عکس رهبر جدید

ویدئو، محتوای بنیادی رمزینه

  فایلهای مرتبط
ویدئو، محتوای بنیادی رمزینه
در زندگی امروزه ما، با فشار به سمت فناوری، آموزگاران متوجه می‌شوند به جای مبارزه باید از فناوری به‌طور مثبت و به نفع خود در کلاس‌های درس بهره ببرند. در این زمینه رمزینه‌ها در سراسر جهان محبوب شده‌اند؛ به ویژه با تمرکز بیشتر بر آموزش سطوح سنی پایین‌تر. رمزینه بسیار شبیه بارکد است؛ در یک تصویر متشکل از نقاط مربع شکل و در یک پیکربندی منحصربه‌فرد که اطلاعاتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رمزینه‌ها می‌توانند شامل متن، فیلم و پیوند (لینک) به وبگاه‌‌ها باشند. استفاده از آن‌ها در کلاس درس کاملاً امن است و لازم نیست نگران گمراه‌شدن دانش‌آموزان از مبحث درسی شویم؛ چرا که دانش‌آموزان از طریق این رمزینه‌ها فقط به آنچه ما می‌خواهیم دسترسی می‌یابند. با این امکان، دانش‌آموزان می‌توانند ضمن صرفه‌جویی در زمان، بدون حروف‌چینی، یک دستگاه را روی یک رمزینه نگه دارند و با آن وارد دنیای جدیدی شوند؛ بدون آنکه فرصتی برای ورود دانش‌آموز به آدرس وبگاه اشتباه وجود داشته باشد.

مزیت استفاده از رمزینه

به دانش‌آموز امکان می‌دهد مستقل شود و ما با واگذاشتن مسئولیت بر عهده وی، تسهیل‌کننده یادگیری خواهیم بود، نه اینکه خودمان تمام پاسخ‌ها را به او بگوییم. به این ترتیب، دانش‌آموز به شیوه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده و در عین حال آسان، خودش دست به کار یافتن پاسخ می‌شود. ترکیب جذابیت و سرگرمی با یادگیری راهی عالی است برای اینکه دانش‌آموز ناخودآگاه زمان بیشتری را صرف مطالعه کند؛ بدون آنکه برای این کار به کمک بزرگ‌ترها نیاز داشته باشد. این نوع از فعالیت مستقل، گاه دانش‌آموز را به انجام پروژه‌های تحقیقاتی انفرادی تشویق می‌کند. او اطلاعات مورد نیاز خود را می‌یابد، می‌آموزد و سرگرم هم می‌شود.

بنابراین، امروزه نادیده‌گرفتن رمزینه‌ها چندان آسان نیست، چرا که رمزینه‌ها فقط وسایل کمک آموزشی نیستند، بلکه از اجزای ضروری هر کلاس درس محسوب می‌شوند؛ چه حضوری و چه برخط، تفاوتی ندارد. زیرا ظرفیت آن‌ها برای افزایش توانایی یادگیری دانش‌آموزان امروزی مفید است.

 

ابزار بنیادی رمزینه‌ها

ابزار بنیادی رمزینه‌ها ویدئوها هستند. استفاده از قطعه فیلم‌های (کلیپ‌های) ویدئویی کوتاه امکان پردازش کارآمدتر و یادآوری حافظه را فراهم می‌کند. ماهیت دیداری و شنیداری ویدئوها برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان جذاب است و به هر کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات را به روش طبیعی پردازش کند. به‌طور خلاصه، ویدئوها معلمان خوبی هستند و دانش‌آموزان عاشق تماشای فیلم هستند. کدام دانش‌آموز است که به دیدن فیلم علاقه‌ای نداشته باشد! در تغییر روند سنتی آموزش، ویدئوها به‌عنوان تأثیرگذار اصلی در نظر گرفته می‌شوند. رمزهای ویدئویی می‌توانند سبک‌های بصری و شنیداری یادگیری را ترکیب کنند و فرصت یادگیری دانش‌آموزان را افزایش دهند. سبک‌های یادگیری دیداری و شنیداری که این روزها در آموزش از راه دور استفاده می‌شوند، ابزاری هستند برای پر کردن شکاف‌های آموزشی معلمان. به عبارت دیگر، از آنجا که رویکردهای یادگیری امروزی با محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئوها و قطعه فیلم‌های (کلیپ‌های) صوتی بهبود می‌یابد، رمزینه‌های ویدئویی می‌توانند به چند دلیل در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر باشند:

 

 تأثیر رمزینه‌های ویدئویی بر روند آموزش

1. ویدئوها نسبت به استفاده صرف از مواد چاپی، تجربه حسی جذاب‌تری ایجاد می‌کنند و به دنبال تغییر نقش معلمان از مدرس به تسهیل‌کننده هستند؛ فراگیرندگان در واقع می‌توانند مفهومی را که آموزش داده می‌شود، ببینند و بشنوند و آن را به همان روشی که تعاملات روزمره خود را پردازش می‌کنند، پردازش کنند. البته مهم است توجه داشته باشیم که ویدئوها برای تقویت محتوای آموزشی هستند، نه جایگزینی آن.

2. ویدئوهای دیجیتال فرصت‌های یادگیری از راه دور را تسهیل می‌کنند تا معلمان بتوانند به دانش‌آموزان سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. این ویدئوها منابعی را ارائه می‌دهند که با اتصال به اینترنت می‌توان آن را از هر جایی تماشا کرد؛ ویدئوها در بسیاری دستگاه‌ها از جمله رایانه کیفی (لپ‌تاپ)، رایانک (تبلت) و گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی هستند و این امکان مشاهده، به‌راحتی و از هر کجا که هستند، برای دانش‌آموزان فراهم است.

3. کدهای ویدئویی مهارت در سواد دیجیتال و ارتباطات را که از مهارت‌های مهم قرن بیست‌و‌یکم هستند، افزایش می‌دهند و به عملی‌کردن ایده‌ها و فنون (تکنیک‌ها) کمک می‌کنند. در سناریوهای دیگر، این موضوع به اندازه کدهای ویدئویی قابل دستیابی نیست. همچنین، دانش‌آموزان با اسکن گوشی هوشمند می‌توانند  به‌راحتی به محتوا دسترسی پیدا کنند؛ بدون اینکه مجبور باشند «یوآرال»1ها را با دست حروف‌نگاری (تایپ) کنند. بدین ترتیب، هر چه تمرکز دانش‌آموز با فرایند ساده‌تری پیش برود، یادگیری آسان‌تر می‌شود و زمانی که یادگیری آسان محقق می‌شود، زمان عملی‌کردن ایده‌ها و فنون (تکنیک‌ها) فرا می‌رسد.

4. رمزینه‌ها انعطاف‌پذیری را برای مکث ‌کردن، عقب‌ بردن یا پرش در سراسر ویدئو برای بحث‌های کلاسی یا مرور مناطق خاص میسر می‌کنند و سطوح متفاوتی از یادگیری را در بر می‌گیرند؛ به‌طور معمول، دانش‌آموزان محتوای آموزشی را در سطح و سرعت یکسان فرا نمی‌گیرند. بنابراین، زمانی که دانش‌آموزی متوجه مبحثی نمی‌شود، می‌تواند تماشای ویدئو را به تأخیر بیندازد یا تکرار کند. این امکان باعث می‌شود بدون نگرانی و با سرعت مورد نیاز و در سطح خودش مطالعه کند.

5. ویدئوها حفظ دانش را افزایش می‌دهند و به درک آسان‌تر محتوای آموزشی منجر می‌شوند، زیرا می‌توان آن‌ها را متوقف کرد و هر چند بار که لازم است، پخش کرد. همچنین، می‌توان آن‌ها را مدت‌ها پس از تدریس درس اولیه مرور کرد. مرور یادداشت‌های شخصی ممکن است گیج‌کننده باشد و گاهی به خاطر ‌آوردن آن‌ها دشوار است. در حالی‌که ویدئوهای آموزشی در هر زمان و مکان، و هرچند بار که نیاز به بررسی باشد، در دسترس هستند. در واقع این فیلم‌ها به راحتی در دسترس دانش‌آموز قرار دارند تا به کار درسی و تسلط بر مهارتشان کمک کند.

6. قابلیت به‌روزرسانی دارند. ویدئوها می‌توانند در قالب رمزینه آموزشی ایده‌ال انتخاب شوند و هر زمانی که نظام آموزش تشخیص می‌دهد، به‌روزرسانی شوند.

 

توصیه‌های ساختاری برای ساخت ویدئوی آموزشی مؤثر و مفید

- ویدئوها را به حدود پنج دقیقه یا کمتر محدود کنید، مگر اینکه بخواهید اطلاعات زیادی را منتقل کنید.

- لحن محاوره‌ای و پرشور خود را حفظ کنید تا یادگیرندگان را درگیر خود نگه دارید.

- عناصر شنوایی و بصری را به درستی متعادل کنید.

- ویدئوها را بر اساس موضوع به بخش‌های کوتاه تقسیم کنید.

فناوری در حال تغییر است. پیشرفت در یادگیری می‌تواند به‌طور خودکار به این تغییرات پاسخ دهد و اصلاحات آموزشی جدید را ممکن کند. اینکه دستگاه‌ها، سامانه‌ها و فناوری‌های تلفن همراه در حال حاضر به‌طور مستقیم در آموزش استفاده می‌شوند، به این معناست که آموزش نوآورانه را می‌توان از طریق ویدئوکدهای رمزینه اعمال کرد.

 

پی‌نوشت

1. URL


۴۵۶
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، آگاهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید