عکس رهبر جدید

ماه نو

  فایلهای مرتبط
ماه نو
فروردین ۱۴۰۱

1 فروردین: آغاز نوروز

از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانیان که برگزاری آن از روزگاران گذشته تا به الان ادامه دارد، «جشن نوروز» است. نوروز نماد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است. هم‌زمان‌شدن نوروز و شروع سال نو اتفاق زیبایی است. در ایران، افغانستان و  کشورهای فارسی‌زبان، آغاز فصل بهار را جشن می‌گیرند. می‌توانیم هر سال در رستاخیز طبیعت شرکت کنیم و از این انرژی بزرگ که در طبیعت وجود دارد، بهره‌مند شویم. می‌توانیم در همان روزهایی که زمین از خواب زمستانی بیدار می‌شود و درختان جوانه می‌زنند، ما هم تکانی به خودمان بدهیم و تصمیم‌های نویی بگیریم.

 

12 فروردین: روز جمهوری اسلامی ایران

بعضی کلمه‌ها خیلی ساده هستند؛ مانند همین بله و خیر. آن‌قدر در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم که باورش سخت است که همین کلمه‌های کوتاه و ساده، گاهی سرنوشت و مسیری را تغییر می‌دهند؛ مثل رأی «آری» به جمهوری اسلامی ایران. 12 فروردین ماه 1358روز اعلام نتایج آرای صندوق‌هایی بود  که همین کلمه ساده «آری» روی آن‌ها نوشته شده بود. همین کلمه سرنوشت کشورمان را عوض کرد و نشان داد که برای همیشه پای انقلاب و انتخابمان ایستاده‌ایم.

 

13 فروردین: روز طبیعت

در این روز ما ایرانیان طبق سنتی کهن از خانه‌های خود بیرون می‌آییم و به دامن دشت و صحرا و به باغ‌ها می‌رویم و سیزدهم فروردین را در طبیعت  و در کنار سبزه‌ها، چشمه‌ها و آب روان می‌گذرانیم. در تقویم ما این روز به نام «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است. در واقع این روز بهانه‌ای است برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی و روانی آب، استواری کوه و چشم‌نوازی درختان افتادن. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «نگاه‌کردن به سبزه موجب شادابی است»

(نهج البلاغه، حکمت400).

 

20 فروردین: روز ملی فناوری هسته‌ای

علم تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد، به اورانیوم غنی‌شده، از طریق شکافت هسته اتم‌ها را «فناوری هسته‌ای» می‌گویند. طی این عملیات، انرژی گرمایی و  حرارتی زیادی آزاد می‌شود که از این انرژی می‌توان در تولید برق، پزشکی و بهداشت، کشاورزی و صنعت استفاده کرد. کشور ما در 20 فروردین 1385 بود که به این فناوری دست یافت؛ در حالی که کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته‌ای را تنها در انحصار خود گرفته‌ بودند و به‌راحتی اجازه دسترسی به این دانش را نمی‌دادند.

 

28 فروردین: ولادت امام حسن مجتبی (ع)

نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت بود که نخستین فرزند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه به دنیا آمد. پیامبر(ص) ایشان را حسن نامید. امام حسن (ع) یکی از پنج تن آل عبا و از جمله کسانی هستند که آیه تطهیر و آیه مباهله درباره مقام و منزلت آن‌ها نازل شده است. امام حسن (ع) در میان همه امامان از نظر صورت و سیرت شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) بودند. از ایشان حدیث‌های زیادی در موضوع‌های گوناگون به دست ما رسیده که یکی از آن‌ها درباره وفاداری است که می‌فرمایند: «نشانه برادری وفاداری در سختی و آسایش است» (بحارالانوار، ج 78: 114).

 

31 فروردین: شب قدر (19 ماه رمضان)، ضربت خوردن حضرت علی (ع)

یکی از شب‌های نیمه دوم ماه مبارک رمضان «شب قدر» است. طبق روایات، شب قدر یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و به ‌احتمال زیاد بیست و سوم ماه رمضان است. در تمام سال، شبی به‌خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است. در شب قدر تقدیر یک ساله  افراد مشخص می‌شود. دلیل برتری شب قدر نسبت به شب‌های دیگر، آمرزش گناهان  و  نزول قرآن در این شب بر پیامبر (ص) است. از ویژگی‌های این شب احیا و  راز و نیاز به درگاه خالق هستی است.

۴۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،روزهای مانا،نوروز،روز جمهوری اسلامی ایران،روز طبیعت،روز ملی فناوری هستهای،ولادت امام حسن مجتبی(ع)،شب قدر،19 ماه رمضان،ضربت خوردن حضرت علی (ع)
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید