عکس رهبر جدید

دانشی که در کارگاه ساختیم

  فایلهای مرتبط
دانشی که در کارگاه ساختیم
هنرستان محل یادگیری دانش و مهارت با هم است. بسیاری از شما تجربه حضور در کارگاه را دارید و برای تمرین دانشی که آموخته‌اید دست به کار شده‌اید. اما بهترین سطح یادگیری زمانی است که شما دانش و مهارتتان را عملی کنید و چیزی بسازید و تولید یا تعمیر کنید؛ در این‌صورت؛ هم‌ آموخته‌ها را مرور کردید و هم به یک تجربه کاملاً واقعی و عملی دست پیدا کرده‌اید و با راهنمایی مربیانتان به مهارت دست پیدا خواهید‌کرد. در هنرستان شهید‌ یوسف قویم در شهر فردوس استان خراسان جنوبی، هنرجویان رشته مکانیک خودرو با راهنمایی هنرآموزشان آقای جواد ناصری که خودش روزی هنرجوی همین هنرستان بوده، دست به‌ساخت یک خودروی واقعی زده‌اند. در ادامه شما را با این کار بیشتر آشنا می‌کنیم.

خودتان را معرفی کنید؟

من جواد ناصری متولد 1374 هستم. در دوره متوسطه هنرجوی هنرستان بودم. حالا هم هنرآموز رشته مکانیک خودرو هستم و سه سال سابقه کار هنرآموزی در هنرستان را دارم.

 

هنرستان محل تدریس شما در کدام منطقه از کشور قرار دارد؟

استان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس، شهر اسلامیه، هنرستان شهید قویم فردوس.

 

در مورد محصولی که به کمک هنرجویانتان تولید کردهاید، توضیح بدهید؟

خودروی کلاسیکی ساختهایم که جزو اولین کارهای ساختهشده در هنرستان است. این خودرو در مراکز گردشگری و تالارها و فروشگاهها کاربرد دارد. مصرف تزئینی هم میتواند داشته باشد.

 

چه شد که به سمت تولید محصول حرکت کردید؟ ایده این کار از کجا آمد؟

من خودم هنرجوی همین هنرستان بودم. بعد از چند سال، اینبار در کسوت هنرآموز به این هنرستان برگشتهام. از همان زمان دانشآموزی احساس کردم هنرجویان ما به قرارگرفتن در محیط آزمون و خطا نیاز دارند. وقتی دیدم دانشآموزانم از موضوعات درسی خود در حوزه مکانیک خودرو درک واقعی و عملی ندارند، تصمیم گرفتم با طراحی یک خودرو، با مشارکت خودشان و در قالب حرکتی گروهی و جمعی، آنها را در فضای عملیاتی و واقعی قرار دهم تا به این درک برسند.

 

هنرآموزان چه پایهای در طراحی این خودرو همکاری کردهاند؟

دانشآموزان پایه یازدهم به شکل مستقیم در این مسیر در کنار من و پابهپای گروه ما آمدند، اما تعدادی از هنرجویان دوازدهمی هم در طول مسیر به ما پیوستند.

 

نقش هنرآموزانتان در این مسیر چه بوده است؟

بیشتر فرایند فنی کار مثل طراحی سیستم و بدنه ماشین، باز و بستهکردن اجزا و قطعات، و سیمکشی خودرو را خود هنرجویان و با نظارت بنده انجام دادند.

 

این حرکت علمی و تیمی که در نهایت به تولید یک محصول مشترک منجر شد، چه تأثیری روی بچهها داشت؟

واقعاً کسی باور نمیکرد ما در هنرستانی در نقطهای بهنسبت محروم بتوانیم چنین کاری انجام دهیم. بچهها و هنرجویان علاوه بر اینکه روحیه و انگیزه بالایی پیدا کردند، تا حدی که خودشان پیشنهادهایی را برای ارتقای محصول و تولید جدید دادند، با کار گروهی و جمعی هم بهتر آشنا شدند.

 

برای انجام این کار از چه امکاناتی استفاده کردید؟

امکانات محدود و بسیار کم. عمده وسایل استفادهشده در تولید این خودرو، دستدوم و بازیافتی و دورریختنی بودند.

 

در تولید این خودرو چه فناوریهایی به کار رفته است؟

این خودرو از موتور پژو و فناوری بهکاررفته در پژوی «روآ» بهره برده است.

 

هدفتان برای آینده چیست؟

واقعیتش را بخواهید، ما تصمیمات مهمی داریم و سعی داریم این محصول را به مزایده بگذاریم تا بتوانیم از فروش آن، محصولات و فناوریهای پیشرفتهتری طراحی و تولید کنیم. خلاصه اینکه این مسیر را با هنرجویان این هنرستان ادامه میدهیم.

 

خواسته شما از مسئولان آموزشوپرورش چیست؟

ساخت این وسیله و انجام این حرکت بهطور عمده با هزینههای شخصی انجام گرفته است، اما نتایج آن، بهخصوص برای هنرجویان، بسیار مثبت بود و ایجاد انگیزه کرد.

انتظار ما از مسئولان این است که به هنرستانهایی مثل هنرستان ما امکانات بیشتری بدهند تا بتوانیم طرحهای جدیدی را که در اختیار داریم اجرایی کنیم؛ چرا که در هنرستانها برای تولید دانشبنیان ظرفیت بالایی وجود دارد.

 

بهعنوان کسی که هم هنرجو بوده و هم هنرآموز موفق، پیامتان برای هنرآموزان و هنرجویان چیست؟

من از هنرآموزان میخواهم آموزش و یادگیری هنرجویان را در فضای عملی انجام دهند. این نکته بسیار مهم است و به هنرجویان هم توصیه میکنم از واردشدن به فضای عملیاتی نترسند، چرا که هنرستان محلی است برای آزمون و خطا و رشد آنها در ورود به فضای فنی و حرفهای. آنها باید از این موقعیت استفاده کنند.

۲۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،هنرستانی،هنرستان شهید‌ یوسف قویم،شهر فردوس،استان خراسان جنوبی،رشته مکانیک خودرو،مجتبی افچنگی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید