عکس رهبر جدید

ریزه‌کاری تراشکاری

ریزه‌کاری تراشکاری
همیشه ورود به مشاغل، علاوه بر آموزش‌های خاص خودش، به تجربه هم نیاز دارد؛ تجربه‌هایی که از مسیر موفقیت در آن شغل، الزامات راه‌اندازی، راه و روش پیشرفت در آن و چیزهایی مثل این باشد. در این شغل‌ها یکی از بهترین مشاورانی که می‌توانند این اطلاعات را در اختیار ما بگذارند، مربیان، استادکاران و صاحبان آن شغل در بازارکار هستند که خودشان این شغل را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و تجربه‌های عملی زیادی از چم و خم کارها دارند. به سراغ صاحبان مشاغل مرتبط با هنرستان می‌رویم تا با انعکاس تجربه‌هایشان، به هنرجویانی که قصد ورود به این مشاغل را دارند کمک کنیم با دیدی باز و اطلاع از تجربه یک استادکار بتوانند راه خود را بهتر بشناسند و برای آن آماده شوند. در این شماره به سراغ آقای حسین گورشاهی رفته‌ایم که در شغل تراشکاری هم کارگاه دارد و کار می‌کند و هم هنرآموز هنرستان است. او با هنرجویان زیادی سر و کار دارد و کاملاً با شما آشناست!

از چه زمانی وارد حرفه تراشکاری شدید؟

از وقتی دیپلم گرفتم یادگیری تراشکاری را شروع کردم. فوق دیپلمم را در کرج در هنرستان و لیسانس فنی تراشکاری را از مؤسسه تربیت معلم کرج گرفتم. در مدت 24 سال، بیش از دویست نفر را از صفر به صد رساندم تا بتوانند با اندکی کار در بازار برای خودشان استاد شوند. البته زمانی که در مدرسه مشغول درسخواندن بودم، گاه و بیگاه در پیادهروی جلوی مغازه تراشکاری، شاید ساعتها فقط نگاه میکردم. الان هم استاد تراشکاری هستم. در دانشگاه هم بیشترین زمان کاری خود را به آموزش مشغولم. در ضمن مغازه تراشکاری هم دارم که پسرم آن را اداره میکند.

 

شما معلم هنرستان هم هستید. کار در بیرون از مدرسه بر کار تدریس شما چه تأثیری میگذارد و برعکس، چه کمکی به تدریس و فضای مدرسه میکند؟

بله. من مربی تراشکاری هم هستم. فضای تدریس به هنرجویان تجربه را بسیار بالا میبرد. حتی بعضی طرحها و ایدهها که هنرجویان میدهند، تأثیر زیادی بر تدریسم دارد.

من این تجربه را به دیگران هم میرسانم. تدریس در فضای مدرسه حال و هوای خودش را دارد که هیچکس، تا خودش درگیر آن نشود، به تجربههایش نمیرسد. بعضی مواقع هنرجویانم بلافاصله در بازار آزاد بهصورت کمکی مشغول به کار میشوند.

 

برای ورود به کار تراشکاری چه ویژگیهایی لازم است؟

در وهله اول دوستداشتن این رشته مهم است و در مراحل بعد گذراندن آموزشهای لازم در هنرستان. بعد هم به خود فرد بستگی دارد که تا چه حد گیرندگی و یادگیری بالایی دارد، تا چه حد میتواند مشتری جذب کند، تا چه حد میتواند خوشرو باشد و با مردم خوشرفتاری کند، تا چه حد میتواند منصف باشد، و تا چه حد خودش را بین مردم عزیز کرده است؛ یعنی چقدر کار خوب دست مردم داده است.

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل چگونه است؟

تحصیلات بهتر است دیپلم به بالا باشد. البته زیر دیپلم هم میشود، ولی زمان بیشتری طول میکشد. آنچه اهمیت دارد، این است که صرفاً به تحصیلات اکتفا نکنند، بلکه باید چند سال در بازار کار شاگردی کنند.

 

مهارتها و تواناییهای مورد نیاز برای ورود به این رشته برای هنرجوی هنرستان چیست؟

فقط باید به دنبال یادگیری باشند و به یادگرفتن علاقه داشته باشند؛ چون در هنرستان همه چیز را به او یاد میدهند؛ از نحوه اندازهگیری تا تراشیدن قطعه روی دستگاه.

 

مشکلات و چالشهای شغلی تراشکاری چیست؟

گرانبودن مکان، گرانبودن دستگاه و گرانبودن ابزارهای تراشکاری در شروع کار از مشکلات است. بعد هم شناختهشدن بین مردم خیلی مهم است.

 

وسایل لازم برای راهاندازی این شغل برای هنرجو چیست؟

مغازهای حداقل ۷۰ تا ۸۰ متری، برق سه فاز، دستگاه تراش، دستگاه دریل، دستگاه پرس، دستگاه ابزارتیزکن، انواع لوازم اندازهگیری، انواع دریل و مته، انواع آچار، انواع حدیده و قلاویز.

 

مشاغل و صنایع مرتبط با این شغل چه هستند و این رشته چه اندازه جای پیشرفت و توسعه دارد؟

ریختهگری، حتی مدلسازی مکانیکی و خیلی رشتههای دیگر. پیشرفت آن به حدی است که به صنعت هواپیماسازی و موشکسازی و همچنین صنعت کشتیسازی و غیره مرتبط میشود. با متخصصشدن در این شغل میتوان در این صنایع نیز مشغول به کار شد.

 

وظایف و مسئولیتهای یک تراشکار چیست؟ مهارتهای طراحی و طراحی رایانهای برای تولید طرحها تا چه میزان اهمیت دارد؟

مسئولیت تراشکاری یعنی اول محافظت از جان خود. چون رعایتکردن نکات ایمنی در این قسمت بسیار مهم است با توجه به اینکه امروز رایانه پیشرفت زیادی در صنایع دارد، یادگرفتن طراحی با رایانه بسیار مهم است. البته زمان یادگرفتن آن به توان یادگیری فرد بستگی دارد.

 

شما فکر میکنید برای ورود هنرجوی هنرستان به بازار کار تراشکاری باید چه مراحلی طی شوند و چه آموزشهایی نیازند؟

بعد از اتمام هنرستان، هنرجو باید مدت دو سال یا بیشتر در بازار کار آموزش ببینند و شاگردی کند، چون هیچوقت استادکار در مدت کم تمام کارها را به هنرجویان یاد نمیدهد. این خود هنرجوست که باید دنبال یادگرفتن باشد.

۱۲۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،فن آخر،تجربه، ریزه‌ کاری تراشکاری،حسین گورشاهی،شغل تراشکاری،علی مرادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید