عکس رهبر جدید

هنر نزد ایرانیان است و بس...

  فایلهای مرتبط
هنر نزد ایرانیان است و بس...
خیلی‌ها می‌گویند هنر تعریف واحدی ندارد. ولی راستش را بخواهید، فکر می‌کنم هنر جوشش عواطف هنرمند است و هنرمند فردی است که می‌تواند زیبایی‌های طبیعت را به بهترین وجه به عرصه نمایش بگذارد. فیلسوفان هنر را به حوزه‌های متنوعی تقسیم کرده‌اند؛ حوزه‌هایی از قبیل هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنر سینما، هنر ادبیات و هنر موسیقی. از آنجا که هنر با طبیعت و فطرت فرد عجین می‌شود و اساساً نوعی آرامش روحی و روانی را در انسان حاکم می‌کند، بنا داریم در هر شماره مجله شما را با حوزه‌های متنوع هنر آشنا کنیم؛ چه بسا بتوانید علاقه و استعداد خود را در حوزه هنر پیدا کنید و در آن به موفقیت دست یابید. در این شماره به سراغ یکی از زیباترین حوزه‌های هنر، یعنی هنرهای تجسمی می‌رویم. هنرهای تجسمی به آن دسته از هنر گویند که بر حس بینایی مخاطب مبتنی است. این هنر گستره بسیار زیادی دارد. برای مثال نقاشی، مجسمه‌سازی، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، معماری و طراحی داخلی مثال‌هایی از هنرهای تجسمی هستند که خوشبختانه در هنرستان‌های کشورمان رشته‌های مرتبط با این حوزه ارائه شده‌اند. از نظر بازار کار، هنرهای تجسمی از درآمدزاترین رشته‌های هنری هستند. برای مثال در رشته گرافیک ما به طراحی اعلان(پوستر)، نشان‌ تجاری (آرم) و بسته‌بندی می‌پردازیم یا در رشته معماری داخلی طراحی فضای داخلی ساختمان‌ها را انجام می‌دهیم. در رشته‌های مجسمه‌سازی، نقاشی و عکاسی نیز اوضاع به همین منوال است. هرکدام از این حرفه‌ها در جای خود می‌تواند درآمد چشمگیری برای صاحبش داشته باشد. باخبر شدیم هنرستان دخترانه هنرهای زیبای استان یزد نمایشگاهی از آثار هنری هنرجویانش برپا کرده است. این هنرستان سه رشته گرافیک، نقاشی و پویانمایی را پوشش می‌دهد. از آن نظر که این رشته‌ها مستقیم و غیرمستقیم به حوزه هنرهای تجسمی مربوط می‌شوند، تصمیم گرفتیم به سراغ چند هنرجوی این هنرستان برویم تا ضمن نمایش آثار آن‌ها، شما را با بخشی از دست‌سازه‌های این هنر آشنا کنیم. ​

لطفاً خودتان را برای مخاطبان مجله رشد معرفی کنید:

زهرا تقیان هستم؛ هنرجوی پایه یازدهم رشته نقاشی.

ریحانه غنیزاده هستم؛ هنرجوی پایه دوازدهم رشته نقاشی.

 

دلیل شما برای ادامه تحصیل در هنرستان چه بود؟

خانم تقیان: با وجود اینکه خانواده من اصرار داشتند در رشته تجربی ادامه تحصیل بدهم، به دلیل علاقه زیادی که از کودکی به نقاشی و کارهای هنری داشتم، به هنرستان آمدم و رشته نقاشی را انتخاب کردم. البته خانواده من هم وقتی استعداد من را دیدند، راضی شدند در این رشته درس بخوانم.

خانم غنیزاده: من از کودکی به نقاشی علاقه زیادی داشتم و کلاسهای متعدد نقاشی هم میرفتم. برای همین این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

 

خانم تقیان، خیلی مختصر رشته نقاشی را برای مخاطبان مجله معرفی کنید.

خیلیها رشته نقاشی را با رشته گرافیک اشتباه میگیرند. رشته گرافیک بیشتر طراحیهای هنرمند است، ولی رشته نقاشی بیشتر با الهام گرفتن از طبیعت و تخیل نقاش سر و کار دارد. در رشته نقاشی از ابزار طراحی مثل مدادرنگی، پاستیل گچی و آبرنگ استفاده میکنیم. البته این را هم بگویم، رشتههایی مثل نقاشی رشتههای پرهزینهای هستند. البته بیشتر این هزینهها برای سال اول هستند، چون در سال اول باید وسایل متعددی تهیه کنیم، ولی در ادامه دیگر خرج چندانی ندارد. زیرا از همین وسایل استفاده میکنیم.

 

لطفاً درباره روند طراحی اثر خودتان توضیح مختصری بدهید.

تقیان: اثر من مربوط میشود به شب یلدا. طراحی این اثر تقریباً یک هفته طول کشید. از تکنیک مدادرنگی (یعنی طراحی با مدادرنگی) استفاده کردهام. ابتدا یک طرح ساده از شکل میکشیم و بعد از رنگهای کمرنگ شروع میکنیم و با چندین لایه رنگ طرح را به این صورت در میآوریم.

غنیزاده: من بهصورت تخصصی سیاهقلم کار میکنم. در طراحی این نقاشی هم سیاهقلم به کار رفته است. به این سبک کار در طراحی سبک واقعگرایی (هایپررئال) میگویند. در سبک واقعگرا تمام جزئیات تصویر باید بهصورت دقیق طراحی شود. برای همین هم طراحی این نقاشی یک ماه طول کشید.

 

برنامه شما برای آینده شغلی و تحصیلیتان چیست؟

تقیان: دوست دارم در آینده همین رشته را ادامه بدهم و بعد از کسب مهارتهای لازم، برای خودم سبکی داشته باشم. در نهایت هم نمایشگاه آثار هنری خودم را برپا کنم.

غنیزاده: زمانی که وارد رشته نقاشی و هنرستان شدم، با رشته طراحی و دوخت هم آشنا شدم. برای ادامه تحصیل میخواهم رشته طراحی و دوخت را انتخاب و در آینده هم در حیطه طراحی لباس فعالیت کنم. البته از اینکه آموزشگاه نقاشی هم بزنم بدم نمیآید.

 

نقاشی و طراحی دوخت زیاد باهم تفاوت ندارند؟

به نظر من نقاشی مادر تمام رشتههای هنری است. تقریباً برای ورود به هر رشته هنری باید طراحی و رنگشناسی بلد باشیم. در رشته نقاشی تمام این موارد را یاد میگیریم.

 

آیا تابهحال از هنر خود درآمدی هم کسب کردهاید؟

تقیان: بله. من طراحی چهره و سیاهقلم انجام میدم و آثارم را از طریق شبکههای مجازی به فروش میرسانم. البته مدتی است به دلیل حجم بالای درسها دیگر کار نمیکنم.

غنیزاده: اگر در هر کاری پشتکار و خلاقیت داشته باشیم، قطعاً موفق به کسب درآمد میشویم. من هم تا الان چندتا از تابلوهایم را فروختهام، ولی هنوز بهصورت حرفهای وارد بحث فروش نشدهام.

 

برای دانشآموزانی که امسال باید انتخاب رشته کنند چه توصیهای دارید؟ آیا ورود به رشتههای هنری را توصیه میکنید؟

نظر هر دو هنرجو: برای ورود به رشتههای هنری علاقه شرط اول است. اگر به هنر علاقه دارند، حتماً این رشتهها را انتخاب کنند، چون رشتههای هنری شاد و پویا هستند. مطمئن باشند موفق میشوند.

 

اگر به گذشته برگردید، باز هم هنرستان و این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنید؟

تقیان: قطعاً میآیم هنرستان و همین رشته را انتخاب میکنم، چون همانطور که گفتم، هم علاقه زیادی به این رشته دارم و هم رشته شاد و متنوعی است. حتی درسهای نظری ما هم تنوع دارند.

غنیزاده: بله. قطعاً.

 

خیلی ممنون که وقت گذاشتید و به سؤالات ما جواب دادید. امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید.

 

۶۷۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، گفت‌وگو، هنر نزد ایرانیان است و بس...، سجاد دهقان،رشته هنرهای تجسمی،معرفی رشته هنرهای تجسمی،هنرهای تجسمی،هنرهای نمایشی،هنر سینما،هنر ادبیات،هنر موسیقی،رشته گرافیک،طراحی پوستر،طراحی نشان تجاری،طراحی بسته بندی،رشته مجسمه سازی،رشته نقاشی،رشته
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید