عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

شهرهای بدون مرز کودکان

شهرهای بدون مرز کودکان
آگاهی و مطالعه تجربه‌های موفق و مؤثر در اقصی‌نقاط دنیا در زمینه آموزش‌وپرورش می‌تواند هم از جهت آشنایی با ایده‌های جدید و هم الگو گرفتن (همراه با بومی‌سازی تجربه) از تجارب موفق برای خوانندگان (خصوصاً معلمان گرامی) مفید باشد. به همین دلیل بخش تجارب جهانی در مجله ایجاد شده است که زمینه‌ساز این آشنایی و آگاهی گردد.

کیدزانیا، شهری برای کودکان

کیدزانیا، بهعنوان نسـل جـدیـد و پیشرفتهای از مراکز سرگرمی کودکان، اولین بار در سال در 1997 در مکزیک تأسیس شد. کیدزانیا ایده فکری خاویر لوپز آنکونا، یک کارآفرین مکزیکی است که علاقه زیادی به سرگرمکردن و ایجاد یادگیری در بین کودکان داشته است. وی اولین شعبه سرگرمـی خـود را در سپتـامبر سال 1999 در مرکز خرید سانتافه در مکزیکوسیتی افتتاح کرد. در ابتدا نام این مجموعه «La Ciudad de los Niños» به زبان مکزیکی بود که معنـی «شهر کودکان» را داشت، اما بعدها، با توجه به جهانیشدن این برند، به «کیدزانیا» تغییر نام داد. کیدزانیای بعدی در سال 2006 در مونتری افتتاح شد. در همان سال شعبه دیگری در توکیو راهاندازی شد و به همین ترتیب شعبههای دیگری در لیسبون، دوبی، کوالالامپور، بانکوک، استانبول، جده، لندن، سائوپالو برزیل، مسکو، بوسان کره جنوبی، سنگاپور و دهلی افتتاح شدند که این مجموعه محبوب را جهانی کردند. کیدزانیا آخرین تأسیسات خود را در سال 2020 در سورابایای اندونزی افتتاح کرد و در حال حاضر در حال ساخت بیش از 10 مؤسسه جدید در سراسر جهان است.

کیدزانیا شهری تعاملی است که برای کودکان یک تا چهاردهساله ساخته شده است و از طریق امکان ایفای نقش واقعی، یادگیری و سرگرمی را در هم میآمیزد. بچهها میتوانند بهطور مستقل در شهری با مساحت بیش از 7000 مترمربع درباره بیش از 100 شغل هیجانانگیز کاوش و تجربهاندوزی کنند. کیدزانیا، بهصورت مدلی کوچک از شهری واقعی، دارای فروشگاه، نمایش، بیمارستان، ایستگاه پلیس و آتشنشانی، ایستگاه رادیویی و همچنین وسایل نقلیه و عابران پیادهای است که در خیابانها تردد میکنند. کودکان در کیدزانیا از طریق ایفای نقش واقعی و ملموس با مشاغل، کارکرد بخشهای شهر و مفهوم مدیریت پول آشنا میشوند. این تجربهها برای توانمندسازی بچهها طراحی شدهاند تا به آنها اطمینان دهند در کار خود بهترین باشند و الهامبخش شهروندان جهانی در آینده. هر مرکز کیدزانیا، از طریق شغل و سرگرمی تجربههایی را ارائه میدهد که به منطقه، فرهنگ و جغرافیای خاصی مربوط میشود. کیدزانیا از سرگرمی و یادگیری در دنیای واقعی برای آمادهکردن کودکان برای داشتن دنیایی بهتر استفاده میکند. کیدزانیا به این قصد راهاندازی نشده است که بچهها را دکتر، وکیل و مهندس، به شکلی که والدین آنها میخواهند، بار آورد، بلکه تمرکز اصلی آن ایجاد زمینبازی سرگرمکنندهای با آزادی کافی برای کودکان است.

 

کیدزانیا؛ یک شهر کامل

هر شهر کیدزانیا یک نقشه شهری کامل با خیابانها، جادهها، بلوکها، ساختمانها، بناهای تاریخی، تالار شهر و موارد دیگر است و حس شهری را ارائه میدهد که بهطور ویژه برای کودکان ساخته شده است. فضای فیزیکی که هر شهر بزرگ کیدزانیا در آن جان میگیرد، مدلی ساختگی از یک شهر معمولی است. طراحی شهر بهصورت محیط بزرگی است که از قسمتهای کوچکی تشکیل شده و ترکیبی برجسته از بخشهای صنعت را شبیهسازی میکنند.

اینجـاست که شهـر جـان مـیگیـرد و به زنـدگی واقعی نزدیک میشود. مکانهای ایفای نقش شامل بیمارستان، ایستگاه پلیس، ایستگاه آتشنشانی، سوپرمارکت، ایستگاه رادیویی و نمایش هستند. طرحهای شهری کیدزانیا همیشه در سه منطقه مجزا تنظیم میشوند: ورودی و خروجی، مرکز شهر و حومه.

- ورودی و خروجی

قسمت ورودی به شهر کیدزانیا غالباً بهصورت فرودگاه است و معمولاً بهعنوان باجه بلیط فرودگاه برای شبیهسازی حس رفتن به سفر طراحی میشود. خروجی نیز بهصورت باجه گمرک و مهاجرت فرودگاه طراحی شده است.

- مرکز شهر

مرکز شهر یک میدان مرکزی دارد که میزبان ساختمانهای سازمانی و همچنین بنای تاریخی با ماهیت کیدزانیا است. اغلب مراسمهای مهم در این منطقه برگزار میشوند.

- حومه شهر

حومه شهر بهطور کلی مؤسسههای تجاری و ساختمانهای مسکونی را در خود جای میدهد و حس وسعت را ایجاد میکند.

 

اقتصاد

کیدزانیا با کمک به درک کودک از چرخه اقتصادی، از اهداف یادگیری سواد مالی حمایت میکند. اقتصاد کیدزانیا با دقت طراحی شده است تا از طریق آموزش ارزش کار و درک چگونگی فرایند مبادله پول با کالا و خدمات، کودکان را در یادگیری چرخه اقتصادی مشارکت دهد. شهر کیدزانیا یک واحد پول اختصاصی به نام «کیدزو» دارد و به افراد امکان میدهد با کسب درآمد از طریق کار و اشتغال، دریافت کالا و خدمات، پسانداز در حسابهای بانکی، سرمایهگذاری بلندمدت و پرداخت مالیات با مدیریت پول آشنا شوند.

 

یادگیری در کیدزانیا

کیدزانیا در مورد یادگیری پرنشاط و مفرح است. رویکرد آموزشی آن از طریق یادگیری تجربی است که بر توسعه و تقویت مهارتها و ارزشها در کودکان، از طریق ایفای نقش، تأکید دارد. فعالیتهای سرگرمکننده را برای یادگیری کودکان فراهم میکند و مبنایی قرار میدهد که کودکان «با انجامدادن یا عملکردن» یاد بگیرند.

 

یادگیری از طریق ایفای نقش

در کیدزانیا کودکان 1 تا 14 ساله فرصت دارند با برعهدهگرفتن نقشهایی مثل آتشنشان، کارگر ساختمان، پزشک، معلم، افسر پلیس و طراح مد تجربههایی شبیه به بزرگسالان داشته باشند. ایفای نقش رفتاری نهادینهشده در کودکان است. آنها این کار را بهطور طبیعی، بدون یادگیری قبلی یا توضیحات بزرگسالان، انجام میدهند. برخلاف فعالیتهایی مانند ورزش یا بازیهای ویدیویی که دستورالعملهایی دارند، کودکان در ایفای نقش فقط باید قبل از شروع یادگیری از بزرگسالان، رفتار آنها را مشاهده کنند. عروسکبازی یکی از بهتـرین نمونههـای ایفـای نقش است که در آن کودکی وانمود میکند پـدر و مـادری دلسوز برای فرزندش است.

ایفای نقش بخش مهمی از ماهیت کیدزانیاست. در این شیوه بینظیر کل شهرها را با ساختمانها، میدانها و خیابانها میسازند تا کودکان بتوانند در نقش بزرگسال در بیشتر حرفهها و مشاغل که بهصـورت واقعـی در دستـرس هستند بازی کنند. ایفای نقش شکلی از یادگیـری تجربـی و ابـزار آمـوزشـی مـؤثـری است، زیرا کودکـان را تشـویق مـیکند در یادگیـری خـود مشارکت فعال داشته باشند. کودکان میتوانند حرکت کنند، خود را به جای دیگران بگذارند، لبـاس بپوشنـد، از وسـایـل استفاده کنند، با دیگران ارتباط برقرار کنند و تصمیم بگیرند. ماری چکینی، کارشناس رشد کودک، مزایای ایفای نقش را در چهـار زمینـه اصلی بیان میکند:

 

- اجتماعی/ عاطفی: با بازآفرینی برخی از تجربههای زندگی، کودکان یاد میگیرند با هرگونه ترس و نگرانی احتمالی کنار بیایند. آنها میتوانند نسبت به دیگران همدلی نشان دهند و مهارتهای موردنیاز خود را برای همکاری با همسالان توسعه دهند.

- فیزیکی: ایفـای نقـش بـه کـودکـان کمک مـیکند مهـارتهـای حـرکتـی درشـت و ظـریف را توسعـه دهند. آتشنشانان شیلنگهای آب را نصب و راهاندازی میکنند، پزشکان جراحی انجام میدهند و کارگران کارخانه تجهیزات راهاندازی میکنند. علاوه بر این، کودکان هماهنگی بین چشم و دست و تمیز دیداری را تمرین میکنند.

- شناختی: زمانی که کودکان درگیر ایفای نقش میشوند، مفاهیم انتزاعی را که در مدرسه آموختهاند، با تمرین عملی تقویت میکنند. فعالیتهایی مانند حسابکردن در فروشگاه، استفاده از مهارتهای ریاضی را ترویج میکند. نوشتن مقاله برای روزنامه یا شرکت در محاکمه دادگاه به توسعه مهارتهای سوادآموزی کمک میکند. هنگامی که بچهها به این شکل از بازی دور هم جمع میشوند، یاد میگیرند چگونه ایدهها را به اشتراک بگذارند و مسائل را با هم حل کنند.

- زبان: برای کارکردن با یکدیگر در موقعیت ایفای نقش، کودکان یاد میگیرند از زبان برای توضیح آنچه انجام میدهند استفاده کنند. آنها یاد میگیرند سؤال بپرسند، پاسخ دهند و کلماتی که از آنها استفاده میکنند، با نقشی که بازی میکنند متناسب باشد. گنجینه واژگان شخصی کودک رشد میکند و آنها میتوانند بهطور مناسب از کلمات جدید استفاده میکنند. اهمیت مهارتهای خواندن و نوشتن نیز در زندگی روزمره آشکارتر میشود.

 

یادگیری تجربی

یادگیری تجربی هسته اصلی همه کارهایی است که در کیدزانیا انجام میشود. سرگرمی و یادگیری بهگونهای ترکیب میشوند که کودکان «برای دنیایی بهتر» آماده شوند. در کیدزانیا کودکان بسیاری از مفاهیم کلان را یاد میگیرند و با استفاده از آن میتوانند دنیای بزرگسالان را درک کنند و برای بهبود آن آماده شوند. حوزههای یادگیری عمومی به پنج دسته اصلی تقسیم میشوند: نحوه عملکرد یک شهـر، سـواد مالـی، دنیـای کار، الگـوی شهـروندی و عادتهای خوب.

- نحوه عملکرد یک شهر: کیدزانیا بهعنوان شهری واقعی با ساختمانها، خیابانهای شهر، وسایل نقلیه و مناطق عابر پیاده سازماندهی شده است.

- سواد مالی: برای کمک به کودکان در کسب سواد مالی، کیـدزانیا واحـد پولـی به نام کیـدزو دارد. افراد یاد میگیـرند چگونه مـیتوانند کسب درآمد کنند، خرج کنند، پسانداز کنند و از بچههای خود مراقبت و به آنها کمک کنند.

- دنیای کار: یکی از بخشهای هیجانانگیز تجربه در کیدزانیا این است که بچهها در مورد استخدام در انواع مشاغل، شرکتها، مؤسسات دولتی یا غیردولتی اطلاعات کسب میکنند.

- الگوی شهروندی: کیدزانیا به کودکان کمک میکند بفهمند شهروند خوب بودن چیست و چگونه در اداره جامعه، شهر و محیط فعالانه مشارکت کنند.

- عادتهای خوب: پرورش عادتهای خوب و ایجاد آنها در اوایل کودکی در رشد بسیار مهم است. کیدزانیا به دنبال ایجاد عادتهای خوب در کودکان است؛ از نحوه مراقبت از سلامت و بهداشت شخصی گرفته تا نحوه حفظ ایمنی و واکنش در شرایط اضطراری.

 

حوزههای یادگیری

کودکان با شرکت در فعالیت مؤسسههای صنعتی و مشاغل مهارت لازم را کسب میکنند. آنها این مهارتها را برای آینده و کاربرد در رفتار روزمره توسعه میدهند.

حوزههای یادگیری خاص به سه طبقه اصلی تقسیم میشوند:

- تخصص: این طبقه به اطلاعات ارائهشده درباره حرفهها و مشاغل خاص اشاره دارد. اطلاعات مربوط به هر شغل مانند هدف، فرایند، محصولات و خدمات از طریق انجام فعالیتها، تصویرها، ابزارها و چندرسانهایها ارائه میشوند.

- مهارتها: تمام فعالیتها با درنظرگرفتن مهارتهایی طراحی شدهاند که افراد میتوانند در حین انجام فعالیتی خاص توسعه دهند. از طریق مشارکت عملی، کودکان انواع متنوعـی از مهارتهـا را توسعه میدهند. با توجه به نظریه هوشهای چندگانه، چند دسته مهارت برای پیشرفت در فعالیتهای کیدزانیا تعریف شدهاند: ارتباطات، تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری، مهارتهای حرکتی و خودشناسی.

- ارزشها: ارزشها اصول مطلوبی در شخصیت فرد هستند که جامعه آنها را ارزشمند میداند. ترویج ارزشها بخش بسیار مهمی از تجربه کیدزانیاست. ارزشها از طریق فعالیتها منتقل میشوند تا کودکان هم اهمیت و هم کاربرد آنها را بیاموزند.

 

منبع

https://kidzania.com

۱۶۳
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، تجربه‌های جهانی، شهرهای بدون مرز کودکان، آذر خزائی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید