عکس رهبر جدید

مهارت‌های نرم

  فایلهای مرتبط
مهارت‌های نرم
نهادهای تعلیم‌وتربیت معتقدند در دنیای امروزی موفقیت دانش‌آموزان در مدرسه، زندگی و کار، وابسته به یادگیری و کسب چهار دسته مهارت است:

مهارت‌های اساسی یا ضروری مانند سواد خواندن، نوشتن و حساب کردن، مبنای اصلی برای یادگیری بیشتر و اشتغال مولد و مشارکت مدنی به‌شمار می‌آیند.

مهارت‌های خاص شغلی که به‌عنوان مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای شناخته می‌شوند.

مهارت‌های دیجیتالی که سبب می‌شوند، دانش‌آموزان از فناوری متناسب با سن، علاقه‌مندی و استعدادهایشان در جست‌وجو و مدیریت اطلاعات، برقراری ارتباط مؤثر در تعاملات، تولید و به‌اشتراک‌گذاری محتوا، تولید دانش و حل مسائل استفاده کنند.

مهارت‌های انتقال‌پذیر که به‌عنوان مهارت‌های زندگی، مهارت‌های نرم یا مهارت‌های عاطفی ـ اجتماعی و مهارت‌های قرن ۲۱ نیز شناخته می‌شوند، به جوانان امکان می‌دهند شهروندانی باشند که بتوانند با چالش‌های شخصی، تحصیلی، اجتماعی و اقتصادی به‌صورت فعال و منعطف مواجه شوند و شامل مهارت‌های حل مسئله، مذاکره، مدیریت هیجانات، همدلی و ارتباط است.

اگر برای این چهار دسته از مهارت‌ها چارچوبی قائل شویم، می‌توان گفت مهارت‌های انتقال‌پذیر به‌دلیل نقش حمایتی که دارند، در مرکز توجه این چارچوب قرار می‌گیرند. مهارت‌های انتقال‌پذیر به‌صورت جداگانه عمل نمی‌کنند، بلکه عاملی مؤثر در کسب مجموعه مهارت‌های دیگر محسوب می‌شوند. مهارت‌های انتقال‌پذیر، به‌عنوان رابطی پویا در توسعه مهارت‌ها، نقشی اساسی در تحقق چشم‌انداز تربیت و یادگیری باکیفیت دارند.

در ساختار نظام جدید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رسمی کشور ما، همراه با دروس عمومی، خوشه دروس شایستگی‌های غیرفنی، خوشه دروس شایستگی‌های پایه فنی و خوشه‌ دروس شایستگی‌های فنی در جدول عنوان‌های درس‌های رشته‌های متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. پرسش اصلی این است که وضعیت آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی نظام تعلیم‌وتربیت رسمی ما در این رابطه چگونه است؟ معادل هریک از این چهار دسته مهارت‌ در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای کدام است؟ تا چه اندازه توانسته‌ایم مهارت‌های یادشده را با کیفیت مطلوب توسعه دهیم و نقش کلیدی مهارت‌های انتقال‌پذیر را مورد توجه قرار دهیم؟ نقش برنامه‌ریزان، هنرآموزان، هنرجویان، برنامه‌های درسی و بسته‌های تربیت و یادگیری در این خصوص چیست؟

به یاری شما عزیزان، در فصلنامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، به‌عنوان یکی از اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، کوشش شده است اهمیت این موضوع به نوعی در قالب‌های متفاوت، از جمله مقاله و گفت‌وگو، منعکس شود. در ادامه و با هدف کیفی‌تر شدن محتوای مجله، از شما مخاطبان گرامی درخواست می‌شود با ارسال تجربه‌ها و مقاله‌ها، و در میان گذاشتن نظرات ارزشمند خود، ما را در شماره‌های آتی نیز همراهی فرمایید.

 



۷۲۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش،سرمقاله،مهارت های اسایس،مهارت های خاص شغلی، اشتغال مولد،مشارکت مدنی، مهارت ‌های دیجیتالی، مهارت ‌های انتقال ‌پذیر، نظام جدید آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ ای، خوشه دروس شایستگی ‌های غیرفنی،خوشه دروس شایستگی های پایه فنی،
بلال جهانگیری
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
1
2

خیلی عالی بود

آرزو قهرمانی
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
0

برای فصلنامه رشد به کجا باید مقاله بفرستم

مدیر سایت
۱۴۰۱/۱۲/۲۰
0
0
1

با سلام و احترام؛
لطفاً به بخش ارسال مقاله در همین سایت مراجعه کنید. و مقاله خودتان را برای مجله مورد نظر ارسال بفرمایید.
با تشکر


علیرضا مزرعه
۱۴۰۱/۱۲/۰۹
3
1
1

من ب رشته کامپیوتر علاقه دارم

سینا سعادت مهر
۱۴۰۱/۱۲/۰۸
1
0
2

به رشته کامپیوتر

علی
۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
1
3

من شدیدا به رشته فنی و حرفه ای (برق و صنعت.مکانیک)علاقه دارم


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید