عکس رهبر جدید

ساختن و سوختن

ساختن و سوختن
شمع‌سازی یکی از هنرهای زیبا و پرکاربرد است که به شیوه‌های متفاوت انجام می‌گیرد. با استفاده از این هنر می‌توانید شمع‌های متنوع و زیبایی بسازید.

وسایل مورد نیاز برای شمع‌سازی عبارت‌اند از:

- مقداری پارافین جامد یا شمع‌های قدیمی و شکسته و بدون کاربرد؛

- فتیله (نخ چله قالی‌بافی)؛

- انواع شیشه‌های موجود مانند شیشه سس، مربا و ... به جای قالب؛

- مداد شمعی یا پاستیل در صورتی که بخواهید شمع رنگی داشته باشید.

 

ذوب‌کردن پارافین

در ظرفی که زیاد مورد استفاده شما نیست، مقداری پارافین بریزید و آن را با چاقو خرد کنید. سپس ظرف را روی حرارت غیرمستقیم  بگذارید تا پارافین آب شود. اگر پارافین را برای ذوب‌شدن روی حرارت مستقیم قرار دهید، خراب می‌شود و می‌سوزد.

حرارت غیرمستقیم را این‌گونه ایجاد می‌کنیم که ظرفی را پر از آب می‌کنیم و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید. بعد ظرفی را که درون آن پارافین ریخته‌ایم، روی آب در حال جوش می‌گذاریم تا کم‌کم  ذوب شود.

دقت داشته باشید که هنگام ذوب‌کردن پارافین آب به داخل ظرف نفوذ نکند.

اگر بخواهید شمع رنگی داشته باشید، هنگامی که پارافین را ذوب می‌کنید، مقداری مداد شمعی خردشده به آن اضافه کنید.

 

آماده‌کردن قالب و فتیله

برای اینکه شمع دود نکند، مدت‌زمان کمی نخ‌های فتیله را داخل آب و نمک بگذارید و سپس از جایی آویزان کنید تا خشک شود.

ما برای ساخت این نوع شمع از قالب شیشه‌ای استفاده کردیم که البته قرار نیست شمع را از داخل آن خارج کنیم. اما در صورتی که شما قصد دارید شمع را به صورت جدا استفاده کنید بهتر است از قالب‌هایی با جنس دیگر استفاده کنید.

بعد از اینکه قالب شیشه‌ای را تمیز شستید و خشک کردید، فتیله را به اندازه دو برابر قد شیشه ببرید و یک سر آن را به کمک چسب حرارتی یا چسب کاغذی به ته قالب بچسبانید تا بعد از ریختن پارافین تکان نخورد. توجه داشته باشید که بالای فتیله هم باید در وسط قالب ثابت (فیکس) شود. برای این کار می‌توانید مطابق عکس از  چوب بستنی که در وسط آن سوراخی ایجاد کرده‌اید استفاده کنید و فتیله  را از سوراخ عبور دهید تا کاملاً ثابت شود.

 

قالب‌ریزی پارافین

بعد از آماده‌کردن قالب و زمانی که پارافین ذوب شد، آن را از روی حرارت بردارید و بعد از گذشت حدود دو دقیقه به آرامی و بااحتیاط پارافین را داخل قالب بریزید و صبر کنید خنک شود. برای خنک‌کردن پارافین تحت هیچ شرایطی از یخچال و «یخ‌زن» (فریزر) استفاده نکنید تا شمع شما پس از سردشدن ترک نخورد.

قبل از اینکه پارافین داخل قالب کاملاً سرد شود، یک گودی اطراف فتیله به وجود می‌آید. این گودی را دوباره با پارافین مذاب پر کنید و بگذارید سرد شود.

 

آماده‌سازی شمع

بعد از اطمینان از انجماد و خنک‌شدن شمع، فتیله اضافه را ببرید و در صورت دلخواه شمع را تزئین کنید. این نوع شمع از قالب خارج نمی‌شود و به همین صورت از آن استفاده  می‌کنند.

می‌توانید برای زیبایی از قالب‌های رنگی نیز استفاده کنید.

 


۶۴۵
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، اتاق عمل،شمع سازی،آموزش ساختن شمع،ساختن و سوختن، لیلا پوربابا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید