عکس رهبر جدید

کوه‌های رنگین کمانی

  فایلهای مرتبط
کوه‌های رنگین کمانی

آیا تاکنون رنگینکمان را در آسمان لاجوردی دیدهای؟ همان نوارهای هفترنگ زیبایی که گاهی پس از بارش باران در آسمان دیده میشوند. باور میکنی رنگینکمانی به همان زیبایی روی زمین کشورمان وجود دارد؟

یک سر این رنگینکمان زمینـی، در استان زنجان و سر دیگرش در استان آذربایجان شرقی است. به این رنگینکمان جادویی، کوههای رنگینکمانی ایران یا «آلا داغ لار» مـیگویند.

«آلا» به معنای «رنگارنگ» و «داغ» بـه معنـی «کوه» است. همـه بـا دیدن این پدیدهی شگفتانگیز مـیگوینـد: «آفرین بـر نقّاش هنرمنـد و خوشذوقـی کـه این کـوههای زیبا و رنگارنگ را کشیده است.»

کوههای «آلا داغ لار» خیلی بلند نیستند، بیشتر آن ها تپّههایی به رنگهای قرمز، قهوهای، سبز، نارنجی، زرد و سفیدند. به همین دلیل به آنها کوههای رنگینکمانی گفته میشود.

امّا این رنگها از کجا آمدهاند؟ در واقع این کوهها میلیونها سال پیش به وجود آمدهاند و پر از موادّ معدنی هستند؛ مثلاً رنگ سبز نشاندهندهی وجود مس و رنگ قرمز نشاندهندهی وجود آهن در خاک این منطقه است.

با آنکه کوههای رنگینکمانـی «آلا داغلار» بسیار دیدنـیاند، بسیاری از مردم ایران آنها را ندیدهاند.

اگرچه درتمام روزهای سال، مـیتوانیم به دیدن این کوههـا برویم و از تماشای آن ها لذّت ببریم؛ امّا این کوهها در هر فصل و هر وقت، تصاویر متفاوتی دارند. مثلاً هنگام طلوع و غروب خورشید زیباتر بهنظر میرسند.

مداد رنگیهایت را بردار و کوههای رنگینکمانی را نقّاشی کن. چند ابر سفید هم در آسمان آبی بکش.

نقّاشی قشنگت یا تصویر آن را برای ما بفرست و جایزه بگیر.

۴۰۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز،من کشورم را دوست دارم،کوه های رنگین کمانی،آلا داغ لار،آلا،ایران،کوه‌ های رنگین کمانی،مهناز عسگری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید