عکس رهبر جدید

شرح شهر

  فایلهای مرتبط
شرح شهر
همه شما که مطالب مجله را می‌خوانید، در هنرستان تخصصی به دست می‌آورید که ان‌شاءالله بعدها از این تخصص استفاده خواهید کرد. اما چه استفاده‌ای؟ آیا قصد دارید به شکل سنتی و همچون نسل‌های قبل از خود کار کنید؟ یا اینکه متوجه اهمیت نوآوری و ابتکار هستید؟ راستی تا به حال فکر کرده‌اید که تخصص شما در آینده چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ مثلاً اگر قرار باشد شهری پیشرفته در کشورمان ساخته شود، این شهر شما برای چه ایده‌ای دارید و شما در این شهر از تخصص خود چطور استفاده خواهید کرد؟

1. قبل از هر چیز باید محل شهر جدید را مشخص کرد. در مدل سنتی، شهرها همیشه در نقاطی ساخته میشدند که دسترسی به آب و سایر منابع طبیعی راحتتر باشد. اما در قرن 21 دیگر نیازی نیست به دنبال منابع طبیعی بگردیم، بلکه میتوان منابع طبیعی را به محل ساخت شهر آورد. کشور ایران مرزهای آبی فراوانی دارد و بیابانها و زمینهای خشک زیادی. شاید در طول قرنها به این سواحل و بیابانها کمتر توجه شده باشد و بیشتر به دنبال جنگلها و زمینهای سرسبز بوده باشیم. اما در آینده میتوانیم از زمینهای بکر کشورمان استفاده کنیم.

 

2. البته میتوان از خلاقیت بیشتری استفاده کرد. مثلاً در شب از یک ماه مصنوعی بزرگ برای روشنایی شهر بهره گرفت؛ آنچه این روزها با استفاده از نورافکنهای بزرگ و ترفندهای سینمایی بسیار آسان است. استفاده از تاکسیهای پرنده و تبدیل اتومبیلرانی به یک تفریح در شهر، دیگر موردی است که تا چند سال قبل فقط در پرده سینما دیده میشد؛ اما  اکنون میتواند در شهر مورد نظرما شکل واقعیت به خود بگیرد.

 

3. خیلی از شما به سینما علاقه فراوانی دارید و شاید هنرجوی رشته سینما باشید. احتمالاً بیشتر شما فیلمها و مجموعههای تلویزیونی زیادی را دیدهاید که همه آنها به سالهای اخیر مربوط‌‌اند. در ساخت شهر میتوان از تمام ایدههای سینمایی استفاده کرد. مثلاً چگونه؟ کافی است یک پارک یا یک جزیره در شهر مورد نظرتان بسازید؛ جزیرهای مشابه پارک ژوراسیک با دایناسورهای روبوتیک که میتواند یک نوآوری فوقالعاده در این شهر باشد.

 

4. اگر به نقاشی و سایر هنرها نیز علاقهمند باشید، میتوانید ایدههایی را مطرح کنید که در شهر از آنها استفاده شود. یک مثال ساده. عادت کردهایم در کنار دریا شن و ماسه ببینیم. شکل شنها و ماسهها در سراسر جهان یکسان و یکنواخت است. چرا با اندکی تغییر، این یکنواختی را از بین نبریم؟

در شهر شما حتی رنگ شنها نیز متفاوت از شنهایی عادی خواهد شد که در سواحل میبینیم. زیرا نوار ساحلی دریا که به دریا متصل است، با شنهایی جایگزین خواهد شد که در شب درخشان خواهند بود. استفاده از مواد درخشان در شب و شبرنگها ایده جدیدی نیست، اما تاکنون این مواد در سواحل به کار نرفتهاند.

 

5. فکر میکنید علم روباتیک در این شهر چه نقشی خواهد داشت؟ پاسخ ساده است! در ایجاد طرحهایی مثل ایجاد روبات برای انجام وظایفی مانند امنیت، تدارکات، تحویل خانه و حتی مراقبت از شهر. کم کم روباتها در بسیاری از کارها جای انسان را میگیرند. به این ترتیب شغلهای قدیمی از بین میروند و مشاغل جدید ایجاد میشوند.

 

6. اما کشاورزی در این شهر چگونه باید باشد؟ لازم است از نوعی فناوری استفاده کنید که با ایجاد ابرهای مصنوعی بتوان میزان بارش باران را نسبت به میانگین طبیعی آن در منطقه افزایش داد. در این شهر دیگر نیازی به سوختهای فسیلی نیست و تنها میتوان از انرژی باد و انرژی خورشیدی استفاده کرد تا هم لطمهای به طبیعت وارد نشود و هم از سوختهایی فسیلی مثل نفت و گاز استفاده نکرد. در این شهر باغها و باغچههای فراوانی وجود خواهند داشت، اما نه بهصورت معمول و مرسومی که جلوی خانهها قرار میگیرند، بلکه به صورت باغهای عمودی و روی دیوار ساختمانها و آسمانخراشها.

 

7. در برابر این شهر ساحلی و در آبهای دریا میتوان جزیرههای کوچکی نیز طراحی کرد. بله! گفتیم جزیره طراحی کنیم. زیرا در دنیای آینده میتوان شهرهای شناور روی آب ایجاد کرد. درست مثل یک کشتی که در آب حرکت میکند. با این تفاوت که این مجموعه یک ساختار پایه چندبخشی دارد که اجزای آن از بتن کامپوزیتی بسیار مقاوم تشکیل شدهاند. البته در این شهرِ جزیرهای خطر غرقشدن وجود ندارد، زیرا دیوارهای ضخیم و بسیار بلند و ابعاد عظیم جزیره تضمین میکنند که حتی شدیدترین بادها هم آسیبی به آن نمیزند.

 

8. اینها نمونههایی از ایدههای ساخت شهرها در آیندهاند؛ ایدههایی که به هنرجوهای خلاق نیاز دارند. به زودی وجود چنین شهرهایی در سراسر جهان عادی میشود. پس دست به کار شوید تا با دستهای شما، به زودی یکی از این شهرها در کشورمان ساخته شود.

 

منبع:

Nick Dunn-Paul Cureton (2020) Future Cities: A Visual Guide. Bloomsbury Publishing.

۱۲۸
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،شهرهای جدید،هنرستان،نوآوری،ابتکار،شهر پیشرفته،تاکسی‌ های پرنده،پارک ژوراسیک،دایناسورهای روباتیک،علم روباتیک،سوخت‌ های فسیلی،انرژی باد،انرژی خورشیدی،شرح شهر،مهدی زارعی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید