عکس رهبر جدید

این رشد و رشدهای دگر

  فایلهای مرتبط
این رشد و رشدهای دگر

 

برخی از تجربه‌های من به‌عنوان معلم کلاس‌های چندپایه که همواره در کلاس از قسمت‌های متنوع مجلات رشد استفاده می‌کنم، چنین است :

در تمامی مجلات رشد قسمتی تحت‌عنوان «قصه» وجود دارد. من از این بخش، با توجه به نیاز دانش‌آموزانم، استفاده می‌کنم. بدین‌گونه که در پایه‌ها‌ی اول و دوم، از قصه‌های این مجلات همواره برای «افزایش دایره‌ی لغاتِ» دانش‌آموزان بهره می‌برم. در پایه‌ها‌ی سوم تا پنجم نیز از داستان‌های مجلات رشد به‌عنوان «متن املا» استفاده می‌کنم؛ چون اکثر دانش‌آموزان فقط به متن درس‌های کتاب فارسی و تکیه بر حفظیات برای نوشتن املا بسنده می‌کنند. در این صورت، با کمبود دایره‌ی لغات مواجه می‌شوند. اما استفاده‌ی مستمر از این بخش مجلات، هم در یادگیری دانش‌آموز و هم در ارزشیابی درست او کمک شایانی می‌کند.

توجه به قصه، معلمان را در پرورش مهارت‌هایی چون شناساندن زبان فارسی به دانش‌آموزان و آشناکردن آن‌ها با نحوه‌ی نوشتن و علائم نگارشی و ایجاد دقت در گوش‌دادن یاری می‌دهد. استفاده‌ی مستمر از این بخش، در پرورش تقویت زبان نوشتاریِ بچه‌ها نیز بسیار یاری‌بخش است.

در دنیایی که اتکا به کتاب و رغبت دانش‌آموزان به خواندنِ کتاب‌های غیردرسی کم شده و تمرکز بر گوشی و دنیای مجازی جایگزین آن شده است، استفاده از مجلات رشد و قصه‌های جذاب آن، در طی سالیان متمادی، در دانش‌آموزان من علاقه به خواندن متن نوشتاری را ایجاد کرده است. مزیت خوب این بخش، کوتاه‌بودن داستان‌هاست که با حوصله‌ی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی هم‌خوانی فراوانی دارد.

از دیگر تجربه‌های من در بهره‌گیری از قصه‌های مجلات رشد، «پرورش استعداد خوانش خلاق» در دانش‌آموزان و فرزند خودم بوده است. استفاده از این بخش، اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان را از  حضور در جمع تقویت و کم‌رویی را رفع می‌کند و به بادقت حرف‌زدن آنان کمک می‌کند.

قسمت کاردستی مجلات نیز از دیگر بخش‌هایی است که من از آن استفاده می‌کنم. با توجه به اینکه اکثر کلاس‌های هنر در بین همکاران با کشیدن نقاشی ساده‌ای گذرانده می‌شود، برای تغییر این رویه، همواره در ماه دو جلسه را به ساخت کاردستی‌های معرفی‌شده و آموزش‌داده‌شده در مجلات اختصاص می‌دهم. با این کار، هم کلاس هنر جذاب‌تر می‌شود و هم دانش‌آموزان با نوعی مهارت در ساختن و بهره‌گیری از وسایل آشنا می‌شوند. این امر همواره موجب بروز، کشف و پرورش استعداد در بچه‌ها، به‌خصوص در مناطق محروم، می‌شود. در این مناطق اکثر کاردستی‌ها را می‌توان با وسایل دورریختنی ساخت و همین نکته‌ی جالب مهارت استفاده‌ی بهینه از امکانات برای زندگی بهتر و آسان‌تر را به دانش‌آموزان می‌آموزد. بهره‌گیری درست از امکانات موجود و خلاقیت، گره‌گشای خیلی از مشکلات و نیازهاست.کسب تجربه کار ساده‌ای است؛ اما بهره‌گیری و انتقال تجربه سخت و مهم است.

توجه‌ ما معلمان به همین موارد ساده و چه بسا عمیقِ نهفته در آموزش‌ها و مطالب این مجلات، در پیشرفت کاری خودمان و جامعه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.


۵۵۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،تجربه معلمان در کلاس های چندپایه،کلاس چندپایه،این رشد و رشدهای دگر،مجلات رشد،زکیه ملابابائی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید