عکس رهبر جدید

«من»؛ نقطه پرگار ساحت‌های تربیتی

  فایلهای مرتبط
«من»؛ نقطه پرگار ساحت‌های تربیتی
ساحت‌های تربیتی اهدافی هستند که در مبانی نظری تحول بنیادین آمده‌اند و قرار است دانش‌آموزان در این ساحت‌ها رشد کنـنـد و پـرورش یابنـد. اما چگونه؟ چگونه می‌توانیم دانش‌آموزان را در این ساحت‌ها رشد دهیم؟ معلم و توسعه شخصی و حرفه‌ای او در این ساحت‌ها تا چه حد اهمیت دارد؟ آیا ممکن است معلمی که خود در ساحتی رشد نیافته است، دانش‌آموزانش را در آن ساحت تربیت کند؟ برای آموزش دانش‌آموزان در ساحت‌هـای گوناگون باید خود همکاران (آموزگاران و دبیـران) در آن ساحت حرفه‌ای و توانمند باشند و به‌نوعی، الگوی مناسبی از گسترش آن ساحت در وجودشان باشند. در این فرصت مثال‌هایی در هر ساحت می‌آوریم.

ساحت تربیت زیستی و بدنی

زمانی که قرار است دانشآموزان خود را طوری تربیت کنیم که در ساحت تربیت زیستی توانمند شوند، اول باید خودمان حداقلهایی از رفتار و منش آن ساحت را داشته باشیم. بهطور مثال، عادت کردهایم در مراسم، جشنها و مناسبتها از ظرفهای یکبار مصرف استفاده کنیم؛ ظرفهایی که به طبیعت و محیط زیست آسیب میزنند. برای تحویل اشیا و بستهها هم از پوششهای پلاستیکی استفاده میکنیم. آیا نمیتوان بهجای استفاده همیشگی از این پلاستیکها و اجناس مخرب محیط زیست، از کیسههای پارچهای یا پاکتهای کاغذی استفاده کرد؟ اگر عادت استفاده از جایگزینها در ما تقویت شود، قطعاً دانشآموزانمان نیز آن را از ما میپذیرند و یاد میگیرند. در اردوها و گردشهای علمی میتوان بدون آموزش مستقیم، رعایت نحوه درست مصرف را بهراحتی به دانشآموزان آموزش داد. اگر همکاران آموزشی و حتی اجرایی مدرسه و در کنار آنها معلمان، در ساحت زیستیبدنی به مهارت نرسیده باشند، امکان تربیت دانشآموزان در این ساحت میسر نمیشود.

از طرف دیگر، ما در مدرسه به دنبال ورزش هستیم یا تربیتبدنی؟ اگر به دنبال تربیتبدنی هستیم، با زمان 45 دقیقه در برنامه درسی به آن نمیرسیم. حتی اگر مشکل کمبود زمان را حل کنیم، مگر میشود تربیتبدنی را گسترش داد، در صورتی که خود معلم در این حوزه مهارت نداشته باشد!؟ معلمی که در تربیتبدنی به کمال نرسیده باشد و الگو نباشد، نمیتواند رشد دانشآموزان خود را در این ساحت تقویت کند. دانشآموزان هم از چنین معلمی درس نمیگیرند.

 

ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی

در ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی روحیه همکاری، همدلی، توافق و سازگاری، مخالفت و ... تمرین و تقویت میشوند. مدرسهها در تربیت اجتماعی و سیاسی تا چه حد از شوراهای دانشآموزی استفاده میکنند؟ آیا شوراهای دانشآموزی که نماد رأیگیری، تخریبنکردن و گفتمان صحیح هستند، در مدرسه مورد توجه اولیای مدرسه قرار میگیرند؟ آیا به دانشآموزان این فرصت را میدهیم که مهارتهای اجتماعی و سیاسی خود را در فضایی که شوراهای دانشآموزی در اختیارمان قرار میدهند تقویت کنند؟

آیا خود ما معلمان در انتخاب نماینده معلمان، بحث و تبادل نظر، انتقاد و ... توانمند هستیم؟ آیا توان شنیدن مخالفت یا انتقاد را از همکاران، اولیا و دانشآموزان خود داریم؟ آیا خودمان در این ساحت توانمندیم و توسعه حرفهای یافتهایم که حال بخواهیم دانشآموزان خود را تربیت کنیم؟

سخنگاه (تریبون) بحث آزاد به دانشآموزان یاد میدهد چگونه صحبتها و نقدهای خود را بیان کنند. در درسهایی مانند مطالعات اجتماعی هم میتوانیم زمینه بحث و تبادل نظر در مورد موضوعات را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. همچنین، شاید بد نباشد دانشآموزان را به جلسات علنی مجلس و دادگاههای حقوقی یا خانوادگی ببریم و فرصت تجربه فضای بحث و گفتوگوی واقعی را در اختیارشان بگذاریم.

 

ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای

در طول سال تحصیلی مدرسهها غالباً دو یا سه گردش علمی  برای دانشآموزانشان در نظر میگیرند. در دوره ابتدایی، غالباً رفتن به سینما، دیدن آسماننما و رفتن به موزه در برنامه گردش علمی برنامهریزی میشود. این در حالی است که همه این مکانها امکان بازدید خانوادگی نیز دارند. چرا بازدید از کارخانهها و مراکز صنعتی که امکان بازدید با خانواده در آنها وجود ندارد، در برنامههای گردشهای علمی مدرسه قرار نمیگیرد؟ چرا ادارههای آموزشوپرورش با کارخانههای خودروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی تفاهمنامهای ندارند تا مدرسهها بتواند دانشآموزان خود را به این مراکز صنعتی ببرند و آنها را با انواع مشاغل آشنا کنند؟ مگر غیر از این است که دانشآموزان در برخورد با مصداقهای عینی بهتر میآموزند و انگیزهشان با دیدن نحوه کار صنایع بیشتر میشود؟

برای تقویت این ساحت میتوان کارآفرینهای متعدد را به کلاسها دعوت کرد. میتوان برنامههای تلویزیونی مانند «میدون» را در کلاس پخش کرد و در مورد آنها صحبت کرد. مـیتـوان دانشآمـوزان، بهخصـوص دوره ابتـدایی را بـه مراکزی مانند «کاربازیا» برد.

تا زمانی که دانشآموزان را در معرض آشنایی با مشاغل و حرفههای متنوع قرار ندهیم، نمیتوانیم توقع تربیت خوب آنها را در ساحت اقتصادی و حرفهای داشته باشیم! چند سالی است به یُمن وجود برنامه بوم، مدرسهها با گیاهکاری و سبزیکاری آشتی کردهاند. الان بیشتر از گذشته در مدرسهها باغچههای سبزیکاریشده دانشآمـوزان را میبینیم و این برای ورود به تربیت در ساحت اقتصادی- حرفهای از هیچ بهتر است. در برخی مدرسهها بازارچههایی برای فروش محصولات دانشآموزان یا حتی صرفاً فروش کالاهای دیگر ایجاد میشوند. این بازارچهها محلهایی برای کسب تجربه در زمینه فروش و سواد مالی هستند. همین کار را مناطق و مدرسهها میتوانند از محل مدرسـه به نمـایشگاههـای درونشهـری مانند نمایشگاههای بهاره و ... گستـرش دهند و اجازه دهند دانشآموزان خرید و فروش را در نمونه و اندازهای واقعیتر و وسیعتر و با مخاطبان و مشتریان بیشتر تجربه کنند.

 

ساحت تربیت اعتقادی ، عبادی و اخلاقی

اگر بخواهیم دانشآموزانمان در ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی رشد یابند چه کنیم؟ چگونه کمک کنیم اصلهای «تحـول مـداوم، ایجـاد تـوازن و رعـایت اولـویتها» در دانشآمـوزانمان نهـادینه شوند؟ اگر بپذیریم یکی از بهترین روشهـا برای تدریس، قـراردادن یادگیـرنده در موقعیت مشابه، الگـوبرداری و تمـرین است، پس اگـر در رفتارهایمان و برنامههای کلاسی این اصول قابل مشاهده باشند، دانشآموزانمان به رفتار متناسب با تربیت عبادی، اعتقادی و اخلاقی علاقهمند میشوند. به‌‌طور مثال، ارائه برنامههایی که دانشآموزان بتوانند به انتخاب خود در آنها شرکت کنند، پرهیز از افراط و تفریط در رفتارها یا توازن بین ظاهر و باطن و ایجاد فرصتی برای اولویتبخشی به استدلال بهجای پذیرش محض و تأکید بر کاربرد دین و اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی، همه کمک میکنند دانشآموزان با اصول تربیت در ساحت عبادی، اعتقادی و اخلاقی آشنا شوند و آنها را بهطور عملی درک کنند. از طرف دیگر، نمایش پیامهای قابل درک و جذاب نوشتاری و نمادین با مضمونهای عبادی، اعتقادی و اخلاقی در سطح مدرسه، بر تربیت اخلاقی و دینی دانشآموزان تأثیر میگذارد.

 

ساحت تربیت علمی و فناوری

ما بهعنوان شهروند با دریافت هر خبر چه میکنیم؟ بدون چون و چرا آن را میپذیریم؟ در لحظه انتشارش میدهیم؟ منبعش را جستوجو و صحتش را بررسی میکنیم؟ نوع مواجهه ما با خبر نشاندهنده توسعه شخصی ما در ساحت علمی و فناوری است؟ آیا از تفکر انتقادی برخورداریم؟ آیا روشهای دریافت اخبار و دادههای موثق را میدانیم؟ آیا نحوه پرداختن به دادهها و اطلاعات و استفاده از آنها را میدانیم؟ اگر میدانیم، در ساحت علمی و فناوری حرفی برای گفتن داریم.

با مسائل کلاس خود چه میکنیم؟ برایشان راهحلی داریم؟ تا چه حد بدون کمکگرفتن از کارکنان اجرایی مدرسه بهدنبال حل مسائل کلاسی مدرسه هستیم؟ دانشآموزانی که معلم خود را در حل مسئله به کمک قدرت تفکر و ارائه ایدههای خلاقانه توانمند میبینند، خود نیز در زندگی متفکرتر عمل میکنند. لولای در کلاس جیرجیر میکند؟ کمی روغن مشکلش را حل میکند! پیچ تخته کلاس شل شده و تکان میخورد؟ لبه خطکش فلزی دانشآموزان مانند پیچگوشتی عمل میکند. نور پنجره اجازه دیدن تصویر ویدئو پروژکتور را نمیدهد؟ چسباندن دو تکه کاغذ یا مقوا روی شیشه مشکل را حل میکند.

بارها در کلاس با مثالهایی از این دست روبهرو شدهایم؛ معلمی که بدون فوت وقت و با کمکگرفتن از دانشآموزان مسائلی از این دست را حل میکند، قطعاً به دانشآموزان خود تفکر و حل مسئله در سطحی بالاتر را میآموزد.

 

ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری

تا به حال به این فکر کردهاید که ظاهر و پوشش معلم چقدر در نحوه ارتباط او با دانشآموزانش مهم است؟ چقدر رفتارهای همراه با ظرافت و زیبایی معلمان میتواند دانشآموزان را به خود جلب کند؟ چقدر نمود بیرونی نظافت و پاکیزگی و اهمیت به آن در معلم میتواند بر رفتار دانشآموزان تأثیر بگذارد؟

معلمان و دبیران الگوهـای بالقوه دانشآموزان هستند و هر چقدر ظاهر و رفتارشان در یک ساحت نمود بیشتری داشته باشد، دانشآموزان بیشتر به آن ساحت جلب میشوند. معلمـی که ظاهـرش آراستـه و پاکیـزه است، حرفزدنش نیکوست، روی میـزش همیشه مرتب است و روی تخته زیبا مینویسد، میتواند الگویی از رشد در ساحت زیباییشناختی و تقویت‌‌‌کننده این ساحت در دانشآموزانش باشد.

پـرداختـن بـه زیبـایی و نظافـت ساختمـان مدرسه و مشارکتدادن دانشآمـوزان در این راه، یکـی از روشهای آشتـی دانشآموزان با ساحت زیبایـیشناختی است. برگزاری نشستهای ادبـی و محفلهای شعرخوانی هم میتواند به تقویت ذوق هنری دانشآمـوزان کمک کنـد. هرچه بیشتر بتوانیم دانشآموزان را در فضایی زیبا و غنی از لطافت شعر و ادب قرار دهیم، به همان میزان دید زیباییشناختی را در آنها تقویت کردهایم. همانند ساحتهای دیگر، مهم آن است که خود معلم در این ساحت رشد و توسعه یافته باشد. در آن صورت میتواند تأثیری عمیق بر دانشآموزان خود داشته باشد.

 

جمع‌‌بندی

توانمندسازی دانشآموزان در ساحتهای ششگانه تربیتی زمانی تضمین میشود که شخصیت معلم در آن ساحتها رشد و توسعه یافته باشد. اگر میخواهیم دانشآموزانمان به بهترین نحو یاد بگیرند و در تدریس موفق باشیم، باید الگو و نمونهای شایسته باشیم و این محقق نمیشود، مگر با تمرین و خودسازی و البته با مطالعه و تفکر. 

 

فهم دانشجومعلمان از ساحت های تعلیم و تربیت

تربیت تمامساحتی، دانشآموزان را برای زندگی واقعی آماده میکند. به همین دلیل اشراف به ساحتهای تعلیم‌‌وتربیت بسیار مهم و پیوندزدن آنها به درسها مهمتر است و نیاز است دانشجومعلمان در دورههای تربیت معلم فهم کاملی از ساحتهای تربیتی بهدست آورند. در اینجا از دانشجومعلمان دختر و پسر رشته آموزش ابتدایی و زیستشناسی ورودی 1400 خواستیم فهم و درک خود از ساحتهای تربیتی را در قالب تصویر ارائه دهند. نتیجه در این بخش آمده است.

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده تصاویر این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

۱۱۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، پرونده ویژه، تربیت یکپارچه،ساحت های تربیتی،من، نقطه پرگار ساحت‌ های تربیتی، سمیه مهتدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید