عکس رهبر جدید

قانون سوم

  فایلهای مرتبط
قانون سوم
در این شماره از مجله به سراغ هنرجوی جوانی رفتیم که با وجود سن کم، حدود ده سال است در زمینه بازیگری، فیلم‌سازی و... فعالیت می‌کند. فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه تیزهوشان، مقام دوم کشوری در بیستمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در بخش نوجوان، پروانه زرین سی و یکمین جشنواره کودک و نوجوان به عنوان بهترین بازیگر در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان و مقام بهترین بازیگر نوجوان از نظر هیئت داوران یونیسف در سال ۲۰۱۸ برای بازی در فیلم (لکنت) تنها بخشی از افتخارات اوست. علاوه بر این‌ها، او سال گذشته برای ساخت فیلم کوتاه «قانون سوم» موفق شد دیپلم افتخار و جایزه رتبه اول در بخش «داستانی» جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را به دست آورد. با همدیگر این گفت‌گو را بخوانیم و با او آشنا شویم.

خودتان را آنطور که دوست دارید معرفی کنید؟ منظورم زندگینامه هنریتان است.

سجاد اسماعیلیعلیائی هستم، اهل شهر یزد. حدود ۱۰ سالی است در زمینههای بازیگری، اجرا، کارگردانی، شوخیپردازی روی صحنه (استندآپ کمدی) و قصهگویی فعالیت میکنم و موفق شدهام موفقیتهایی در این زمینهها به دست آورم.

چرا فیلمسازی؟ چرا شاخههای دیگر هنر نه؟

من کار هنری را با بازیگری شروع کردم. همین باعث شد با کارگردانی آشنا شوم. اما چون سنم کم بود ترجیح دادم بیشتر در بازیگری فعالیت کنم و به مرور با کسب تجربه در کارهای گوناگون، خودم را برای کارگردانی و فیلمسازی در آینده آماده کنم.

دغدغه اصلی شما برای فیلمسازی چیست؟

رسانه قدرتمندترین صلاح دست بشر است و هر زمانی رسانه مخصوص خود را دارد. من معتقدم، امروزه یکی از قدرتمندترین رسانهها فیلم است. میتوان مسائل و دغدغههای روز جامعه را در قالب فیلم نشر داد.

ایده این فیلم از کجا آمد؟ برای پرورش این ایده چه کار کردید؟ از کسی هم مشورت گرفتید؟

ایده اصلی این کار از خودم بود، چرا که دغدغه کمک به حفظ و بهبود شرایط محیط زیست را داشتم. این ایده را با برادرم که نویسنده سایر کارهای من بود در میان گذاشتم. با مشورت همدیگر به ساخت این فیلم رسیدیم. بعد هم به نامگذاری آن و در نهایت به طرح پوستر رسیدیم.

چه تجربههایی از فیلمسازی به دست آوردید؟ آیا بعد از فیلمسازی زندگیتان تغییر کرد؟

فیلم «قانون سوم» دومین فیلمی بود که ساختم. احساس میکنم بعد از هر فیلم تجربههای جدیدتری به دست میآورم. فکر میکنم با هر یک از این فیلمها گامی در جهت بهبود شرایط و مسائل مورد نظر برمیدارم.

فیلم قانون سوم باعث شد شما دنبال ساخت فیلم جدید هم باشید؟

کسب جایزه برای فیلم قانون سوم مرا ترغیب کرد باز هم نسبت به مسائل اطراف دغدغهمند باشم و در این عرصه بیشتر فعالیت کنم.

چقدر به آموزش در فیلمسازی اعتقاد دارید؟

به نظر من فیلمسازی هم مثل هر هنر دیگری به مهارت نیاز دارد. بنابراین برای کسب موارد بیشتر باید آموزش دید تا بهروز باشیم و بتوانیم در عرصههای بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

از 1 تا 10 به فیلم خودتان چه امتیازی میدهید؟ چرا؟

راستش من فیلم را برای مردم ساختهام. امیدوارم فیلم قانون سوم روی ذهنیت بیننده تأثیر مثبت گذاشته باشد! نمره اصلی را آنها باید بدهند. با توجه به زمانی که برای ایده، طراحی اعلان(پوستر) و نامگذاری فیلم گذاشتیم، فکر میکنم نمره ۸ یا ۹ قابل قبول باشد.

به نظرتان اولین امکان برای فیلمسازی چیست و چگونه باید به دستش آورد؟

امکانات ما برای فیلمسازی همان مهارتی است که در دست ماست. در رابطه با مهارت میتوان با آموزشدیدن آن را تقویت کرد، اما در رابطه با وسایل و امکانات سختافزاری به حمایت نیاز است.

 

* * *

 

تولید

دیگر وقت آن شده است که هیجان کنترلشدهمان را از فرایند پیداکردن ایده تا پرداخت آن و طیکردن مراحل پیشتولید تخلیه کنیم و با انرژی مضاعفی به استقبال تولید برویم. هر چقدر پیشتولیدمان را قویتر شروع کرده باشیم، تولیدمان کم استرستر و پرسرعتتر خواهد بود.

 

زمان

زمان در تولید گزینه اول است، زیرا هر چقدر سرعت تولیدمان بالاتر برود، از هزینههایمان کاسته خواهد شد.

 

کارگردان

نقش کارگردان در تولید از همه پررنگتر است. همه نگاهها به او ختم میشوند. او دستور شروع فیلمبرداری را میدهد و تا او راضی نشود، فیلمبرداری متوقف نخواهد شد. او باید مانند یک مدیر بر کار همه عوامل نظارت کند تا مطمئن شود عوامل خواستههای او را بهدرستی پیش میبرند. البته برای اینکه کارگردان بتواند بر همه مسائل تولید اشراف داشته باشد، دستیارانی در کنار خود بر میگزیند تا بخشهایی از کار را مدیریت کنند.

 

بازیگر

تبلور همه زحمات گروه در نشاندادن درست اتفاقات داستان توسط بازیگران محقق میشود. بازیگر است که به کلمات نوشتهشده جان میدهد، آنها را با احساس میآمیزد و جلوه تصویری به داستان میافزاید. هدایت درست بازیگر به درک بهتر مخاطب از داستان فیلم کمک شایانی خواهد کرد. کارگردان باید پا را از داستان فراتر نهد، گذشته و آینده شخصیت را که در داستان نیامده است، برای بازیگر تشریح کند تا او به درک کاملتری از شخصیتی که قرار است با بازی او شکل بگیرد، برسد.

 

در شماره آینده با مرحله تکمیلی فیلم، یا همان پس از تولید، بیشتر آشنا میشویم و در مورد نحوه پخش و رساندن فیلم خودمان به دست مخاطب شرحی خواهیم داد.

 

 

۵۲۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، فیلم رشد،بهترین بازیگر جشنواره کودک و نوجوان اصفهان،بهترین بازیگر نوجوان،هیئت داوران یونیسف،فیلم لکنت،شوخی‌ پردازی روی صحن،استندآپ کمدی،قصه‌ گویی،سجاد اسماعیلی‌ علیائی،فیلم قانون‌ سوم،مهران نعمت‌ اللهی،
علی رضا
۱۴۰۲/۰۳/۲۶
5
0
0

کار های این کارگردان جوان بینظیره و معتقدم یکی از کارگردانان موفق آینده ایران و حتی جهان هستن 👏


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید