عکس رهبر جدید

من و رئیسم

  فایلهای مرتبط
من و رئیسم

مدیران مدارس دارای یک رئیس هستند و آن رئیس آموزش‌وپرورش منطقه است. در بعضی مواقع به دلایل موقعیت‌ها و ضرورت‌های شغلی، معاون آموزشی منطقه نیز در نقش رئیس برای مدیران مدارس ظاهر می‌شود. کمتر کسی مانند رئیس یک سازمان در پیروزی و کارایی فرد می‌تواند مؤثر باشد. برخی از مدیران مدارس اهمیت موضوع اداره کردن رئیس خود را تشخیص داده و آن را عملی می‌کنند اما مدیران بسیاری یا از اهمیت این موضوع غافل‌اند، یا حساسیت این امر آنان را دچار سرگیجه و استرس می‌کند. مدیران مدارس بیش‌تر عادت دارند، زیردستان خود را اداره کنند و اصلاً به فکر اداره مافوق نیستند. در حالی که اداره کردن رئیس، نسبتاً آسان است و در بیش‌تر وقت‌ها از اداره کردن زیردستان آسان‌تر است. نکته مهم آن است که باید پاره‌ای نکات ویژه را در نظر داشته و از انجام پاره‌ای کارها نیز دوری جست.

نخستین چیزی که باید مدیر یک مدرسه به خاطر داشته باشد این است که وظیفه و منافع او و مدرسه‌اش ایجاب می‌کند، تا هر چه بیش‌تر در موفقیت و کارایی رئیس کوشا باشد. بهترین نسخه جهت پیروزی خود شخص نیز کار کردن برای یک رئیس منطقه موفق است. بنابراین، نخستین کاری که باید انجام داد، این است که دست کم سالی سه مرتبه به نزد رئیس منطقه خود رفته و از او بپرسید:

«کدام یک از کارهای من و زیردستانم را در مدرسه کمک مثبتی در راه انجام وظایف خود می‌دانید؟ و کدام کارهای ما برایتان جنبه منفی داشته و کار را بر شما سخت می‌کند؟»

مدیر مدرسه نباید فکر کندکه وظیفه‌اش صرفاً اداره زیردستان است. بلکه باید بداند که تعریف امروزی مدیر، او را شخصی می‌داند که مسئول عملکرد همه کسانی است که به نحوی در پیروزی خود وی در کار مؤثرند. نخستین فرد مؤثر در کار هر مدیر، رئیس او است. بنابراین مدیر بایستی بیش از هر کس دیگری به مسئولیتی که در قبال موفقیت رئیس خود دارد، بیندیشد. در این خصوص مدیر مدرسه باید از خود بپرسد:

«کدام کار من باعث موفقیت یا عدم موفقیت رئیس خواهد شد؟»

بهترین راه آن اســت که مدیر به گونـه‌ای غیرمستقیم و با دقت کـردن در نیازهای رئیس و همچنین با توجـه به چیزهـایی که بر سر راه او مانع ایجـاد می‌کند، این موارد را دریابد.

نکته مهم دیگر اداره کردن رؤسا، به دست آوردن حس اعتماد آن‌ها است. این امر هنگامی به وجود می‌آید که رئیس متوجه شود، مدیر زیرِ دست او همواره می‌کوشد تا نقاط قوت وی را برجسته کرده و در زمینه‌هایی که ضعف دارد، به یاری‌اش شتافته و او را حفاظت نماید.

کار دیگری که برای رئیس منطقه باید انجام داد، این است که مدیر سعی کند خودش را به او بشناساند. باید کاری کرد تا رئیس منطقه از نقطه نظرها، هدف‌ها و انگیزه‌های شما و افراد زیردست شما و نیز اولویت و اموری که برایتان چندان مهم نیست، آگاهی داشته باشد، این امر کمک می‌کند که مدیر یا رئیس منطقه توانایی‌های شما را دریافته و بداند که شما در چه امور و چه مواقعی می‌توانید به او کمک کنید.

مدیران مدارس توجه داشته باشند، که همیشه از مافوق و رئیس خود به ویژه در نزد همکاران، والدین و ارباب رجوع به نیکی یاد کنند، و به او بها بدهند. ممکن است رئیس منطقه خالی از ایراد نباشد، اما نوع قضاوت و برخورد صادقانه شما بسیار مهم است. البته باید دقت شود که رئیس منطقه یا زیردستان احساس نکنند که شما برای رئیس چاپلوسی می‌کنید.

۹۵۰
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه،یادداشت سردبیر،من و رئیسم،دکتر حیدر تورانی،
حمیدرضا شامانی
۱۴۰۱/۰۸/۲۹
3
2
0

با سلام وارادت حضور همکاران گرامی ... اگر بخواهیم بر اساس ومنطق موردهای نشریه را بررسی نماییم باید عرض کنم تعدادی از مطالب واقعا اساسی وقابل احترام میباشند وحکم یک کلاس درسی وآموزشی را دارند والبته این مهم بر میگردد به سلیقه ورشته و.... اما آنچه واضح ومبرهن میباشد زحمتهای گروه نشریه است که ضمن خداقوت باید عرض کنم دلگرم باشید ومطمینا با یک نسل پر توقع ومشکل پسند روبرو خواهید بود.امیدوارم با همت وجدیت به تلاش برای بهتر شدن ادامه دهید. البته اساتنید محترم به کیفیتهای روانشناسی رنگ وخط دقت شودسپاس


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید