عکس رهبر جدید

برای حواس پرت‌ها!

  فایلهای مرتبط
برای حواس پرت‌ها!
چطور بهتر تمرکز کنم؟

شما هم حواستان هی پرت می‌شود؟ خب تنها نیستید! مغز بیش‌تر ما آدم‌ها حواس‌پرتی را دوست دارد. هر صدایی می‌شنویم دوست داریم دنبالش‌کنیم، ذهنمان به هزار و یک چیز فکر می‌کند، حتّی به چیزهایی که وجود ندارند! خب با این مغز بازیگوش حواس‌پرت چه کنیم که بتوانیم بهتر درس بخوانیم.

گاهی فکر می‌کنیم داریم درس می‌خوانیم امّا در واقع به هزار و یک چیز دیگر فکر کرده‌ایم، آن هم بدون اینکه خودمان متوجّه شویم! اوّلین کار برای یاد گرفتن تمرکز و جمع کردن حواس این است که رفتارها و عادت های خودمان را بشناسیم.

 
برای شناختن  عادت خودت یک بازی جالب انجام بده:

درس خواندن را شروع کن، امّا ساعتی را کوک کن که هر ده دقیقه یک بار زنگ بزند. هر بار ساعت زنگ زد روی کاغذ بنویس حواست کجا بود. این بازی خوبی است که نشان می‌دهد در یک ساعت درس خواندن چقدر تمرکز داشتی و چقدر به چیزهای دیگر فکر می‌کردی.

 

چه کنیم که ذهن بازیگوش یک جا بماند؟

1- از عواملی که حواست را پرت می کنند دور شو: مثلاً نزدیک تلویزیون یا تلفن یا گوشی همراه و رایانه نباش. اگر اهالی خانه حواست را پرت می‌کنند زمان‌هایی را برا ی درس خواندن یا مطالعه انتخاب کن که آن‌ها مشغول کار دیگری هستند یا خواهر و برادر کوچک‌ترت خواب هستند.

2- اگر گرسنه می‌شوی و به هوای خوردن خوراکی می‌روی آشپزخانه، از قبل یک خوردنی سالم مثل میوه کنار دستت داشته باش. همین‌طور یک لیوان آب. با این‌کار دیگر به هوای یک خوردنی یا تشنگی هی از جایت بلند نمی‌شوی و حواست پرت نمی‌شود.

3- محیطی را برای درس انتخاب کن که محل رفت و آمد اهالی خانه نباشد، یا سر و صدا زیاد نباشد. پنجره را ببند که صدای بیرون حواست را پرت نکند.

4- سعی کن زمان‌هایی را برای درس خواندن بگذاری که سر حال‌تر هستی. خوب خوابیده‌ای و غذا ی سبکی خورده‌ای. معمولاً وقتی خسته یا گرسنه هستیم تمرکز کمتری داریم.

حتماً برای هر نفر بسته به شرایط زندگی که دارد، عوامل حواس‌پرتی دیگری هم وجود دارند. پیدا کن چه چیزهایی حواس تو را پرت می‌کنند و سعی کن آن‌ها را برطرف کنی.

 

روش  یادداشت

اگر فکر سمجی دائم توی سرت می چرخد و نمی توانی ساکتش کنی، آن را روی یک تکّه کاغد بنویس این‌کار ذهن تو را گول می‌زند و انگارآن را انجام داده باشی فکرش از سرت می‌رود. حالا با خیال راحت به درست برس. وقتی زمان استراحت رسید اگر هنوز برایت مهم بود در موردش فکر کن و موضوع را تمام کن. مثلاً اگر به این فکر می‌کردی که باید به دوستت زنگ بزنی، زنگ بزن و ذهنت را آزاد کن.

 

روش لقمه های کوچک

اگر به یک کار بزرگ یک جا نگاه کنیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. چرا؟ چون انجام یک کار بزرگ در نگاه اوّل غیر ممکن است این باعث می‌شود اصلاً دلت نخواهد انجامش بدهی. سعی کن آن را به تکّه‌های خیلی خیلی کوچک تقسیم کنی. مثلاً از کل کتابت هر دفعه یک بند (پاراگراف) یا یک صفحه بخوان و آن را برای خودت مرور کن، بعد استراحت کن. با این کار، یک لقمه‌ی بزرگ تبدیل به لقمه‌های کوچک و قابل خوردن می‌شود.

 

روش 5 دقیقه

اگر حس می‌کنی انگیزه و انرژی برای انجام کارهایی که در برنامه نوشتی نداری، به خودت بگو فقط 5 دقیقه، و فقط 5 دقیقه آن را انجام بده. معمولاً برای ما شروع خیلی سخت‌تر از ادامه است و وقتی 5 دقیقه از کاری را انجام دهیم، می‌توانیم آن را ادامه دهیم. با این روش می‌دانی که فقط باید 5 دقیقه از آن کار را انجام بدهی و بعد اگر نخواستی ادامه دهی، می‌توانی استراحت کنی.

تکنیک های زیادی برای برنامه ریزی بهتر، حفط تمرکز، استفاده بهتر از زمان، جل.گیزی از عقب انداختن کارها، مدیریت استرس و ... وجود دارد. سعی کن از دیگران هم یاد بگیری، در این مورد بیشتر بخوانی و ببینی کدام تکنیک ها برای تو کاربرد بهتری دارند، چون همه ما منحصر به فرد هستیم.


۵۳۵
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، مهارت،مهارت تمرکز،تمرکز،بهنوش خرم روز،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید