عکس رهبر جدید

مدیر پروژه خودت باش

  فایلهای مرتبط
مدیر پروژه خودت باش
با همه‌گیرشدن ویروس کرونا، تعطیلی برخی مشاغل و خانه‌نشین‌شدن افراد، بعضی شیوه‌های کاری در جامعه پررنگ‌تر شدند. در این شماره درباره یکی از همین شیوه‌های پرطرفدار و پردرآمد صحبت می‌کنیم که احتمالاً هم نامش به گوشتان خورده؛ «آزادکاری»

آزادکاری چیست؟

آزادکاری سبکی از کار کردن است. هر آزادکار بدون تعهد به نهاد یا سازمان خاصی، به‌صورت پروژه‌ای و در حوزه تخصصی خود با کارفرماهای متعدد همکاری می‌کند. کسی که آزادکاری را در پیش می‌گیرد، باید بداند حوزه‌های کاری منعطفی دارد. همچنین محل کارش دست خودش است؛ یعنی هرجایی که هست می‌تواند پروژه دریافت کند و درآمد داشته باشد.
 

چطور می‌توان وارد این کار و آزادکار شد؟

- اول از همه باید بدانید به کدام حوزه آزادکاری علاقه دارید.

- حالا که زمینه علاقه خود را پیدا کردید، باید به دنبال آموزشی خوب باشید تا مهارت‌های لازم را یاد بگیرید. آموزش می‌تواند شرکت در دوره‌ یا کمک‌گرفتن از افراد باتجربه باشد.

- به یاد داشته باشید، در کنار آموزش تخصصی، شما به یادگیری مهارت‌های نرم هم نیاز دارید و باید آن‌ها را ارتقا دهید.

- حالا نوبت عملی‌کردن آموزش‌هاست. در این مرحله باید پروژه انجام دهید. در اوایل کار حتماً نباید کارفرمایی وجود داشته باشد. برای خودتان پروژه فرضی انجام دهید. مهم این است که شما بتوانید با چالش‌ها و ایرادهای کار خود آشنا شوید.
 

من هم می‌توانم یک آزادکار باشم؟

اگر از چالش‌های گوناگون و حل‌کردن آن‌ها لذت می‌برید و طاقت تحمل آن‌ها را دارید، ...

اگر حوصله فعالیت درست در فضای مجازی و توانایی معرفی خلاقانه خود به دیگران را دارید، ...

اگر از پس مدیریت زمان به دلیل منعطف‌بودن ساعت‌کاری خود برمی‌آیید و اهمال‌کاری نمی‌کنید، ...

اگر صرفاً شغلی برای داشتن درآمد نمی‌خواهید و هدفتان پیشرفت و یادگیری ا‌ست،...

اگر آدم منعطفی هستید و به همکاری با دیگران علاقه دارید، ...

بله! آزادکاری کاملاً برای امثال شما ساخته شده است.
 

قرارداد

بستن قرارداد بسیار مهم ا‌ست. به شما اطمینان خاطر می‌دهد و همکاری‌تان با کارفرما را ساختارمند می‌کند. شما با بستن قرارداد برای کار خود ارزش قائل می‌شوید و جلوی اتفاقات ناخوشایندی مانند نپرداختن حقوق از سمت کارفرما را می‌گیرید.

در قرارداد باید مواردی مانند اطلاعات و مشخصات کارفرما، مبلغ تعیین‌شده، میزان پیش‌پرداخت و مدت زمان پروژه ذکر شود. شما می‌توانید با استفاده از بسترهای برخط قرارداد، به‌صورت مجازی با کارفرما قرارداد ببندید.
 

درآمد

درآمد هر آزادکار به میزان زمان و میزان مهارتی که برای انجام کار صرف می‌کند بستگی دارد. اگر پروژه‌ای دورکار و بلندمدت را قبول کنید، به‌صورت ماهانه حقوق ثابتی دریافت می‌کنید و در واقع به‌نوعی کارمند دورکار آن کسب و کار محسوب می‌شوید. حتی می‌توانید در کنار آن پروژه، پروژه‌های کوتاه مدت را هم قبول کنید.
 

ورود به بازارکار

زمانی که مهارت‌های شما به میزان کافی رسید و روی آن‌ها تسلط کافی پیدا کردید، می‌توانید کارنامک(رزومه) خود را تدوین کنید و کم‌کم وارد بازار کار شوید.
 

کارآموزی

کارآموزی مهارت‌های تخصصی و نرم را ارتقا می‌دهد و کلی فرصت برای آزمون و خطا در اختیار می‌گذارد. وقتی از همان ابتدای مسیر کارهای عملی انجام دهید، ترستان از انجام پروژه‌های واقعی و مستقل می‌ریزد. بعد از کارآموزی تعداد زیادی ازمهارت‌های نرم را یاد می‌گیرید و نحوه مدیریت پروژه را می‌آموزید. همچنین، کارآموزی یکی ازمشکلات اصلی شروع کار حرفه‌ای شما یعنی نداشتن رزومه را حل می‌کند.
 

شش کار فوق سمی برای یک آزادکار

1.  نداشتن برنامه و نظم در انجام کار؛

2. نبستن قرارداد؛

3. پس‌اندازنکردن درآمد (روز مبادا از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است)؛

4. نادیده‌گرفتن اهمیت شبکه‌سازی؛ و تلاش‌نکردن برای ساخت روابط حرفه‌ای؛

5. فعالیت‌نکردن در شبکه‌های اجتماعی؛

6. آموزش‌ندیدن و به‌روز نکردن مهارت‌ها.
 

مهارت‌های نرم

- معرفی درست خود به دیگران؛

- بازاریابی وشبکه‌سازی برای جذب کارفرما. برای شبکه‌سازی می‌توانید از ابزارهای قدرتمند اینستاگرام، توییتر و لینکدین استفاده کنید. برای اطلاعات تخصصی بیشتر حتماً سری به گوگل بزنید

- تدوین کارنامک و پورتفلیوی حرفه‌ای؛

- قیمت‌گذاری درست و مناسب روی پروژه‌؛

- برقراری ارتباط درست با مشتری و تبدیل مخاطب به مشتری؛

- ارائه درست مهارت به کارفرما.
 

کارنامک و پورتفلیو

در واقع کارنامک مجموعه‌ای از نمونه‌کارهای شماست و هدف از آن به نمایش‌گذاشتن مهارت‌ها و توانایی‌هاست. در کارنامک شما به‌صورت متنی به توانایی‌های خود اشاره می‌کنید، ولی در پورتفلیو به صورت متن، پیوند(لینک)، صوت و ویدیو، توانایی‌هایی خود را به‌عنوان نمونه‌کار به نمایش می‌گذارید. پورتفلیو کمک می‌کند کارفرما درمورد توانمندی‌های شما واقع بینانه‌تر قضاوت کند.

حوزه‌های پرطرفدار آزادکاری

• برنامه‌نویسی

طراحی ‌ui و ux

طراحی گرافیک

ادمینی وبازاریابی شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا

عکاسی و فیلم‌‌برداری

تدوین ویدیو

تدریس و مربیگری

 

منبع: leanify.ir

شتاب‌‌دهنده شغلی آزادکارها


۲۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،آزادکار،آزادکاری،پورتفلیو،مهارت های نرم،مدیر پروژه خودت باش،زهرا تاتار،برنامه‌نویسی،طراحی ‌ui و ux،طراحی گرافیک،ادمینی وبازاریابی شبکه‌های اجتماعی،تولید محتوا،عکاسی و فیلم‌‌برداری،تدوین ویدیو،تدریس و مربیگری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید