عکس رهبر جدید

ماه قدر

  فایلهای مرتبط
ماه قدر

2 و 4 اردیبهشت: شب‌های قدر

«انا انزالنا فی لیله القدر»: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

«قدر» در لغت به معنی اندازه و مقدار است و شب قدر شب اندازه‌گیری است. خداوند در این شب امورات یک سال ما (زندگی، رزق، سعادت و ...) را مقدر می‌کند. شب قدر شب مبارکی است. شبی که قرآن بر قلب پیامبر(ص) به‌یک‌باره نازل شد. در تمام طول سال شبی به‌خوبی و فضیلت این شب نیست. عبادت در این شب برتر از عبادت هزار ماه است. زمان دقیق آن مشخص نیست، ولی طبق بسیاری از روایات، در  نیمه دوم ماه مبارک رمضان، یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم است. از اعمال این شب‌ها خواندن قرآن و دعا و شب‌زنده‌داری  و راز و نیاز است.  خوب است در این شب‌ها مقداری هم به خودمان، زندگی‌مان و دنیا و آفرینشی که در آن هستیم فکر کنیم تا علاوه بر بیداری جسمی از نظر قلبی نیز بیدار شویم.1

 

3 اردیبهشت: شهادت حضرت علی(ع)

سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان بود که مسجد کوفه شاهد آخرین مناجات و نماز مولای خود بود. علی(ع) دیگر از رنج‌ها و دردهایی که مردمان نابکار برایش رقم می‌زدند، آزاد می‌شد و به دیدار معبود خویش می‌شتافت. زمانی که شمشیر زهرآلود پلیدترین و شقی‌ترین  انسان (ابن ملجم) بر فرق مبارک فرود آمد،  «فزت و رب الکعبه» ( به خدای کعبه که رستگار شدم) را بر زبان جاری کردند. گویی عالمی را در غم فرو بردند. حضرت بعد از سه روز در روز بیست و یکم ماه رمضان به شهادت رسیدند.

 

9 اردیبهشت: روز جهانی قدس

روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که امام‌خمینی(ره) به منظور حمایت از مردم فلسطین از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه‌کردن دست رژیم غاصب صهیونیستی و پشتیبانانش با هم متحد شوند.

روز قدس روز شور و حماسه است. روزی که هر مسلمانی در هر گوشه از جهان فریاد می‌زند که باطل رفتنی است و ظلم برچیده خواهد شد. اسرائیل نابود خواهد شد و این موج فریادهاست که لرزه بر اندام شیاطین می‌اندازد. خواهد آمد روزی که شکوفه‌های امید و ایمان از تمام دیوارهای بیت‌المقدس آویخته شوند  و عطر خوش پیروزی همه‌جا پر شود.

 

10 اردیبهشت: روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس از زمان‌هایی که می‌توان به نقشه‌ها و سفرنامه‌ها استناد کرد، به همین نام بوده است. در قدیمی‌ترین کتاب‌ها از زمان یونان باستان، نام این خلیج همیشه با نام سرزمین پارسی همراه بوده است. خلیج فارس سومین خلیج بزرگ دنیاست. به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود، همیشه مورد توجه کشورها بوده است و برای بهره‌مندی از آن نقشه‌ کشیده‌اند. تلاش‌های که بعضی از کشورها برای تغییر نام آن به عنوان جعلی خلیج عربی انجام می‌دهند، برای بهره‌مندی از امتیازات و موقعیت این منطقه راهبردی است. 10 اردیبهشت  روز  اخراج پرتغالی‌ها از خیلج  فارس و تنگه هرمز است که  در تقویم ملی ما «روز خلیج فارس» نام گرفته است.2

 

12 اردیبهشت: عید سعید فطر، شهادت استاد علامّه مرتضی مطهری و روز معلم

همیشه این جمله را شنیده‌اید که معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و توانمندی است. اساسی‌ترین کار، تعلیم و تربیت است و کسی که این کار بزرگ را انجام می‌دهد معلم نام دارد. در  اولین‌ آیات «سوره علق»  هم، خداوند به‌طور غیرمستقیم به مقام کسی که آموزش می‌دهد توجه کرده است. (بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید و پروردگارت کریم‌ترین است؛ همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.)

پس آموختن البته با حضور یک معلم عملی ارزشمند است. در تقویم ملی ما این روز که یادآور جایگاه والای علم و معرفت و مقام بالای استاد و معلم است و به پاس گرامیداشت همه معلمان  و روز شهادت استاد مطهری، این معلم  بزرگ، «روز معلم» نام گرفته شده است.

 

25 اردیبهشت: روز پاسداشت زبان فارسی و  حکیم ابوالقاسم فردوسی

ابوالقاسم فردوسی بزرگ‌ترین حماسه سرای ایران و جهان است. شهرت جهانی فردوسی مربوط به کتاب «شاهنامه» اوست. سرودن شاهنامه را از دوران جوانی آغاز کرد و سی سال طول کشید تا به پایان برسد. این اثر حماسی بهترین اثر حماسی دنیاست که در 50 هزار بیت سروده شده و به زبان‌های متفاوت دنیا ترجمه شده است. شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی پر از مصرع‌ها و بیت‌هایی است که امروز به‌صورت ضرب‌المثل بین مردم به کار می‌رود.

 

1. شهبازنژاد، امید. شب قدر شب احیای خویشتن، انتشارات همیاران جوان، تهران، چاپ اول 1385.

2. مرکز مطالعات خلیج فارس


۱۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، روزهای مانا،اردیبهشت 1401، زهره کریمی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید