عکس رهبر جدید

طبس، شهر خاطره‌ها

  فایلهای مرتبط
طبس، شهر خاطره‌ها
نقشه‌ی ایران را تصوّر کنید. در شرق آن، در استان خراسان جنوبی، شهری به نام طبس قرار دارد. طبس شهر جالبی است. در مسیر حرکت به سوی این شهر، از بیابان‌هایی خشک و بی‌آب و علف عبور می‌کنید، امّا به‌یک‌باره به شهری می‌رسید سرسبز، با نخل‌هایی بلند و مردمی خونگرم و مهربان!

زلزلـهی طبـس

طبس یکی از شهرهای قدیمی ایران است. این شهر که آثار تاریخی و یادگارهایی از دوران گذشته داشت، در غروب 25 شهریور 1357 بر اثر زلزلهای هولناک ویران شد و بسیاری از ساکنان آن کشته شدند. تا پیش از آن روز، چنان زلزلهی مهیبی در ایران رخ نداده بود. با این حال، شهر کمکم دوباره ساخته شد و زندگی در آن جریان یافت.

 

کـالجـنی

در اطراف شهر طبس دیدنیهایی وجود دارند که اگر یکبار آنها را ببینید، خاطره‌‌اش تا سالیان سال در ذهن و قلبتان باقی میماند. کالجنی یکی از آنهاست. کال به معنای درّه است. چون این درّه ساکت و وهمانگیز است، به کالجنی، یعنی درّهی جنها، معروف شده است؛ درّهای با یادگارهایی کهن؛ مثلاً رودی زلال که با قدمزدن در مسیرآن، لحظه به لحظه با منظرههای خیره‌‌کننده مواجه میشوید.

 

حمّام مرتضی علی

اینجا حمّامی نیست که دوش آب داشته باشد و بشود خود را با لیف و صابون در آن شست! بلکه منطقه‌‌ی وسیعی است با روخانهای کمعمق و زلال که وقتی وارد آب آن میشوید و مسیرش را طی میکنید، آبش گاهی سرد میشود و گاهی گرم. گذشتن از این مسیر دلانگیز حدود یک ساعت طول می‌کشد.

اگر از آسمان به شهر طبس نگاه کنید، میبینید که اینهمه زیبایی و شگفتی در دل کویر واقع شدهاند. به همین دلیل برخی طبس را نگین کویر نامیدهاند.

 

معجزه‌ی طبس

طبس بسیاری از ایرانیان را یاد واقعه‌‌ای میاندازد که در سال 1359 روی داد و  جهانیان را حیرتزده کرد! در آن سال که هنوز چیزی از عمر انقلاب اسلامی نگذشته بود، آمریکا از راههای زیادی میکوشید به ایران ضربه بزند و در سفارتخانهی خود نقشههای شومی علیه انقلاب نوپای مردم ایران کشیده و در حال اجرای آن بود. سرانجام، عدّهای از دانشجویان که از این وضعیت خشمگین بودند، به سفارت آمریکا  در ایران وارد شدند و اجازه ندادند کارکنانش از آنجا خارج شوند. مدّتی بعد، آمریکا تصمیم گرفت عدّهای از نظامیان خود را مخفیانه، با بالگرد و هواپیما به ایران بفرستد تا خود را به تهران برسانند و کارکنان سفارت را  از آنجا خارج کنند.

آمریکایـیها هفتـهها در اینباره فـکر کردند، نقـشه کشیـدند و مواد و ابزارهای لازم را مخفیانه به صحرای طبس بردند، امّا در شب عملیات، وقوع یک حادثه، نقشههایشان را به باد داد! طوفان شدیدی به پا شد و کار را برایشان غیرممکن کرد. در آن شب، پروانهی یکی از بالگردهای آمریکایی به یکی از هواپیـماهایـشان برخـورد کرد و موجـب انفـجار آن و شکست عملیات آمریکاییها شد.

در آن زمان رهبر عزیزمان امام خمینی (ره) در مورد این معجزه فرمودند: « آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی بالگردهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند. شنها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.»

 

شادی مردم ایران

وقتی خبر این حادثه منتشر شد، موجی از شادی سراسر کشور را فرا گرفت. روزنامهها گزارشی از ماجرا را چاپ کردند. امام خمینی(ره) این واقعه را نشانهی کمک خداوند و امدادهای غیبی دانست و از مردم خواست بیش از پیش متّحد شوند.

۳۱۸
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، ایران‌ شناسی،طبس،شهر طبس،حمام مرتضی علی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید