عکس رهبر جدید

اسلام بدون واسطه

  فایلهای مرتبط
اسلام بدون واسطه
آیا تاکنون دیده‌اید در کتاب یا روزنامه‌ای در ایران به مقدسات و ادیان دیگر توهین شده باشد؟ آیا تا‌کنون درباره ادیان مسیحی و یهودی مطلب توهین‌آمیزی خوانده‌اید؟دین اسلام دین مهربانی است؛ دینی که تمام ادیان برای تحقق آن به وجود آمده‌اند و نیازی به انکار ادیان دیگر ندارد. اما متأسفانه رسانه‌های غربی و آمریکایی این گونه رفتار نمی‌کنند، در چند سال اخیر موج اسلام هراسی وتوهین به مقدسات در نشریه‌های آن‌ها به شدت دیده می‌شود. انتشار تصاویرتوهین‌آمیز از پیامبراسلام(ص) در نشریه فرانسوی« شارلی ابدو» در سال‌های گذشته، باعث ناراحتی تمامی مسلمانان شد. در پی همین حوادث، مقام معظم رهبری در نامه‌ای از جوانان اروپا و آمریکای شمالی خواسته‌اند علت این موج اسلام هراسی را تحقیق کنند و با اسلام بدون واسطه رسانه‌ها و از طریق قرآن و زندگی پیامبر آشنا شوند که متن نامه به این شرح است:

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم

به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره آن‌ها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم. نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده ملّت و سرزمینتان را در دستان شما می‌بینم و نیز حس حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولت‌مردان شما خطاب نمی‌کنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند. سخن من با شما درباره اسلام است و به‌طور خاص، درباره تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمی‌خواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّت‌های غربی القا شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخ‌نگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه دولت‌های غربی با دیگر ملّت‌ها و فرهنگ‌های جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیرمسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خون‌ریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیت و قومیت در جنگ‌های اول و دوم جهانی صورت گرفته است، عمیقا ابراز سرافکندگی می‌کنند.

این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما می‌خواهم از روشنفکران خود بپرسید: چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صدساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمی همچون شیوه برخورد با فرهنگ و اندیشه اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می‌شود؟

شما به‌خوبی می‌دانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من می‌خواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزش‌هایی در اسلام، مزاحم برنامه قدرت‌های بزرگ است و چه منافعی در سایه تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین می‌گردد؟ پس خواسته اول من این است که درباره انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

خواسته دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضا می‌کند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن می‌گریزانند و می‌ترسانند، چیست و چه ماهیتی دارد. من اصرار نمی‌کنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه می‌گویم اجازه ندهید این واقعیت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به‌عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیما به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزش‌هایی طی قرون متمادی، بزرگ‌ترین تمدن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟

من از شما می‌خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی‌طرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگرچه هیچ‌کس به‌صورت فردی نمی‌تواند شکاف‌های ایجاد شده را پر کند، اما هر یک از شما می‌تواند به قصد روشنگری خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکاف‌ها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگرچه ناگوار است اما می‌تواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جست‌وجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار می‌دهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیدعلی خامنه‌ای

1393/11/1


شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخ‌نگاری‌های جدید، رفتارهای غیرصادقانه و مزورانه دولت‌های غربی با دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌های جهان نکوهش شده است.

از روشن‌فکران خود بپرسید: چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟

اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسید.

 

 

#LETTER4U

حدود چند سال از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی می‌گذرد. مقام معظم رهبری در این نامه به‌طور خاص درباره چهره اسلام می‌پرسند. اما مگر چهره اسلام به جوانان اروپا و آمریکا چگونه ارائه می‌شود؟ برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، کلماتی مثل «Shia muslim» را در اینترنت جست‌وجو کنید. چه می‌بینید؟ تصاویر حرکت‌های موهن قمه‌زنی و یا شمایل اسلام ساختگی غرب به نام «داعش» را می‌بینید، اما اثری از دین رئوف و مهربان اسلام پیدا نمی‌کنید.

دوستان من، باید به جوانان اروپا و آمریکا درباره این نوع نگاه به اسلام حق بدهیم. به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی از جوانان اروپا و آمریکا می‌پرسند: «آیا تاکنون به جز رسانه‌ها پیام‌ اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟»

دکتر جک شاهین، استاد «دانشگاه ایلینویز» آمریکا، در کتاب«چرخه عرب‌های بد: هالیوود چگونه از عده‌ای مردم چهره‌ای شیطانی می‌سازد»، بعد از بررسی و مطالعه بیش از هزار فیلمی که در هالیوود ساخته شده‌اند، چنین می‌نویسد: «نوعی نژادپرستی و اسلام‌ستیزی از اولین سال‌های تولد هالیوود در بدنه این سینما وجود داشته است که تا به امروز نیز ادامه دارد.» شاهین معتقد است که هالیوود با محصولات خود، جامعه غرب را از همان کودکی شست‌وشوی مغزی می‌دهد و به آن‌ها می‌قبولاند که اعراب (مسلمانان) همان دشمنانی هستند که اگر نابودشان نکنی، نابودت می‌کنند.

جوانان اروپا و آمریکا به‌صورت ناخودآگاه تحت تأثیر این موج عظیم تبلیغات هدفمند اسلام‌هراسی قرار گرفته‌اند. با نگاه به آثار سینمای هالیوود،‌کلید‌واژه اسلام‌هراسی را در سریال‌های میهن، ‌24، آشوب، ان‌سی‌آی‌اس، و یا در فیلم‌های دروغ‌های حقیقی، ‌لارنس عربستان، ایشتار، مرکز تجارت جهانی، 300 (یک و دو)، پلیس آهنی و هزاران اثر هالیوودی دیگر به راحتی می‌توان دید و بعد از آن هم ایران‌هراسی را مشاهده کرد.

اسلام دین رأفت و مهربانی است، اما جوانان اروپا و آمریکا مزه لذت‌بخش ‌اسلام را نچشیده‌اند. جوانان غربی، از رفتار زیبای پیامبر با جوانان چیزی نشنیده‌اند و اهمیت علم در اسلام را نمی‌دانند. به‌نظر شما چگونه می‌توانیم این زیبایی‌های حقیقی را به آن‌ها نشان دهیم؟

شاید برای شما چنین سؤالاتی پیش آمده باشد: از کجا باید شروع کنیم؟ چگونه با جوانان اروپا و آمریکا ارتباط برقرار کنیم؟ اگر زبان انگلیسی بلد نباشیم چه؟ چگونه در برابر رسانه‌های عظیم آن‌ها فعالیت‌ کنیم؟

رمز پیروزی در کارهای بزرگ، داشتن روحیه جمعی و کار گروهی است. شاید در نگاه اول کار دشواری به ذهن برسد، اما با کمترین وقت بهترین عملکرد را پس از مدتی می‌بینیم. البته به شرط آنکه با یکدیگر متحد شویم و هر کسی نقشی کوتاه ایفا کند، اما همه در یک جهت عمل کنیم تا چهره درست اسلام را به جوانان اروپا و آمریکا نشان دهیم.

 

وظیفه ما

برای تغییر این نگاه اولین قدم ما نشر نامه رهبرمان در فضای مجازی است؛ یعنی رساندن نامه به دوستان جوان خودمان در کشورهای دیگر. اما چگونه؟ در این چند سالی که از انتشار نامه رهبر عزیزمان گذشته، بهترین روشی که برای نشر نامه به‌دست آمده، ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی است و تاکنون شبکه اجتماعی «اینستاگرام» بهترین کارایی را داشته است.

دوستان شما بعد از انتشار نامه رهبری، با ایجاد کمپین «جنبش نشر نامه رهبر انقلاب اسلامی؛ Letter4U» زمینه فعالیت در تمامی صفحات اجتماعی را آماده کرده‌اند. اما فکر نکنید دیگر کاری نمانده است. شما هم می‌توانید قطره‌ای در این دریای مواج شوید و قدرت این جنبش را افزایش دهید. شما در تمامی نرم‌افزارهای ارتباطی که قابلیت جست‌وجوی هشتک را داشته باشند، با نوشتن هشتک «#Letter4U» گوشه‌ای از این جنبش را می‌بینید. نامه رهبری به 47 زبان ترجمه شده و در حال نشر است. در اینجا پایگاه‌هایی را که هر نامه‌رسان حتماً باید به آن‌ها سربزند تا به خوبی با ابعاد این کار آشنا شود، معرفی می‌کنیم. اولین پایگاهی که معرفی می‌کنیم«دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری» است که درباره نامه رهبری صفحه‌ای به نشانی زیر ایجاد کرده است: http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/28731/index.html#fa

 

معرفی یک وب‌نوشت (وبلاگ)

اما وب‌نوشتی که شما در این مسیر با آن زیاد سروکار خواهید داشت، وب‌نوشت «جنبش نشر نامه رهبر انقلاب اسلامی» است که نشانی آن چنین است:http://letter4u.blog.ir .

در این وبلاگ نامه رهبری به 47 زبان دنیا ترجمه شده است و امکانات چندرسانه‌ای بسیار زیبا با گرافیک عالی در دسترس شما قرار دارد. البته خوب است که در همین جا صفحه‌ای را که قبلا در وبگاه «khamenei.ir»
تأسیس شده است،‌ به شما معرفی کنم. اگرچه زیاد به موضوع گزارش مربوط نمی‌شود، اما خوب است بدانید که رهبرمان چه‌قدر به جوانان کشورمان اهمیت می‌دهد و آن‌ها را دوست خود می‌پندارد. این صفحه برای شما جوانان ایرانی ساخته شده که در آن مطالب و عکس‌های گرافیکی در موضوعات جوانان از بیانات مقام معظم رهبری آورده شده است. http://nojavan.khamenei.ir

با وجود چنین منابعی و زمینه‌ای که در این چند سال در شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است، به جرئت می‌توان گفت که ما نیمی از این مسیر دشوار را رفته‌ایم. اما یادمان باشد که بعد از رساندن نامه کار مهم ما تازه شروع می‌شود و آن نشر قرآن و زندگی پیامبر(ص) در فضای مجازی است. جوانان اروپا و آمریکا باید به راحتی بتوانند بدون هیچ واسطه‌ای به قرآن که نماد اسلام است، دست پیدا کنند. البته برای این کار هم سایت بسیار مفید و جامع «http://tanzil.net» وجود دارد که قرآن را به تمامی زبان‌ها ترجمه کرده است. این راه ادامه دارد...


۵۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، چراغ،دین اسلام،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید