عکس رهبر جدید

کرونا چگونه جرقه زد!

کرونا چگونه جرقه زد!
«ایده آزاد» اسم یک رویداد است؛ رویدادی که در آن می‌توانی طرح‌هایت را برای ساخت بازی فکری و بازی رومیزی مطرح کنی. یک روز وقتی فراخوان این رویداد منتشر شد، امیرعلی حسینی اخگر با خودش فکر کرد: «رویدادهای بزرگ که فقط برای بزرگ‌سالان نیستند!» همین جرقه کافی بود تا او ایده خود را به رویداد بفرستد، برگزیده شود و حالا منتظر تولید بازی فکری خود است.

بازی تکثیر چیست؟

«تکثیر» یک بازی رومیزی فکری با موضوع «کرونا» است. این بازی با شیوع ویروس در شهر آغاز میشود و اگر بازیکنان نتوانند جلوی شیوع ویروس را بگیرند، همهگیری رخ خواهد داد. این بازی رقابتی برای دو تا چهار نفر طراحی شده است و جزو بازیهای خانوادگی محسوب میشود.

در این بازی، ویروس سعی میکند افراد دارای ارتباط بالا با شهرهای دیگر را شناسایی کند و پس از رخنه به وجود آنها، شرایط تکثیر در افراد دیگر را به وجود بیاورد. در مقابل، «مدافع سلامت» تلاش میکند با واکسن و قرنطینه جلوی شیوع ویروس را بگیرد.

این بـازی مبتنی بـر ذهـنخوانی است. ابزار ایـن بازی20 صفحه دو طـرفه و150 مهـره قرمز رنگ به عنوان ویروس و50 مهرهآبی رنگ به عـنوان واکـسن و دو مـهره قرنطینه است.

 

کودکی امیرعلی

وقـتی دو سـه سالـم بود، بازیهـای رایـانـهای کودکـانه انـجام مـیدادم. بعـدهـا در رایـانـه گشتم و بازی شطرنج را پیدا کردم. در آن سن به قدری این بازی را انجام دادم که تقریباً تمام قوانین شطرنج و اصول حرکت مهرهها را یاد گرفتم. اینگونه بود که به بازیهای فکری علاقه پیدا کردم. از آن زمان به بعد مرتب با بزرگترها شطرنج بازی میکردم و آنها هم در بازی کمی به من ارفاق میکردند. اما بعدها حرفهای شدم. بنابراین اولین بازی فکری که انجام دادم، شطرنج بود. از آنجا فهمیدم به بازیهای فکری علاقه دارم.

کودکی من با بازیهای رایانهای گذشت. زمانی که بچه بودم، قبل از اینکه به سنی برسم که بتوانم بازیهای فکری بکنم، بیشتر بازیهای رایانهای انجام میدادم. بعد از اینکه توانستم در یکی از بازیهای رایانهای که خیلی هم راهبردی (استراتژیک) و فکـری بـود برنـده شـوم، وارد بازیهای رومیزی شـدم. بعد از مدتـی هم توانستم در بازیهای رومیزی فکری، راهبردی و رقابتی حرفهای شوم. اینها سبکهای بازی مورد علاقه من بودند و با هرکسی که دوست داشتم رقابتی داشته باشم، این بازیها را میکردم.

من در دوران بچگی بیشتر به بازیهای راهبردی و فکری علاقه داشتم؛ بازیهای فکری به دلیل اینکه اکثر آنها رقابتی بودند. به جز این، بازیهای حرکتی مثل فوتبال و والیبال را هم که رقابتی بودند، ، انجام  میدادم. بازیهای کارتی هم برایم جذاب بودند و در مناسبتهای گوناگون برایم از این بازیها هدیه میآوردند.

 

ماجرا از کجا شروع شد؟

عمـهام در رویدادهای «ایده آزاد» کـه «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانـان» برگزار میکند و صاحبان ایدههای ساخت بازی در آن با هم رقابت میکنند، شرکت میکرد. خودم هم قبلتر از این دوست داشتم بازی فکری درست کنم. مثلاً بازیهای متفاوت و رقابتیتری از دل منچ و بازیهای کارتی طراحی میکردم و بعد آن بازیها را انجام میدادیم. کرونا که آمد، و رفت و آمدها که قطع شدند، با عمهام بازیهای رایانهای از راه دور انجام میدادیم.

عمهام برای اینکه بازیاش را طراحی کند، از من میخواست با او بازی کنم تا مشکلات بازی کمکم پیدا شوند. یا من ایدهای جدید به او میدادم. متوجه شدم با تغییراتی که عمهام به مرور روی بازی ایجاد کرده، بازیاش خیلی جذاب شده است. بعد با خودم گفتم: چرا من هم یک بازی جذاب طراحی نکنم؟ اینکه در دوران قرنطینه بودیم هم فرصت خوبی برای این کار بود.

وقتی این بازی را طراحی میکردیم، فقط به فکر کرونا نبودیم. چون بیماریهای ویروسی خیلی زیادی وجود دارند. بنابراین گرچه این بازی از کرونا ایده گرفته است، ولی میتواند عنوان هر ویروس دیگری را هم بگیرد. پس این بازی فقط مخصوص کرونا ساخته نشده و برای همه بیماریهای ویروسی واگیردار خطرناک طراحی شده است. اکنون هم بازی در مرحله تولید است و انشاءالله به زودی وارد بازار می‌شود.

 

از ایده تا اجرا

اوایل نقشهها را بهعنوان  نمونک (ماکت) با خودکار میکشیدم. تعداد مهرهها کم بود. وقتی در خـانواده بازی را انجام میدادیم، مرتب آن را تغییر میدادم. بعد از اینکه در «ایده آزاد» ثبت نام کردم، بازیام از جمله بازیهای برتر شناخته شد. بعد چیزهای جدیدی مثل قرنطینهکردن و جهشکردن را به بازی اضافه کردم. تا اینکه بازیام جذاب شد. در نهایت خود «ایده آزاد» تصمیم گرفت به عنوان حمایت از ما این بازی را تولید کند.

 

آینده

از وقتی این بازی را طراحی کردهام و حمایت ایده آزاد را دیدهام، به طراحی بازی علاقهمند شدهام و از اینکه بازی طراحی میکنم احساس خوبی دارم. برای همین این روزها به فکر طراحی بازیهای دیگر هم هستم و دوست دارم بازیهای فکری و رقابتی دیگری طراحی کنم. هدفم این است در آینده بازیهای زیادی طراحی کنم تا بچهها بازیهای بیشتری داشته باشند. حتی همین بازیهایی را که تا حالا طراحی کردهام، با بچههای همسایه بازی میکنیم و نظرشان را میدهند. بعضی از آنها به قدری از بازیها خوششان میآید که میگویند اگر این بازی به مغازه بیاید، سریع آن را میخریم.

دوست دارم در آینده هدایتگر (منتور) شوم و با بررسی بازیهای دیگران، مشکلاتشان را برطرف و به آنها کمک کنم.

۷۹۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مسیر، کرونا چگونه جرقه زد!، آلما توکل،ایده آزاد،امیرعلی حسینی اخگر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید