عکس رهبر جدید

چگونه از برج نویسندگی بالا برویم؟

چگونه از برج نویسندگی بالا برویم؟

وقتی نوجوان بودم، خبری از مشاورههای امروزی نبود. یا اگر بود، من در یک مدرسه دولتی جنوب تهران از آنها بیخبر بودم. آن وقتها اینترنت هم وجود نداشت. تنها مشاور مدرسه ما خانم مسنی بود که خیلی هم خوشاخلاق نبود. یک روز همه جرئتم را جمع کردم و رفتم سراغش.

ـ  سلام خانم. اومدم برای انتخاب رشته به من کمک کنید.

ـ  چی دوست داری؟

ـ  هم ریاضی، هم ادبیات. نمرههامم خیلی خوبن.

ـ  بابات چهکاره است؟

ـ  نویسنده.

ـ  برو انسانی.

تمام. این همه مشاورهای بود که از مشاور تحصیلی مدرسه گرفتم. دیگر بعد از آن یادم نیست که چطور شد و چقدر با خودم کلنجار رفتم تا برای ادامه مسیر رشته ریاضی را انتخاب کردم و پیش رفتم تا فوقلیسانس مهندسی برق. خب واقعاً ریاضی و رشتههای مهندسی را دوست داشتم، ولی ادبیات و نوشتن چیزی نبود که از من جدا شود.

حالا که به گذشته خودم نگاه میکنم، دلم به حال آن دختر 16 ساله میسوزد که دلش میخواست دست کمکی از غیب میرسید و راه را نشانش میداد. این روزها اوضاع فرق کرده است. در دورترین روستاها هم میشود به تجربه آدمهای دیگر دسترسی پیدا کرد و کمک گرفت.

من هم امسال قصد دارم در این صفحههایی که در اختیارم گذاشته شده، خیلی فشرده از دنیای ادبیات و داستاننویسی برای شما حرف بزنم. اگر مطالب را دنبال کنید، میتوانید خودتان را محک بزنید. ببینید که واقعاً چقدر به دنیای ادبیات و داستاننویسی علاقه دارید. رفتن بقیه مسیر با خودتان.

دراین شماره درباره چند موضوع کلی صحبت میکنیم.

 

چرا باید نوشتن را یاد بگیریم؟

همین ابتدای کار حساب نوشتن را از داستاننویسی جدا کنید. داستاننویسی یکی از زیرشاخههای نوشتن است. در دنیای امروز همه لازم نیست داستان نویسی را یاد بگیرند، ولی همه باید بتوانند بنویسند. مهم نیست در آینده قرار است چه شغلی داشته باشید. داروساز شوید یا تولیدکننده یا مهندس صنایع. دنیای «رقمی»(دیجیتال) و بحث بازاریابی اینترنتی به سمتی پیش رفته است که همه باید بتوانند افکار و ایدههای خودشان را بنویسند و در دنیای اینترنت یا در کتابها منتشر کنند. هر چه در این کار مهارت بیشتری داشته باشند، جایگاه شغلی بهتری پیدا میکنند و در نتیجه به درآمد بهتری هم میرسند.

پس به نوشتن به چشم یک مهارت نگاه کنید که باید یاد بگیرید، چون در آینده به آن نیاز خواهید داشت؛ چه بخواهید داستاننویس بشوید، چه نخواهید.

 

آیا نویسندگی درآمد خوبی دارد؟

امـروز کـه ایـن مطلب را بـرای شـما مـینویسم، تعداد داستاننویسهایی که تنها از طریق فروش کتابهایشان امرار معاش میکنند، به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد. این واقعیتی است که باید بدانید. بیشتر نویسندههای ما شغلهای دیگری هم دارند. مثلاً ویراستاری میکنند، کارمند هستند، درس میدهند و ... امیدوارم وقتی که شما به عنوان نویسنده شناخته میشوید، شرایط تغییر کرده باشد.

 

آیا اگر داستان یا کتابی نوشتم آن را چاپ کنم؟

این روزها چاپکردن کتاب کار آسانی شده است. هر کسی میتواند به یک چاپخانه یا ناشر مراجع کند و پولی بپردازد و نوشتههایش را چاپ کند. به همین راحتی میتوان صاحب یک کتاب شد. ولی دوستان خوب من، هیچ وقت این کار را انجام ندهید. برای چاپ کتاب عجله نکنید. داشتن یک کتاب به شما هیجان و اعتماد به نفس کاذبی میدهد که از مسیر اصلی منحرفتان میکند. چاپ کتاب بماند برای سنین بزرگسالی. برای اینکه نویسنده خوبی بشوید، فعلاً کارهای مهمتری دارید.

 

الان چهکار کنم؟

بهترین کاری که در نوجوانی میتوانید انجام دهید، خواندن آثار ماندگار (کلاسیک) و شاهکارهای ادبی ایران و جهان است. در بزرگسالی به قدری سرتان شلوغ میشود که به زحمت فرصت این کار را پیدا میکنید. حالا که مسئولیت زیادی ندارید این کتابها را بخوانید.

در کنار خواندن حتماً بنویسید. از یادداشت های روزانه شروع کنید. سررسید یا دفتری داشته باشید و هر روز خودتان را موظف کنید که حداقل یک یا دو صفحه در آن بنویسد. درباره موضوع نوشتنهای روزانه در شمارههای بعد صحبت میکنیم.

 

آیا استعداد نوشتن دارم؟

اصلاً به این موضوع فکر نکنید و وقتتان را هدر ندهید. جدیدترین تحقیقات نشان میدهند که هر آدمی میتواند هر کاری را یاد بگیرد؛ به شرط اینکه به اندازه کافی تمرین کند. نوشتن به عنوان یک مهارت برای شما ضروری است. پس چه استعداد داشته باشید چه نداشته باشید، باید آن را یاد بگیرید.

 

چه کتاب هایی بخوانم؟

مرجع اصلی معرفی کتاب برای شما، کتابهای درسی، مجلههای رشد، معلمها و نویسندههای خوب حوزه نوجوان هستند. وقتتان را با کتاب هایی که  وبنویس های(بلاگرهای) کتاب در فضای مجازی معرفی میکنند تلف نکنید.

 

کتاب گران است، چهکنیم؟

حق دارید. کتاب واقعاً گران شده است و دیگر نمیتوان به سادگی آن را تهیه کرد. در اولین فرصت در کتابخانه مدرسه یا در یک کتابخانه عمومی عضو شوید.

برای این شماره کافی است. اگر سؤالی دارید یا مطلبی هست که دوست دارید درباره آن حرف بزنیم، برایم بنویسید.

 

راههای ارتباطی شما برای فرستادن متن و داستان، رایانامه مجله است به نشانی :

 nojavan@roshdmag.ir

یا شماره پیامک 3000899596

۲۵۵
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مهارت نویسندگی، چگونه از برج نویسندگی بالا برویم،مریم فردی،مهارت های نویسندگی،نویسندگی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید