عکس رهبر جدید

رشته تلویزیونی

  فایلهای مرتبط
رشته تلویزیونی
اسم رشته‌شان «تولید برنامه‌های تلویزیونی» است. موقع روبه‌روشدن با این اسم فکر می‌کنیم: چه چیزهایی را یاد می‌گیریم؟ چه چیزهایی را باید از قبل بلد باشیم؟ و البته قرار است در آینده چه‌کاره شویم؟ این‌ها سؤال‌هایی هستند که اگر بخواهیم این رشته را در هنرستان انتخاب کنیم، از خودمان می‌پرسیم. شما دیگر چه سؤال‌هایی دارید؟ دانیال کروبی یکی از کسانی است که در این رشته هنرستانی تحصیل کرده است. خودش می‌گوید تصویری که ابتدا از این رشته داشت، با تصویری که الان دارد، متفاوت است. گفت‌و‌گوی کوتاه ما با او شاید بتواند به بعضی از سؤال‌های شما پاسخ دهد.

به طور کلی تعریف رشته شما چه میشود؟

اگـر کسی بپرسد توی رشتهتان چهکار میکنید، میگویم که هر چیزی در تلویزیون میبینید، از پشت صحنه تا جلوی دوربین، همه را  یاد میگیریم و اگر کسی بخواهد این رشته را انتخاب کند، چیزی که به او میگویم این است که اول تحقیق کن. خیلیها هستند که به این رشته  میآیند  و پشیمان میشوند.

 

چرا؟

میگویند سخت است، حوصله ندارند، صبر ندارند. پس باید تحقیق کنند و ببینند اگر واقعاً دوست دارند، وارد این رشته شوند. بعضیها از درس خواندن گریزاناند و گمان میکنند این رشته آسان است. ولی برعکس، این رشته بهشدت درسهای خواندنی دارد. بهشدت باید بخوانی و بهشدت باید کار کنی.  من هم اولش  فکر میکردم این رشته فقط درسهای عملی دارد. البته با علاقه وارد این رشته شدم، اما بعد فهمیدم علاوه بر خواندن کتابهای درسی، باید کتابهای متفرقه هم بخوانم. البته یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد؛ اینکه خیلی وقتها ما با زبان و کلمات انگلیسی سر و کار داریم. اگر کسی از زبان انگلیسی فرار میکند، این رشته مناسب او نیست.

 

گفتی کتابهای متفرقه. منظورت خواندن چه کتابهایی است؟

کتابهایی که ربطی به ادبیات و زبان فارسی داشته باشند و کتابهـایی که به ایـن رشته مرتبط‌‌اند؛ مثل تصویربرداری، صدابرداری، جنس صدا و این چیزها. البته بگویم، این رشته به آموزش همه چیز میپردازد تا ما کارگردانی را یاد بگیریم.ممکن است هرکسی بخشی را مورد علاقه خودش ببیند و درباره آن موضوع بیشتر بخواند و روی آن حرفه متمرکز شود. مثلاً تدوینگری کتابهای زیـادی دارد و در ایـن رشتـه باید نرمافزارهای متفاوتی را یاد گرفت.

 

صبوری در این رشته به چه معنایی است؟

فیلمها در نهایت یک تا دو ساعت هستند، اما شاید یک تا سه سال برای ساخت آنها زمان بگذاریم. پس در طول ساخت یک اثر یا برنامه باید صبور باشیم. یک ویژگی مهم دیگر هم باید داشته باشیم: بلد باشیم کار گروهی انجام بدهیم. هر کس یک گوشه از کار را انجـام  میدهد و اگر اعضای گروه با هم هماهنگ نباشند، کار خراب  میشود.

 

خب فکر میکنی که اگر من بخواهم وارد این رشته شوم، چقدر سرمایه لازم دارم؛ مقصودم سرمایه مادی است؟

چون باید کتاب بخوانیم و کار عملی انجام بدهیم، مهم است که بتوانیم امکانات اولیه را برای رشتهمان فراهم کنیم.

 

آینده تحصیلی و شغلی این رشته چیست؟

ما الان با چیزهایی که یاد گرفتهایم میتوانیم کارکردن را شروع کنیم. عدهای از دوستان من کار تدوینگری و صداگذاری انجام میدهند. اما دبیران ما  تأکید کردهاند که به دانشگاه برویم، چون اصل اطلاعات و درسها را آنجا یاد میگیریم.

 

خود تو در آینده میخواهی چهکاره شوی؟

خب همه ما در این سن  یک مقصدی را در نظر میگیریم و توی طول راه یکدفعه میپرسیم: «این مسیر درست است؟ تهش به مقصد میرسد؟ دور بزنم؟ از یک راه دیگر بروم؟»

این است که الان من خودم شخصاً دلم میخواهد تدوینگر شوم و  البته «ویافایکس»کار شوم؛ یعنی بتوانم کار جلوههای ویژه انجام بدهم. اما یک وقتها هم میایستم و با خودم فکر میکنم: «آیا این راه درست است؟ نکند من باید تصویربردار شوم؟!» یک وقتهایی این گیجی ممکن است پیش بیاید، ولی در نهایت من دلم میخواهد همان تدوینگر شوم.

 

درسهایی  که میخوانید:

- فیزیک

- ریاضی

- تصویربرداری و قاب و نما

- نورپردازی

- طراحی صحنه و گریم و صورک(ماسک)

- گویندگی

- بازیگری

- تدوین

و...

 

چه ویژگیهایی باید داشته باشید؟

- صبر و حوصله بسیار و توکل به خدا

- توانایی تمرین فردی

- مهارت کار گروهی

- علاقه به کتابخوانی

- علاقه به زبان انگلیسی

۴۲۴
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان، رشته تلویزیونی،تهمینه حدادی،تولید برنامه‌ های تلویزیونی،رشته تولید برنامه‌ های تلویزیونی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید