عکس رهبر جدید

طراح دستخط رایانه‌ها

  فایلهای مرتبط
طراح دستخط رایانه‌ها

«من در سال‌های قبل و البته هنوز هم، طراح گرافیک بوده‌ام و بعد در کنار طراحی حرف‌ها و کار کردن با  قلم‌ها (فونت‌ها)، کم‌کم به این سمت تمایل پیدا کردم که قلم‌های خودم را طراحی کنم. در این زمینه و در آن سال‌ها، یکی از اولین کسانی بودم که این ایده را داشتم. اما تا مدت‌ها امکان عملی‌شدنش نبود، چرا که قلم‌ها بعد از طراحی به‌صورت محصول دیجیتالی روی وبگاه فروشگاه عرضه می‌شوند و در آن سال‌ها، خبری از درگاه پرداخت و خرید برخط به صورت امروزی نبود. بعد از اینکه این مقدمات فراهم شد، تصمیم گرفتم که ایده‌ام را عملی کنم. حالا من طراح فونت فارسی هستم.»

این‌ها حرف‌های شهاب سیاوش است. در کتاب‌ها و اعلان‌ها با قلم‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که قطعاً کسانی آن‌ها را طراحی کرده‌اند و شهاب سیاوش یکی از آن‌هاست. او در رشته عمران درس خوانده است، اما حالا فعالیتش در زمینه طراحی قلم و عرضه و فروش آن است. در این میان بخشی از کار او طراحی قلم برای مخاطبان کودک است.

 

برای شروع این کار به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

علاقه به طراحی گرافیک و خوش‌نویسی اولین قدم برای شروع این کار است. کسی که به طراحی فونت فارسی علاقه دارد، باید شناخت خوبی از حرف‌های فارسی و تناسبات و ترکیبات آن داشته باشد. آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی هم خیلی مهم است.

 

مزایای این شغل چیست؟

مزیت حرفه طراحی فونت، مستقل‌بودن و جذابیت کار آن است. تمام کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، علاقه و اشتیاق خاصی به کار‌ کردن با حرف‌ها دارند. دیدن اینکه حاصل زحمت شما روی جلد کتاب، نشریه یا سردر مغازه آمده یا توسط دیگر هنرمندان در طراحی  اعلان(پوستر)، نشان‌واره (لوگو)، برنما( بنر)، عنوان و... استفاده شده، از لذت‌های انجام این کار است. یادتان نرود، مثل همه رشته‌های مبتنی بر هنر، این کار هم به‌نوعی دلی است.

 

شغل طراحی قلم چه سختی‌ها دارد؟

باید بدانید کـه طـراحی قلم کار ساده‌ای نیست. شما باید اثری جـدید، مـتفاوت و قـابل‌قبول تـولیـد کنید. خطر به‌اشتراک‌گذاشتن فونت و نبود حق  حق‌نشر(کپی‌رایت) باعث می‌شود، افراد زیادی برای خرید فونت هزینه نکنند و عده زیادی فکر کنند که حق دارند، بدون پرداخت هزینه‌ای از فونت شما استفاده کنند.

شما برای اینکه بتوانید قلم‌ها را تولید کنید و به فروش بگذارید، باید نماد الکترونیکی دریافت کنید و پرونده مالیاتی داشته باشید. انجام این کارها کمی زمان‌بر است.

 

راه‌های پیشرفت در این شغل چیست؟

در این حرفه خاص، بیشتر آشنا شدن با فناوری‌های روز و امکانات جدیدی که به نرم‌افزارهای طراحی اضافه شده‌اند، به ما کمک می‌کند. اگر توانایی طراحی قلم‌های متنوع در شاخه‌های گوناگون، مثل قلم‌های مناسب متن، دست‌نویس یا خوش‌نویسی را داشته باشید، طراح قابل‌تری خواهید بود. تمرین، ممارست و یادگیری مداوم را هم فراموش نکنید.

فراموش نکنید در هر شغلی شناخت آنچه که عموم مشتریان/ طراحان به آن نیاز دارند، از عـوامل مـؤثر در پیشرفت کار است. شما حتی ممکن است به جایگاهی برسید که برای بازار جهانی هم طراحی قلم انجام بدهید.

 


۳۵۴
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،مشاغل،گرافیک،خوشنویسی،فونت فارسی،طراحی فونت فارسی،شهاب سیاوش،طراحی قلم،طراح دستخط رایانه ‌ها،تهمینه حدادی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید