاننـد نمـایشگاههای تجـاری کــه در آن صـدا گزینهای مناسبی نیست، مفید باشد. همچنین روشی هوشمندانه برای جلب نظر افراد است، زیرا هنگام مطالعه باید  دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

فقط بصری

هرچند که به طـور معمول استفـاده نمیشود، ولـی شما هنوز هـم میتـوانید یک گرافیک متحرک جذاب و بدون متن ایجاد کنید.

2

هنگامـی که فـیلمنامه خود را دارید، میتوانـید شـروع به تـجسم آن در مرحله فـیلمنامه مـصور کـنید. این زمانی است که فیلم نامه و جلوههای بصری را کنار هم میگذارید و شروع میکنید به شکل دادن به محصول نهایی.

در این مرحله میخواهید قابهای تصویر(فریمها) را روی کاغذ بکشید و قبل از شروع، اسکریپت* نهایی را مرور کـنید. سـپس مـیتوانـید ایدههایی را برای زنده کردن فیلمنامه شروع کنید.

3

مانند هر پروژه بصری که ایجاد میکنید، سبک و رنگ به اندازه خود داستان با هم ارتباط برقرار میکنند. حتی زمانی که براساس دستورالعملها کار میکنید، انتخابهای ساده طراحی میتوانند تأثیر زیادی  داشته باشند.

4

طرحهای نهایی را متحرک کنید.

5

سبک پویا نمایی

این فقط به محو شدن در داخل و خارج از صحنه نیست. نحوه انتقال شما از یک نقطه به نقطه دیگر بر منسجم بودن داستان تأثیر میگذارد. حرکت از نقطه الف به نقطه ب باعث حرکت داستان میشود.

زمانبندی

کنـدی یـا سرعـت در زمانبنـدی حـرکت تصویر میتوانـد حرکـت را ایجاد یا خراب کند.  اگر حرکت کند باشد مردم آنچه را که میخواهید به آنها بگویید «به دست نمیآورند» و توجه مردم را از دست خواهید داد. ولی سرعت حرکت افراد را علاقهمند نگه میدارد. برای افزودن هیجان، تغییرات اساسی زمان را در نظر بگیرید.

جلوههای صوتی

بسته به اینکه با چه کسی کـار میکــنید، جـلوههـای صـوتـی مـیتوانند به اثـر انرژی و اعـتبار ببخشند. برخـی از پویـانماییسازان (انیماتورها) بر این باورند که باید اجازه دهید عناصر خودشان صحبت کنند. نکته کلیدی این است که فقط از چیزهایی استفاده کنید که به پروژه شما ارزش میافزاید و حواس را از داستانی کـه میخواهید بــگویـید، منــحرف نـمیکـند.

 

یکی از برنامههای پیشرو مورد استفاده توسط طراحان گرافیک متحرک، «آدوب اَفتر افکتس» است که به کاربران اجازه میدهد، گرافیکها را در طول زمان ایجاد و تغییر دهند. از « آدوب فلش» به طور گستردهای برای ایجاد طراحی حرکتی برای وب استفاده میشود. برنامههای نرمافزاری سه بعدی مانند «4 دی ماکسون سینما» دارای ابزارهای گرافیکی حرکتی هستند و با « افتر افکتس» و «فتوشاپ» به خوبی کار میکنند. 

 

*  اسکریپتها برنامههای کوچکی هستند که با زبانهای برنامهنویسی نوشته شدهاند و هدف از نوشتن آنهاجلوگیری از انجام وظایف تکراری و خودکار کردن آنهاست.

۱۴۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، اپ و گپ، گرافیک متحرک دقیقاً چیست،سیدعلی موسوی،موشن گرافیک،طراحی متحرک،پویانمایی،برنامه ادوب فلش،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید