عکس رهبر جدید

تقویم ماه: اردیبهشت ۱۴۰۱

  فایلهای مرتبط
تقویم ماه: اردیبهشت ۱۴۰۱

3 اردیبهشت؛ شهادت امام علی (ع)

شب نوزدهم ماه رمضان سال 40 هجری قمری بود که امام علی (ع)، خلیفه وقت مسلمین، در خانه دخترش اُمّ کلثوم مهمان بودند. چیزی به اذان نمانده بود که ایشان برای خواندن نماز صبح راهی مسجد می‌شوند.

در مسجد کوفه، زمانی که همه به نماز ایستادند، ابن ملجّم مرادی، حضرت علی (ع) را که در سجده بودند با ضربه شمشیری به فرق مبارک ایشان مجروح کردند.

امام علی(ع) بر اثر ضربه آن شمشیر زهرآلود سه روز در خانه خود بستری شدند و در شب بیست و یک ماه رمضان، که یکی از شب‌های قدر بود، به شهادت رسیدند.

ایشان زمان شهادت 63 سال داشتند. بارگاه ملکوتی ایشان در شهر نجف کشور عراق است.

امام علی(ع) می‌فرمایند:

راستگو در آستانه نجات و بزرگواری است و دروغگو در لبه پرتگاه و خواری.

(نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 117، خطبه ۸۶)

 

12 اردیبهشت؛ عید سعید فطر

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم مسلمانان است؛ مسلمانان در این روز پس از یک ماه حفظ روزه و به جا آوردن مناسک مذهبی ماه مبارک رمضان، روزه نمی‌گیرند و برای خواندن نماز عید فطر آماده می‌شوند.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید سعید فطر دو روز تعطیلی رسمی اعلام شده است.

در برخی از شهرها، بعضی از اقوام مانند ترکمن‌ها رسم‌های جالبی دارند و به مناسبت عید فطر مانند نوروز، خانه‌تکانی می‌کنند و نان مخصوصی به نام چافاتی می‌پزند.

امام علی (ع) می‌فرمایند:

امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت ؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته هایتان را اجابت کند.

(کتاب من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 517 )

 

12 اردیبهشت؛ روز شهادت استاد مطهری و بزرگداشت مقام معلم

استادِ شهید، مرتضی مطهری، از انسان‌های بلند آوازه و ماندگار تاریخ است که کتاب‌های زیادی مانند انسان کامل، حماسه حسینی، داستان راستان و... تألیف کرده‌اند. ایشان استاد دانشگاه بودند و در طول عمر خود به فراگیری علم از عالمان و آموختن دانش به دانشجویان و دانش‌آموزان مشغول بودند. اما منافقان که با عقاید اسلامی و انسانی ایشان مخالف بودند، در تاریخ 12 اردیبهشت سال 1358 استاد مطهری را به شهادت رساندند. از آن زمان به بعد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت شهادت این استاد گران‌قدر، روز 12 اردیبهشت به نام روز بزرگداشت مقام معلم نام‌گذاری شد.

معلمان پرورش‌دهندگان نسل‌ها هستند و سخاوتمندانه به ما کلید ورود به عالم علم و دانش را بخشیدند.

روز 12 اردیبهشت روز بزرگداشت آموزگارانی است که تأثیرگذارترین نقش‌ها را در زندگی ما بر عهده داشته‌اند.

 

31 اردیبهشت؛ روز اهداى عضو

زندگی آدم‌ها در قرون مختلف و کشورهای گوناگون به طور کل متفاوت است اما بدون شک در زندگی همه دو فصل مشترک وجود دارد؛ تولد و مرگ.

همه می‌دانیم که یک روز خواهیم مرد؛ این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد و می‌دانیم پس از مرگمان اعضا و جسم‌ ما دیگر به کارمان نخواهد آمد و فقط روح و اعمال ماست که می‌تواند به ما در جهان دیگر کمک کند.

حال که تردیدی در رخ دادن و برگشت ناپذیری مرگ وجود ندارد، بهتر نیست این امکان را مهیا کنیم که انسان‌های دیگری با کمک جسم ما زنده بمانند و به زندگی خود ادامه بدهند؟ حدود دو دهه است که امکان «اهدای عضو» در قانون ما به وجود آمده است. افراد با دریافت کارت اهدای عضو از سامانه www.ehda.ir می‌توانند رضایت خود را برای اینکه پس از در گذشتشان اعضای بدنشان به بیمارانی که حیاتشان وابسته به آن اعضا است، اعلام کنند. البته برای اینکه عمل اهدای اعضا انجام شود، رضایت کتبی خانواده فردی که قرار است با اهدای عضو، به دیگران زندگی ببخشد، الزامی است. اگر خانواده فرد فوت شده رضایت نداشته باشند این کار عملی نخواهد شد.


۱۸۶
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،تقویم ماه،شهادت امام علی (ع)،عید سعید فطر،روز شهادت استاد مطهری،روز معلم،روز اهداى عضو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید