عکس رهبر جدید

از شادی‌سنج هم استفاده کنیم!

از شادی‌سنج هم استفاده کنیم!

با گذشت یک هفته از مهرماه، شروع ربیعالاول، ماه میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق(ع)، هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه، آغاز امامت پربرکت حضرت بقیة الله(عج) و ماه رخداد واقعه عظیم «لیلة‌‌المبیت» را در پیش داریم و همه اینها  فرصتهای ارزشمندی هستند برای آنکه جشن و شادی را مهمان فضای مدرسهها کنیم.

بچههایی که قبلاً موقع بارش برف زیرنویس اخبار را میخواندند، به امید اینکه شانس در خانهشان را بزند و از مدرسهرفتن معاف شوند، اکنون فهمیدهاند که مدرسه فقط سختی انجام تکلیف و بیداری هفت صبح نیست. آنها از چیزی محروم شدهاند که گویا هیچچیز دیگری جایش را پر نمیکند: دوستان، بازیها، روابط اجتماعی و حتی شکستهایی که فقط با حضور بین همسنوسالان میشود تجربهشان کرد.

اما این همه داستان نیست. اکنون آنها متفاوت از قبل برگشتهاند. فضای مجازی لحظه لحظه زندگیشان را تحتتأثیر قرار داده، و انگار به زندگیشان چنگ انداخته و آنان را توان فرار نیست. (این نگاه به نظر نگارنده صحیحتر از آن است که بچهها را فقط در این فضا محکوم کنیم که چرا و...) بین استفاده از فضای مجازی (که ارزشمند است و لازم) و زیست مجازی تفاوت وجود دارد.

یادمان باشد هر عصری رنجهای خاص خودش را دارد. وقتی دقیقاً مقابل بچهها مـیایستیم، رنـجهای دیـروزمان، و کمبودها و مشکلات را فهرست میکنیم و بلافاصله نتیجهای سادهانگارانه میگیریم برای ردیفکردن نصیحتها، همان زمان به مخاطرات عصر جدید بیتوجهیم. والدین آنقدر وقف بچهها هستند که زندگیکردن خود و الزاماتش را فراموش میکنند. زندگی بچهها با فضای مجازی شلوغ شده است و والدین صرفاً برای خرید و آسایش بیشترشان به بازار میروند؛ ولی یکبار سوغات آرامش برایشان نمیآورند.

بودن یا نبودن روحیه لطیف، خوشخلقی، امید و سرزندگی در سفره زندگیمان برایمان مهم نیست و لطماتی مثل احساس ناامیدی، تحملناپذیری، خستگی، ملالت، تنهایی، بیگانگی و... کمتر به چشممان میآید.

پایش سلامتی روحی بچهها را این روزها بیشتر مد نظر قرار دهیم.

همانگونه که هنگام ورودشان به مدرسه تبسنجی میکنیم، شادیسنجی هم داشته باشیم و غربالگری کنیم؛ ولی اینبار نه برای جسم که برای روح. مواظبت کنیم که تراز شادی مدرسهمان افت نکند و البته قبلش جنس شادی را که درونی است کاملاً بشناسیم.

برنامه شما برای فرصتهای ناب پیش رو و افزایش سطح شادی و نشاط مدرسه چیست؟

۱۰۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش مشاور مدرسه، شاقول سرور، از شادی‌سنج هم استفاده کنیم، مجید فدوی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید