عکس رهبر جدید

بدون تقلب

  فایلهای مرتبط
بدون تقلب

تقلب اتفاقی است ساده اما پیچیده!

گاهی به‌راحتی و برای حل مسئله به سراغ ریشه‌ها و عوامل می‌رویم و در مواقعی نتیجه می‌گیریم تخم‌مرغ‌دزد، شتردزد می‌شود و گاهی حق را به دانش‌آموز می‌دهیم که برای رهایی از مشکلات داخل مدرسه و بیرون از مدرسه دست به تقلب می‌زند. از آن بدتر هم نکته‌ای وجود دارد که طرح‌کردنش شجاعت و شاید جسارت می‌خواهد و نگارنده از همه عزیزان آموزشکار بابت این جمله اخیر عذرخواهی می‌کند. گاهی رفتار معلمان در روند تدریس وکلاس‌داری، به وضوح یا به‌طور اجمالی، دانش‌آموز را به سمت تخلف سوق می‌دهد. بعضی از کلاس‌های خصوصی، نمونه سؤال‌دادن برای امتحان، امتحانات سخت بی‌منطق، آزمون‌های سست و سبک، نحوه آماده‌کردن پنج نمره مستمر و از آن بدتر نمونه ارزیابی توصیفی دوران ابتدایی نیز در برخی مواقع مبنا، قانون و قاعده ندارد و دانش‌آموز و خانواده‌اش این ضعف را احساس می‌کنند.

گاهی در مدرسه از خودم سؤال می‌کنم، اگرچه چیزی منظم و مرتب باشد، دانش‌آموز سمت تقلب نمی‌رود. کجای کار ایراد دارد که دانش‌آموز به وظیفه خود عمل نمی‌کند و در نهایت تقلب می‌کند؟

آیا افراد غیرصادق تقلب می‌کنند!؟ آیا نبود شجاعت در مواجهه با سختی‌ها باعث تقلب می‌شود!؟ یا اینکه مسئله حق‌الناس را به‌درستی فهم نکرده‌ایم!؟ نکند به‌غلط آن‌قدر نمره و ارزیابی را بزرگ جلوه داده‌ایم که همه برای دستیابی به موفقیت درسی همه‌چیز را زیر پا می‌گذارند! چقدر آزمون سراسری و آزمون‌های مدرسه‌های تیزهوشان در این زمینه مؤثر است!؟ نقش والدین چیست؟

به‌نظر می‌رسد، حل مشکل تقلب در مدرسه با یک نسخه واحد مقدور نیست. این گاوصندوق یک کلید ندارد. یک دسته‌کلید یا برنامه کلی تربیتی می‌تواند چنین مشکل مهمی را حل کند. اما تجویز این بسته دارویی چگونه است یا متن دسته‌کلید موردنظر چگونه محقق می‌شود؟

همه این سؤال‌ها در ذهن بنده پررنگ و کم‌رنگ می‌شوند. در یک مرحله تصمیم گرفتم ببینم در کدام مدرسه تقلب وجود ندارد!؟ پاسخ سؤالم منفی بود، اما به پدیده جالبی برخوردم. معلمانی بودند که شاگردانشان با وجود انجام تقلب در کلاس‌های دیگر، در درس ایشان به هیچ‌وجه تقلب نمی‌کردند. دانش‌آموزان به‌طور رسمی و علنی می‌گفتند ما اگر بتوانیم در کلاس‌های درس معلمان دیگر تقلب می‌کنیم، ولی در کلاس آقای فلانی تقلب نمی‌کنیم.

تحلیل این ماجرا فرصت زیادی می‌خواهد، لیکن وقوف به آن در این مرحله بسیار ارزشمند و مهم است. باید بدانیم، می‌توان بدون تقلب مدرسه را اداره کرد، کما اینکه بعضی از همکاران ما می‌توانند ضمن حفظ اقتدار خود، کلاس خود را بدون تقلب اداره کنند.

 


۶۰۴۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،یادداشت سردبیر، بدون تقلب،تقلب،فریدالدین حداد عادل،
اعظم عسگری
۱۴۰۲/۰۹/۱۸
5
0
0

از 12روش تقلب خانم محبوبه اسفندیاری دبیر محترم عربی و مدیر سایت بازی برای همه بازدید کنید خیلی جالبه

صابر قپانوری
۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
1
1

با سلام همواره برخی از دانش اموزان به دنبال عبور از قید وبند ها هستندو به دلایل مختلفی دست به تقلب می زنند اگر در کلاس درس معلمی وجود داشته باشد که سختگیری کند در جلسه امتحان و قبل از شروع امتحان عواقب تقلب رو بیان کند وبه ان عمل کند دانش اموزان کمتر به دنبال تقلب می روند . هدف نهایی از پرسش وامتحان رسیدن معلم به نقاط ضعف دانش اموزان وبرنامه ریزی برای رفع ان هاست اگر چه هدف های دیگری هم وجود دارد .

جابرآرامش
۱۴۰۲/۰۶/۱۸
5
0
1

سلام ودرود بردست برنامه ریزان آموزش وپرورش یه مثل هست که سدی که مهندس اش باتقلب مدرک گرفته باشد خواهدشکست وخیلی رابی خانمان میکتد ودکتری که باتقلب دکترشده مریض زیرتیغ حراحی اش خواهدمرد ومعلمی که باتقلب بالاآمده باشد دانش آموزانش دنیا راتباهی خواهدکشاند البته این مبالغه هست امادرکل تقلب مثلا دانش آموزابتدایی دردرس املا یه لحظه کلمه راببیندوبتواندبنویسد تقلب نیست شوکی هست که قدرت ذهن رافعال میکن البته بااین همه سخت گیری های وکه مراقبین امتحانات میکردن بازهم‌بعضی ازدانش آموزان موفق به تقلب میشدن

ملیحه کورانی
۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
2
1

باسلام موضوع جالبی مطرح شدمن درکلاس برای اینکه کمتر تقلب کنند اول قبل امتحان یک صحبتی با دانش آموزان کرده و مسئله حق الناس رابازگو می کنم واین که من به همه شمااعتماد دارم وهدف از امتحان هم بالا بردن یادگیری شما عزیزان است می دونم که حق الناس رارعایت می کنید واینکه درمدرسه تنها نمره مهم نیست یاد گرفتن مهارت های زندگی ورعایت حقوق دیگران مهم تراست واشاره به اینکه باشخص متقلب بعد این همه صحبت اگه پیداکنم تا آخر سال دید بدی نسبت بهش پیدامی کنم ودوسری سوال طرح می کنم هرردیف با ردیف کناری متفاوت

ام البنین زمانی
۱۴۰۲/۰۲/۳۰
3
10
5

سپاس از شما برای پرداختن به موضوع تقلب. استادی بود روش‌ جالبی در اجرای امتحان در کلاس خودش داشت.ایشان تعریف می کردند که به بچه ها می گفتند: من به شما اطمینان کامل دارم و می دانم که تقلب نمی کنید. و بعد مشغول به کار خود میشد و دانش آموزان مشغول امتحان....ایشان می گفتند که با این روش بچه ها کمتر تقلب می کردند....و بعد از مدتی دیگر هیچ کس تقلب نکرد.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید