عکس رهبر جدید

حرف‌های چهارخطی

  فایلهای مرتبط
حرف‌های چهارخطی
یکی از آموزگاران مجرب شهر میانه است که به‌واسطه‌ی دغدغه‌داشتن در آموزش و تبدیل ایده به مهارت درخور اعتناست. میانه شهری است خنک و خوش آب و هوا بین دو شهر زنجان و تبریز؛ از شهرهای استان آذربایجان شرقی.کشتی‌گیرانش معروف‌اند و لبنیاتش حرف ندارد. آموزگاران و معلمانش هم افتخارآفرین‌اند. مهدی قیداری که دوره‌ی اشتغال رسمی‌اش تمام شده است، خود را بازنشسته نمی‌داند و هنوز باشور بسیار در سودای یاددهی-یادگیری است. مدرک فوق‌لیسانس علوم تربیتی در شاخه‌ی آمـوزش‌و‌پـرورش ابـتدایی دارد. تألیفاتی نیز در کارنامه‌اش دیده می‌شوند، از جمله: کتاب نگارش پایه‌ی اول ابتدایی به‌صورت آموزش چهارخطی؛ دفتر مخصوص کتاب نگارش پایه‌ی اول ابتدایی؛ کتاب خوش‌نویسی بر اساس چهارخطی و تعدادی مقاله. از سال ۱۳۷۷ مدرس دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت و دوره‌های بدو استخدام بوده است. مهدی قیداری در آموزش خط فارسی مبدع شیوه‌ای است که خوب است درباره‌اش بیشتر بدانیم.

شما پیگیر ایده‌ای بوده‌اید به نام «آموزش خط تحریری در چهار خط کرسی». از چگونگی آن بگویید.

در شیوه‌ی چهار خطی، حروف الفبا روی چهار خط نوشته می‌شوند. بعد از اینکه دانش‌آموز نگاره‌ها و نشانه‌ها را آموخت و دست و چشمش عادت کرد، شروع می‌کند به نوشتن روی چهار خط. تا آخر آموزش حروف، روی چهار خط می‌نویسد. در فروردین‌ماه، که حروف را کامل آموخته است، کم‌کم به او می‌آموزیم چگونه روی تک خط بنویسد. یعنی به همان شیوه‌ای که کتاب درسی گفته است.

 

این شیوه ‌به چه کار می‌آید؟ چرا از اول روی تک خط و به همان عادت رایج ننویسیم؟

سال‌هاست نوشته‌های کتاب حاضر پایه‌ی اول به خط تحریری هستند. اما اگر دقت کنید، بچه‌ها یا به خط تحریری نمی‌نویسند  یا اگر می‌نویسند، غلط می‌نویسند. در واقع هدف از تبدیل‌شدن خط نسخ کتاب‌های درسی به خط تحریری، خوش‌خطی دانش‌آموزان بوده است، اما این هدف محقق نشده است.

من معلم کنجکاو و مشتاقی هستم. خیلی هم سفر می‌کنم. مدام به مدرسه‌ها سر می‌زنم و درباره‌ی چگونگی نوشتن بچه‌های پایه‌ی‌ اول می‌پرسم. به جرئت بگویم، حتی در یک مدرسه هم ندیده‌ام دانش‌آموز حروف را به خط تحریری و صحیح بنویسد. اما اگر این شیوه پیاده شود، هم معلم و هم دانش‌آموز به راهکار روشنی می‌رسند برای چگونگی صحیح نوشتن به خط تحریری.

 

اولین جرقه‌ی این کار کی و چطور ایجاد شد؟

در سال 1382 نگارش خط کتاب فارسی اول ابتدایی از نسخ به خط تحریری تبدیل شد. راهکار روشنی مبنی بر چگونگی نوشتن تحریری ارائه نشد. من خواستم این مشکل را حل کنم. طرحی را ابداع کردم و به‌طور آزمایشی، روی چهار دانش‌آموز بدخط اجرا کردم. این چهار نفر از خوش‌خط‌ترین دانش‌آموزان آن سال شدند. بعد از آن، در طول این سال‌ها که جسته ‌وگریخته مرا شناخته‌اند، گاهی متوجه می‌شوم از روی کتابم رونوشت برداشته شده است؛ البته متأسفانه غلط‌هایی در آن‌ها می‌بینم.

 

آیا طرح خود را رسمی کرده‌اید؟

بله. در سال 1384روش چهار خطی را به ثبت رساندم. اول در منطقه و استان و بعد تأیید مؤلفان کتاب درسی را گرفتم. سال بعد هم  در استان خودمان، آذربایجان شرقی، به‌‌صورت آزمایشی آن را اجرا کردیم. من یک معلمم و تنها هدف و خواسته‌ام در این زمینه، کمک به آموزگاران و دانش‌آموزان است. آموزگاران با این طرح می‌توانند کمک دانش‌آموزان پایه‌ی اول باشند در صحیح نوشتن  به خط فارسی.

 

* همکارانی که مایل‌اند درباره‌ی شیوه‌ی چهار خطی و چگونگی اجرای آن در مدرسه و کلاس خود بیشتر بدانند، می‌توانند با دفتر مجله تماس بگیرند تا کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی این طرح در اختیارشان قرار گیرد.

۸۹۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،معلمان کهنه کار،حرف های چهارخطی، مهدی قیداری، زهره پیرهادی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید