عکس رهبر جدید

رمزینه و نظام آموزشی کشور

  فایلهای مرتبط
رمزینه و نظام آموزشی کشور

رمزینه سریع‌پاسخ1 یک نوع بارکد دوبعدی است که می‌تواند با استفاده از گوشی هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن رمزینه خوانده شود که به‌طور مستقیم به متن، رایانامه (ایمیل)، وبگاه، شماره تلفن و ... پیوند می‌شود. در ساده‌ترین مفهوم، رمزینه سریع‌پاسخ یک تصویر مبتنی بر پیوند است که می‌تواند به‌صورت برخط استفاده شود. هر نشانی اینترنتی2 می‌تواند به یک رمزینه تبدیل شود و اساساً هر صفحه وب را می‌توان به‌طور خودکار به‌عنوان یک نتیجه از اسکن رمزینه معرفی کرد. اگر می‌خواهید کسی را تشویق کنید از صفحه‌های مجازی شما دیدن کند، می‌توانید صفحه رُخ‌نما (پروفایل) خود را به‌عنوان نشانی اینترنتی به‌صورت رمزینه درآورید.

علاوه بر این، می‌توانید رمزینه را طوری برنامه‌ریزی کنید که پس از اسکن، گوشی کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد یا یک پیامک متنی محتوی اطلاعات ازپیش‌تعیین‌شده به شما ارسال کند. گوشی هوشمند شما دستورات رمزینه را به‌راحتی تشخیص می‌دهد و نرم‌افزارهای موردنیاز را فرا می‌خواند. امکانات بی‌نظیر این رمزینه‌ها استفاده از آن‌ها در تبلیغات را هر روز بیشتر از پیش می‌کند.

رمزینه‌ها در واقع برچسب‌هایی بصری هستند که قابلیت خوانده‌شدن با ماشین‌ها را دارند و معمولاً شامل اطلاعاتی درباره محصولی که بر آن چسبانده شده‌اند هستند. حال‌آنکه رمزینه را نه ‌فقط روی محصولات، بلکه در آگهی‌نماها و اعلان‌های (پوسترهای) تبلیغاتی، متن مجلات، وبگاه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی کارت ویزیت افراد می‌توان درج کرد. استفاده از بارکدهای دوبعدی کاربردهای بسیاری دارد. در واقع شما تعیین می‌کنید چطور از آن استفاده کنید. هدف از کاربرد رمزینه‌ها صرفه‌جویی در وقت بازدیدکنندگان شماست.

از ویژگی‌های شاخص استفاده از رمزینه در نظام آموزشی می‌توان به کاهش مصرف کاغذ و صرفه‌جویی در کاغذ اشاره کرد، چون با حذف کاغذ به‌خوبی می‌توان به اقتصاد خانواده و اقتصاد کشور کمک کرد.

امروزه با گسترش کرونا فضای آموزش دانش‌آموزان به سمت‌وسوی مجازی و دیجیتال‌شدن آموزش سوق پیداکرده است. در همین راستا، برای سهولت در مراجعه دانش‌آموزان به محتواهای دیجیتال کتاب‌های درسی، می‌توان از رمزینه‌ها کمک گرفت. به‌عنوان ‌مثال، می‌توان برای هر صفحه از کتاب‌های درسی یک رمزینه تعریف کرد که دانش‌آموزان با اسکن‌کردن رمزینه به‌راحتی به محتوای دیجیتال و آموزشی دسترسی خواهند داشت.

دانش‌آموزان برای درس‌های اصلی خود، علاوه بر کتاب درسی، کتاب‌های کمک‌آموزشی، کتاب‌هایی با سؤالات فراتر از سطح کتاب و ویدیوهایی آموزشی تهیه می‌کنند که قیمت هر یک مبلغ قابل‌توجهی می‌شود. در حالی که می‌توان با محتواسازی و استفاده از محتواهای دیجیتال موجود و یکپارچه‌سازی آن‌ها و با کمک رمزینه، به‌تمامی محتواهای جذاب دسترسی پیدا کرد. در واقع شما برای هر صفحه از کتاب درسی یک رمزینه دارید که با کمک آن و با نزدیک‌کردن پویشگر (اسکنر) رمزینه می‌توان به راحت‌ترین شکل ممکن به این محتوا دست یافت.

یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان در روز اعلام نتایج هم این است که سایر دانش‌آموزان نمرات ضعیف آن‌ها را نبینند. به همین دلیل، دنبال راهکاری برای پنهان‌کردن نمرات خود هستند. یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه، استفاده از رمزینه است. در واقع هر دانش‌آموز می‌تواند یک رمزینه همگام‌شده (ست) با تلفن همراه خود داشته باشد که با کمک پویشگر تلفن همراه خود، به‌خوبی و بدون دغدغه نمره خود را مشاهده و حتی به آن اعتراض کند یا نظرات ارزشمند معلم خود را ببیند.

از کاربردهای دیگر رمزینه‌های دوبعدی می‌توان به نمایش یک متن مثل کارنامک (رزومه) دانش‌آموزان به دیگران، بارگیری برنامه‌های کاربردی مرتبط با سن دانش‌آموز، نشان‌دادن موقعیت مکانی دانش‌آموزان در سرویس، افزودن مستقیم شماره درج‌شده بر کارت دانش‌آموزی به مخاطبان تلفن همراه کاربران، بازکردن یک نشانی اینترنتی و جلوگیری از ورود دانش‌آموز به و‌بگاه‌های غیراخلاقی، هدایت دانش‌آموزان به صفحات شبکه‌های اجتماعی مجاز و مناسب، اتصال به شبکه‌ای بی‌سیم یا ارسال رایانامه یا هر پیام دیگری استفاده کرد. هر مدیر یا معلم می‌تواند با اسکن رمزینه مخصوص دانش‌آموزش به پرونده کامل او دسترسی یابد و اطلاعات او را به‌طور کامل دریافت کند. می‌تواند به دانش‌آموز درباره نمرات او مشاوره ویژه بدهد تا با کیفیت بهتری مطالعه کند. در مقابل، دانش‌آموز هم با اسکن کد معلم و مدرسه خود می‌تواند درباره میزان تحصیلات، کارنامک یا حتی ساعات حضور معلم در مدرسه اطلاعاتی به دست آورد.

 

پی‌نوشت‌ها

 

1. Quick Response code

2. URL

 


۱۲۸۶
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،اندیشه، رمزینه سریع پاسخ،رمزینه، یاسین حیات ابدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید