عکس رهبر جدید

سبد رنگی

  فایلهای مرتبط
سبد رنگی
آبرنگ‌ها رنگ‌هایی هستند که با آب ترکیب شده و بر روی کاغذ استفاده می‌شوند و شاید سهولت حمل و نقل ادوات آن باعث شده باشد بیش از سایر نقاشی‌ها طرفدار داشته باشد. هر هنری دارای پیشینه تاریخی است. از این رو می‌توان گفت نقاشی با آبرنگ هم پیشینه‌ای دور دارد که با توجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه مربوط به نقاشی‌های دوره غارهای اروپایی و مصری است. البته این هنر در دوران گوناگون تحولات بسیاری را از سر گذرانده و به شکل امروزی درآمده است. در حال حاضر با سبک و فنونی در دست می‌توان آثار بسیار متنوعی خلق کرد. اما این فن نیز مانند تمامی فنون نیاز به کسب تجربه از افراد مجرب دارد که ما سعی کردیم در گفت و گو با نقاشی ماهر به نکات لازم دست پیدا کنیم.

فوت اول

قلممو مناسب و رنگ باکیفیت

میتوان گفت اولین قدم در کار حرفهای با آبرنگ تهیه قلم در سایزهای متعدد است. زیرا در قسمتهای گوناگون نقاشی باید از قلمموهای متفاوت استفاده کرد. مثلا برای کشیدن کلیات باید قلممو سایز بزرگ و برای جزییات قلمموهای سایز کوچکتر را به کار برد. همچنین رنگآمیزی با رنگهای با کیفیت روی جذابیت اثر تاثیر بسزایی دارد. در انتخاب رنگ باید سراغ رنگهایی برویم که ماندگاری بالایی دارند و به مرور زمان کمرنگ نمیشوند.

 

فوت دوم

داشتن برنامهریزی ذهنی

یکی از نکات بسیار مهم در نقاشی با آبرنگ این است که از قبل برنامهریزی انجام شده باشد. مثلاً قبل از شروع و استفاده از رنگها بدانیم کدام قسمت از کار را باید چه رنگی کنیم، کدام ناحیه تیره و روشن باشد یا در هر مرحله از این مراحل قرار است ما از کدام قلممو استفاده کنیم. این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما روی قلممان کنترل داشته باشیم و درصد خطای خود را کاهش دهیم. چون اصلاح کامل نقاشی و بازگرداندن کاغذ به حالت سفید اولیه غیرممکن است؛ پس بهتر است با داشتن برنامهریزی ذهنی که میزان دقت ما را بالا میبرد از هرگونه خطا پیشگیری کنیم.

 

فوت سوم

استفاده از فنون مختلف

یکی از روشهایی که کار ما را زیباتر میکند تکنیک پاشیدن رنگ است. به این صورت که قلممو را بین دو انگشت شصت و میانه قرار دهیم و از انگشت اشاره استفاده کنیم و موهای قلممو را به سمت عقب کشیده و اجازه دهیم به سمت جلو پرتاب و روی صفحه پاشیده شود.

میتوانیم از روش یکنواخت رنگزدن هم استفاده کنیم؛ در این روش باید همه سطح را به صورت یکنواخت رنگ کنیم و جایی را روشنتر یا تیرهتر نکنیم.

از دیگر تکنیکها میتوانیم رنگآمیزی درجهبندی شده را نام ببریم. مثلا هر مرحله قلممو را برمیداریم و آب بیشتری به قلممو اضافه میکنیم و رنگ را از تیره به روشن میبریم یا بالعکس.

 

 

فوت و فن سبد بافی

سبدبافی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در برخی شهرهای شمالی و جنوبی کشورمان به دلیل وجود مواد اولیه آن رونق فراوان دارد و از این مناطق به سایر نقاط وارد شده است. امروزه سبدبافی یکی از صنایع دستی پرطرفدار به شمار میرود که در منازل جنبه کاربردی و تزئینی دارد.

برای سبدبافی از ترکه مروار(نوعی گیاه که با آن سبد میسازند.) استفاده میشود. ترکهها از  زمینهای کشاورزی خریداری میشوند و پس از آن ترکههای ضخیم را از نازکها جدا میکنیم و آنها را به مدت هشت الی دوازده ساعت در دیگهای جداگانه میجوشانیم. سپس به پوستگیری میپردازیم و ترکههای ضخیم را قاچ میکنیم.

 

فوت اول

استفاده از ترکه و رنگ مناسب

ترکهها به دو نوع آب موتوری و باغی تقسیم میشوند. آب موتوریها به صورت هکتاری کشت میشود و برای هر نوع سبد یک نوع از این ترکهها باید استفاده شود. ترکههای باغی چون معمولاً در حین کار میشکنند و به صورت پوست نگرفته و طبیعی برای بافت به کار میروند چندان مناسب هرنوع بافتی نیستند. ولی ترکههای آب موتوری از انعطاف بیشتری برخوردار هستند و برای بافت سبد بسیار مناسب هستند. 

سبدهای بدون رنگ قطعاً بهداشتیتر هستند و توصیه میشود برای سبدهایی که با موادغذایی تماس مستقیم دارند از سبدهای بیرنگ استفاده شود. اما اگر تمایل به رنگکردن کار داشته باشید میتوانید از رنگ فرش و افشانههای (اسپری) آماده استفاده کنید. رنگ طبیعی فرش به صورت کیلویی خریداری میشوند و آن را میجوشانیم. وقتی آب آنها به طور کامل جوشید سبدها را درون آنها انداخته و رنگ میکنیم؛ رنگ طبیعی فرش از نظر بهداشتی بسیار توصیه میشود.

 

فوت دوم

رعایت نظم

رعایت نظم و توجه به اندازه بافت و تیرکهای سبد

بدون شک از اصول ثابت هر کار هنری است و سبدبافی نیز از این قائده مستثنی نیست. معمولاً برای کف سبدها از ورقههای سه میل استفاده میشود که برش آنها بسیار مهم است. اندازه این کفیها باید متناسب با اندازه سبد باشد. همچنین سوراخهایی که با مته زده میشوند باید از هم فاصله یکسان و مناسب داشته باشند و از نظر اندازه کوچک و بزرگ نباشند. زدن تیرکها نیز دقت فراوان میطلبد تا کج نشوند چون در غیر این صورت بافت ما کج میشود. همچنین باید توجه داشته باشیم که هر چه سبد بزرگتر باشد بافت تیرکها بزرگتر و  هر چه سبک کوچکتر باشد بافت تیرکها کوچکتر میشود.

 

فوت سوم

خرید مواد اولیه

اگر بخواهیم هنر سبدبافی را به طور جدی دنبال کنیم و از آن درآمد داشته باشیم باید مواد اولیه را از مکانهای مناسب و به صورت کلی بخریم. ترکهها را هم از زمینهای کشاورزی تهیه و واسطهها را حذف کنیم.  همچنین درست است که تهیه رنگ طبیعی فرش دردسر خیلی بیشتری از افشانه دارد اما رنگ طبیعی فرش بسیار مقرون به صرفهتر از افشانه است. بازاریابی نیز قسمت بسیار مهم کار است چون هر چند کار با کیفیتی تولید کنیم ولی نتوانیم خوب آن را بفروشیم بسیار ضرر کردهایم و قطعاً راهاندازی کانالها و صفحات فروش در فضای مجازی یکی از بهترین بازاریابیهاست که میتوانیم علاوه بر فروش در سراسر کشور به خارج از کشور نیز صادر کنیم.

۴۹۷
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،میز مهارت،نقاشی با آبرنگ،آبرنگ‌،سبد رنگی،زهرا سادات هرمزی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید