عکس رهبر جدید

تقویم ماه

  فایلهای مرتبط
تقویم ماه
فروردین ۱۴۰۱

روز جمهوری ‌اسلامی ایران؛ 12 فروردین

حدود دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت که امام خمینی(ره) فرمان دادند تا یک همه‌پرسی برای واجدین شرایط برگزار شود و در صورت پذیرفته‌شدن حکومت اسلامی توسط مردم در انتخابات، نظام جمهوری اسلامی تشکیل شود.

روز 10 فروردین سال 1358 بود که در اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور صندوق‌های رای‌گیری توزیع شد. تعرفه‌های رای‌گیری دو بخش آری به رنگ سبز و نه به رنگ قرمز داشتند و موافقان و مخالفان بر اساس رای و نظر خود، برگه مورد نظر را انتخاب می‌کردند. جمعیت مشارکت‌کنندگان آن‌قدر زیاد بود که انتخابات در روز دهم و یازدهم فروردین به پایان نرسید. ساعت دو بامداد روز دوازده فروردین بود که فرایند رای‌گیری و شمارش آرا بالاخره تمام شد. در این انتخابات جمهوری اسلامی ایران با کسب 2/98 توانست به عنوان اولین نظام غیرشاهنشاهی شروع به کار کند. حدود 97 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

امام خمینی (ره) درباره این روز باشکوه می‌فرمایند:«من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را‏‎ ‎‏خفیف‏ شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم. خداوند‏‎ ‎‏تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است‏‎ ‎‏در هم پیچید و ملت عظیم ما را پیشوای ملت‌های مستضعف نمود، و با برقراری‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز‏‎ ‎‏امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم. به دنیا اعلام‏‎ ‎‏می‌کنم که در تاریخ ایران چنین همه‌پرسی سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با شوق و‏‎ ‎‏شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و‏‎ ‎‏رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند. من از این همبستگی بی‌مانند که جز مشتی ماجراجو و بی‌خبر از خدا، همه و همه به ندای‏‎ ‎‏آسمانی ‏‏وَاْعتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِجَمیعاً‏ لبیک گفتند، و با تقریباً اتفاق آرا به جمهوری اسلامی‏‎» و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می‏‌‌کنم.

منبع: صحیفه امام خمینی، جلد 6، صفحه 452

 

ولادت امام حسن مجتبی، 28 فروردین

امام حسن(ع) اولین فرزند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در تاریخ 15 رمضان سال 3 هجری قمری به دنیا آمد. نام امام حسن(ع) را پیامبر انتخاب کردند. امام حسن(ع) دوران کودکی خود را نزد پدر و مادر و نبی بزرگوار اسلام گذراندند. امام حسن(ع)، به همراه مادر و پدر و برادر بزرگوارشان یکی از اصحاب کسا (اهل بیت پیامبر(ص) ) بودند که اهل‌بیت پیامبر نامیده می‌شدند. پس از شهادت امام علی(ع) امام‌ حسن (ع) به امامت رسیدند و به مدت ده سال امام شیعیان بودند. ایشان در جنگ‌های صفین و جمل از فرماندهان سپاهیان بودند. امام حسن مجتبی(س) در تاریخ 28 صفر سال 50 هجری قمری به شهادت رسیدند.


 

روز فناوری هسته‌ای، 20 فروردین

بیستم فروردین سال 1385 بود که مهندسان و دانشمندان انرژی هسته‌ای موفق شدند پس از چند سال تلاش، با اعلام دستاوردهای جدید و چشم‌گیر هسته‌ای کشور را به مرحله جدیدی از علم هسته‌ای وارد کنند. شاید آن زمان مردم اطلاع چندانی از کارکردهای انرژی هسته‌ای نداشتند اما چهارسال بعد، زمانی که نسل سوم سانتیفیوژها رونمایی شد و از کارکردهای جدید علم هسته‌ای در زمینه درمان بیماران و تأمین انرژی و... مطلع شدند، به اهمیت این فناوری که مستقیماً به کیفیت زندگی مردم مربوط است پی بردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به این واقعیت که نیروگاه‌های هسته‌ای با تأمین انرژی سالم‌تر، تمیزتر و ارزان‌تر یکی از مهم‌ترین منابع انرژی در آینده نه چندان دور خواهند شد، نیاز کشور به غنی‌سازی را یک امر مسلّم خواندند و گفتند: غنی‌سازی را نمی‌شود آن روز شروع کرد بلکه باید از امروز برای نیاز آن زمان آماده شد.


منبع:

https://khl.ink/f4738

۱۰۶
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،تقویم ماه،12 فروردین،صحیفه امام خمینی،ولادت امام حسن مجتبی،28 فروردین،روز فناوری هسته ای
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید