عکس رهبر جدید

خودم می‌برم و می‌دوزم

  فایلهای مرتبط
خودم می‌برم و می‌دوزم
این شماره: آتنا شادان، هنرجوی رشته طراحی و دوخت، هنرستان حضرت زهرا(س)، شهر کرج.

رشته تحصیلی هر فردی بر کیفیت زندگی و کار او در آینده تأثیر می‌گذارد. یکی از مزیت‌های رشته‌های هنرستانی فراهم‌کردن فرصت خوداشتغالی بین هنرجویان است. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برای تو فرصت خوداشتغالی فراهم می‌کنند و خیلی‌زودتر از آنچه فکر کنی، تو را جذب بازار کار می‌کنند.

آتنا شادان، هنرجوی رشته طراحی و دوخت مهمان این شماره از مجله هنرجوست. آتنا عاشق طراحی و دوخت است. برای رفتن به این رشته تمام تلاشش را کرد تا با بهترین معدل پذیرفته شود. اما زمانی که برای ثبت نام به هنرستان رفت، متوجه شد نمی‌تواند در این رشته ثبت نام کند، چون اولویت با کسانی بود که در فرم هدایت تحصیلی در فنی و حرفه‌ای الف بودند.

آتنا خیلی اصرار می‌کند او را بپذیرند. می‌گوید: «از  زمانی که کنار مادرم می‌نشستم و با تکه‌های پارچه برای عروسک‌هایم لباس می‌دوختم، تصمیم داشتم در این صنعت طراح موفقی شوم. روزی که در هنرستان ثبت نام کردم، رویاهایم به واقعیت نزدیک‌تر شدند. آن روز بهترین روز عمرم بود.»

 

چرا این رشته را برای تحصیل انتخاب کردی؟

من این رشته را خیلی‌ زیاد دوست داشتم. از کودکی از کار با پارچه و نخ و سوزن لذت می‌بردم. تمام تخیلم از اول تبدیل‌شدن به یک طراح موفق و خلاق بود. یکی از دلایل انتخاب هنرستان، ایجاد پلی برای رسیدن به اهدافم بود.

 

دوستان و خانواده‌ات نظرشان چه بود؟

همه مخالف بودند، جز خانواده‌ام. دیگران شناخت واضحی از این رشته نداشتند و در جامعه هم جایگاه ما هنوز شناخته نشده است.

 

هنرستان چقدر به تو کمک کرده است تا بتوانی مهارت کسب کنی و زودتر وارد بازار کار و فعالیت‌های اجتماعی شوی؟

خیلی زیاد. چون در هنرستان با رشته‌های وابسته به طراحی و دوخت آشنا شدم. لازم است همین‌جا از مدیر و استادان هنرآموزم تشکر کنم.

 

از انتخابت پشیمان نیستی؟

هرگز پشیمان نیستم. اگر به گذشته برگردم، باز هم وارد هنرستان و همین رشته می‌شوم. هیچ انتخابی جز این رشته ندارم.

 

کمی هم از حرفه‌ات بگو. چه کارهایی انجام می‌دهی؟

آموزش طراحی لباس. دوخت و دوز و سفارش‌های لباس و سیسمونی. نقاشی روی پارچه. هویه‌کاری. گلدوزی و تا حدودی حرفه‌های وابسته به رشته‌ام. با این همه هنر و تخصص باید درآمد خوبی هم داشته باشی. نسبت به سنم و بازار کار و شرایط کرونا، خدا را شکر، راضی‌ام.

 

اولین تجربه کاری که داشتی چه وقتی بود و چطور پیش رفت؟

پایه دهم، از اطرافیان و دوستان سفارش دوخت دامن و شلوار گرفتم. از طریق آن‌ها سفارش‌های دیگر هم گرفتم. در کنارش کار تزئینی گلدوزی و نقاشی روی پارچه و روی لباس انجام می‌دادم. بعد از آن سفارش مانتو، پالتو و شومیز و آموزش طراحی لباس را شروع کردم.

 

مهم‌ترین تأثیر تحصیل در رشته طراحی و دوخت در آتنا شادان چه بود؟

آشنایی تخصصی با موضوع رشته‌ام؛ بازشدن فکر و دیدگاهم در مورد علاقه‌هایم؛ آشنایی با افراد برجسته در این رشته و مهم‌ترینشان هم کسب مهارت عملی و واردشدن به بازار کار و به‌نوعی کارآفرینی.

 

می‌خواهی تا کجا پیش بروی؟

تا اوج شهرت و ساختن نشان تجاری (برند).

* * *

 

تعریف رشته

طراحی و دوخت یعنی توانایی الگوکشیدن و شناخت، انتخاب و کاربرد پارچه‌ها؛ استفاده از فنون مؤثر؛ دانش و شناخت  لوازم جانبی تزئینی(اکسسوری) متفاوت؛ خلاقیت؛ نکته‌بینی و باحوصله‌بودن و هماهنگی با روحیه و نیازهای جامعه.

این رشته برای چه افرادی مناسب است؟

برای افرادی که مهارت طراحی خوب دارند، و نیز روحیه رقابتی، خلاقیت، برقراری ارتباط، تحلیل و پیش‌بینی سلیقه‌های مردم و دنیای مد. کسانی که این رشته را انتخاب می‌کنند، از نظر جسمی باید سالم باشند و دستانی سالم و قوی داشته باشند تا بتوانند از پس کارهای ظریف دوخت بر آیند. باید به کارهای فنی و هنری علاقه داشته باشند و نیز از لحاظ ریاضی از هوش بالایی برخوردار باشند. هنرجویان و علاقه‌مندان به این رشته باید نسبت به رنگ‌ها دید خوبی داشته باشند و از آخرین تحولات و تغییرات دنیای مد آگاه باشند تا بتوانند بر اساس علاقه‌ها و سلیقه‌های مخاطب مدهای زیبا و موردپسندی ارائه دهند.

درآمد

هر چه فرد در شغل خود حرفه‌ای‌تر باشد، می‌تواند از نظر بازار کار در جایگاه بهتری قرار گیرد و به‌مراتب درآمد بالاتری نیز داشته باشد.
 

با تشکر از: امین زارعی، کارشناس فنی و حرفه‌ای استان البرز

 

۱۱۶۳
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،کاردرس،آتنا شادان رشته طراحی و دوخت،هنرستان حضرت زهرا(س)،رشته های هنرستانی،خودم می ‌برم و می‌ دوزم،مریم سعیدخواه،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید