عکس رهبر جدید

رمز جاندار!

  فایلهای مرتبط
رمز جاندار!
مدتی است در گوشه و کنار خبرهایی از سرویس‌های «ویدئوی داخل متن» به گوش می‌رسد؛ سرویس‌هایی که به مخاطبان رسانه‌های چاپی اجازه می‌دهند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود ویدئوها، متن‌ها و تصویرهایی را که به‌صورت کد در داخل متن تعبیه شده‌اند ببینند. سرویس‌های واقعیت افزوده و رمزینه سریع‌پاسخ از جمله این سرویس‌ها به شمار می‌روند. همان‌طور که از هر فناوری جدیدی انتظار می‌رود تا روز به روز به سمت دسترسی آسان و صرف هزینه کمتر پیش برود، این فناوری نیز با هدف امکان‌پذیرکردن مشاهده هر نوع افزوده‌ای در رسانه‌های چاپی، با ابزاری به نام واقعیت افزوده به مردم معرفی شد و به‌تدریج به سمت دسترسی راحت‌تر و ساده‌تر و در نهایت رمزینه سریع‌پاسخ پیشروی کرد.

مجلات رشد در دنیای رمزینه‌های سریع‌پاسخ

از آنجا که تولیدکنندگان مجلات رشد شرایط مناسبی برای ورود به دنیای فناوری دارند، به سرعت وارد این حیطه شدند. در این راستا وبگاه مجلات رشد سرویسی ارائه کرده است که از طریق آن مجلات می‌توانند به‌راحتی رمزینه‌ای سریع‌پاسخ را در مجله خود قرار دهند و متن را به تصویر، ویدئو یا فایل صوتی مورد نظرشان متصل کنند. مجلات رشد با این امکان قادرند با چاپ‌کردن رمزینه در محل مورد نظرشان، افزوده‌ها را به هرکجا که می‌خواهند منتقل کنند و آن‌ها را در کنار هر متن یا محتوای چاپی قرار دهند.

 

تاریخچه رمزینه‌های سریع‌پاسخ در مجلات رشد

ورود مجلات رشد به دنیای رمزینه سریع‌پاسخ ابتدا با رشد جوان از سال 1396 و به‌تدریج سایر مجلات آغاز شد. پس از همه‌گیری ویروس کرونا، حضور مجلات رشد در این عرصه سرعت بیشتری گرفت و اکنون همه 30 عنوان مجله رشد در بخش‌های گوناگون و به فراخور گروه سنی مخاطبان خود، در رمزینه سریع‌پاسخ از ویدئو، متن و تصویر به‌عنوان محتوای تکمیلی استفاده می‌کنند.

 

محتوای رمزینه‌های سریع‌پاسخ در مجلات رشد

فیلم: فیلم‌های آموزشی متناسب با محتوای تولیدشده یا فیلم‌های مستند از جمله مواردی هستند که به‌عنوان رمزینه در کنار محتوای مجلات رشد قرار می‌گیرند.

فایل صوتی (پادکست): خواندن شعر توسط شاعران، خواندن داستان توسط نویسنده، و مصاحبه و گفت‌وگو در کنار محتوای مرتبط، به مخاطبان کمک می‌کند اشراف بیشتری به مطلب داشته باشند.

متن: برای هر نوع نوشته‌ای، افزون بر آنچه در مجله منتشر شده، متنی ارائه می‌شود.

• فرم نظرسنجی: کاربر با اسکن رمزینه برگه نظرسنجی می‌تواند آن را کامل کند و به‌صورت برخط برای مجله بفرستد.

از دیگر کاربردهای رمزینه‌های سریع‌پاسخ در مجلات، دسترسی به بایگانی مجلات است. کاربر با اسکن رمزینه مربوط به بایگانی، مستقیم به صفحه بایگانی مجله مورد نظر هدایت می‌شود. کمک به دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا نیز امکان دیگری است. آنان می‌توانند بخشی از مطالب مجلات رشد را به‌صورت صوتی دریافت کنند. رمزینه‌های سریع‌پاسخ در کنار شعرهای منتشرشده در مجلات دانش‌آموزی، مطالب این مجلات را برای این گروه از مخاطبان نوآورانه و تعاملی می‌کنند تا آن‌ها بتوانند شعرها را به‌صورت صوتی بشنوند.

 

چگونه یک رمزینه سریع‌پاسخ را اسکن کنم؟

اگر یک گوشی هوشمند دوربین‌دار داشته باشید، تعدادی از برنامه‌های اسکن رمزینه مانند« رد لیزر» و «بارکد اسکنر»  را در اختیار خواهید داشت. این پولینگرها (اسکنرها) قادر به خواندن و رمزگشایی داده‌ها از رمزینه سریع‌پاسخ هستند. اکثر این امکانات کاملاً رایگان هستند و دانش‌آموزان، معلمان و اولیا با نصب و اجرای برنامه کاربردی رمزینه‌خوان و نگه داشتن گوشی‌های هوشمند یا صفحه رایانک (تبلت) روی رمزینه‌های درج‌شده بر صفحات مجلات رشد، می‌توانند به محتواهای آموزشی‌تربیتی (فیلم آموزشی، صوت، پادکست و تصویر) دسترسی پیدا کنند.

 

پی‌نوشت

 

1. QR Code

 


۷۴۱
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،گزارش، رمز جاندار،کیوآرکد،رمزینه پاسخ سریع،مانلی نورایی آشتیانی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید