عکس رهبر جدید

چارچوب دی کیو

  فایلهای مرتبط
چارچوب دی کیو
استانداردهای جهانی دی‌کیو ۲۰۱۹ که این گزارش به آن اختصاص دارد، اولین تلاش برای تعریف استاندارد جهانی سواد، مهارت‌ها و آمادگی دیجیتال در حوزه‌های آموزش و فناوری است. اولین استاندارد جهانی سواد و مهارت‌های دیجیتال را «ائتلاف هوش دیجیتال» بنیان‌گذاری کرد. «گزارش استانداردهای جهانی دی‌کیو ۲۰۱۹» منتشرشده در انجمن جهانی آموزش و مهارت‌آموزی دُبی، برای اولین‌بار مجموعه‌ای از استانداردهای جهانی مرتبط با سواد و مهارت‌های دیجیتال را ارائه می‌کند که به‌عنوان چارچوب دی‌کیو شناخته می‌شوند.
نقطه شروع استاندارد جهانی مهارتهای دیجیتال

دبی 22 مارس 2019: ائتلاف هوش دیجیتال (سی. دی. آی)، اساسنامه‌ای (پلتفرمی) است که مجمع جهانی اقتصاد آن را بنیان‌گذاری کرده و با تشریک مساعی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او. ای. سی. دی) ، انجمن استاندارد (آی. ای. ای. ای)  و مؤسسه هوش دیجیتال شکل گرفته است. در این اساس‌نامه گزارش استانداردهای جهانی دی. کیو 2019 ارایه می‌شود که اولین تلاش برای تعریف استانداردهای جهانی سواد، مهارت‌ها و آمادگی دیجیتال در بخش‌های آموزش و فناوری است. او. ای. سی. دی، مجمع بانک جهانی و سازمان ملل متحد تمامی این قابلیت‌های دیجیتال را به‌عنوان پایه و اساس آمادگی آینده شناخته‌اند.

این گزارش با ابتکار عمل بنیاد وارکی  در هفتمین انجمن سالانه آموزش و مهارت‌های جهانی (جی. ای. اس.اف)  2019 ارائه شده است. در این انجمن، شخصیت‌های برجسته از بخش‌های عمومی، خصوصی، اجتماعی، ورزش و سرگرمی، همچنین حدود دو هزار نماینده از کشورهای مختلف، درباره راه‌های جدید آموزش برای دگرگون‌کردن دنیا و چگونگی ایجاد تغییرات ناگهانی توسط تأثیرگذاران جدید در عرصه آموزش، بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

استاندارد جهانی دی. کیوی جدید نقطه اوج همکاری موفقیت‌آمیز میان جوامع عمومی، خصوصی و مدنی مرتبط با آموزش و فناوری است که در سال 2018 با اقدام سی. دی. آی در اجلاس سران تاثیرپایدار  واقع در مجمع جهانی اقتصاد بنیان‌گذاری شد. هدف این استاندارد ایجاد زبان جهانی مشترک و مجموعه‌ای از هنجارها برای قابلیت‌های دیجیتال است که در عصر توسعه سریع فناوری، به‌طور فزاینده‌ای به آن‌ها نیاز است.

بنیان‌گذار مؤسسه دی. کیو، دکتر یوهیون پارک ، توضیح می‌دهد: «دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها سالانه میلیون‌ها دلار برای توسعه سواد و مهارت‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما هنوز ناهماهنگی شدید یا نبود درک مشترک جهانی از معنای اصطلاحاتی همچون مهارت‌ها و سواد دیجیتال، نگهداری و ارتقای آن‌ها را با دشواری روبه‌رو می‌کند. به‌منظور ایجاد قابلیت‌های دیجیتال کارامدتر و مؤثرتر در جهان، نیاز فوری وجود دارد که روی مجموعه‌ای مشترک از ادراک‌ها، ساختارها و دسته‌بندی‌های یک استاندارد جهانی برای سواد، مهارت‌ها و آمادگی دیجیتال هماهنگی و اجماع صورت بگیرد. برای دستیابی به این هدف است که گزارش ارائه می‌شود.»

هدف سی. دی. آی ایجاد چارچوبی جهانی برای هوش دیجیتال  یا همان دی. کیو است. این چارچوب مجموعه‌ای تعریف، زبان و درک مشترک را درباره سواد، مهارت‌ها و آمادگی دیجیتال جامع دربردارد که ذینفعان، از جمله دولت‌ها، معلمان، شرکت‌های فناوری و ارائه‌دهندگان خدمات در سراسر جهان، می‌توانند اتخاذ کنند.

داگلاس جنتایل، استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی آیوا: «ما از دهه 1980 درباره موضوع سواد دیجیتال  در ایالت متحده گفت‌وگو کرده‌ایم، اما متأسفانه در این زمینه پیشرفت زیادی نداشته‌ایم. یکی از دلایل این نبود پیشرفت، نداشتن چارچوب مشترک است. وقتی می‌گوییم سواد دیجیتال، به ذهن بسیاری از مردم فقط مهارت‌های رایانه‌ای متبادر می‌شود. تعدادی هم ممکن است خشونت رسانه‌ای یا برنامه‌نویسی رایانه‌ای را به یاد بیاورند. هر یک از این‌ها، جزئی از سواد دیجیتال هستند. اما برای به هم پیوستن این اجزا چارچوبی وجود ندارد. با آموزش صحیح سواد دیجیتال، از خطراتی که کودکان با آن‌ها مواجه هستند می‌کاهیم و مهارت‌هایی را که برای موفقیت در شرایط اقتصادی جدید نیاز دارند، در آن‌ها ایجاد می‌کنیم.»

چارچوب دی. کیو.

دی. کیو مجموعه‌ای جامع از قابلیت‌های فنی، شناختی، فراشناختی و اجتماعی-عاطفی است که افراد را قادر می‌‌کند با موانع روبه‌رو شوند و از فرصت‌های زندگی دیجیتال  بهره ببرند. دی. کیو شامل سه سطح، هشت حوزه و بیست و چهار قابلیت است که مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌ها را دربردارد. استانداردهای دی. کیو مفاهیمی منحصربه‌فرد و فراگیرند که قابلیت‌های سواد، مهارت‌ها و آمادگی دیجیتال را با ساختاری نظام‌مند در بر می‌گیرند و براساس چارچوب آموزشی او. ای. سی. دی 2030 ساخته شده‌اند. این استاندارد مجموعه‌ای از بیست و پنج رویکرد جهانی پیشرو، از جمله چارچوب توانایی شهروندی دیجیتال یونسکو، چارچوب صلاحیت دیجیتال کمیسیون اروپا، چارچوب سواد دیجیتال عقل سلیم ایالات متحده و چارچوب مهارت‌های سنگاپور را شامل می‌شود. دی.کیو با داشتن زبان و طبقه‌بندی مشترک و چارچوبی انعطاف‌پذیر، به پذیرش ملی و سازمانی، سفارشی‌سازی و سیر تکاملی سریع امکان می‌دهد و به روز ماندن چارچوب از نظر آموزشی و فنی را تضمین می‌کند.

ویکاس پوتا ، رئیس هیئت مدیره بنیاد وارکی و مدیر جی.‌ای. اس.اف: «درباره موضوع جی. ای. اس.اف امسال که چه کسی جهان را تغییر می‌دهد، می‌گوید: انتشار این گزارش نمی‌توانست در زمان بهتری انجام بشود. استانداردهای جهانی دی. کیو نه تنها برای سازمان‌ها و افراد این امکان را فراهم می‌کنند که به‌طور کامل از فناوری دیجیتال استفاده کنند، بلکه نقاط قوت شخصی همچون همدلی و شهروندی جهانی را نیز به بالاترین سطح خود می‌رسانند. استانداردهای جهانی دی. کیو با ارائه یک نقطه مرجع راهنما برای مسائل مهم مربوط به مهارت‌های دیجیتال در آینده، گام مهمی را به جلو برمی‌دارند و من بی‌صبرانه منتظر پذیرش گسترده‌تر آن‌ها در سراسر جهان هستم.»

مؤسسه دی. کیو در کنار سی. دی. آی از تمام طرف‌های ذینفع، از جمله سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، مدرسه‌ها و مربیان می‌خواهد در ایجاد استانداردهای جهانی مشارکت کنند. تعدادی از سازمان‌های سراسر جهان در ایجاد استانداردهای دی.کیو جدید جهانی مشارکت دارند یا آن را به‌عنوان اساسنامه‌ای (پلتفرمی) پذیرفته‌اند، چرا که در حال توسعه راهبردهای مهارت‌های دیجیتال خود هستند.

پیتر استلین ، شهردار لندن گفت: «چارچوب دی‌کیو و پافشاری برای استفاده از آن به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای مهارت‌های دیجیتال، نوعی ابتکار و آینده‌نگری است. وجود این استاندارد برای حصول اطمینان نسبت به عبور موفقیت‌آمیز از چالش‌ها و فرصت‌های انقلاب صنعتی چهارم ضروری به نظر می‌رسد. این چارچوب در جهت ارتقا و افزایش تلاش‌های ما، به ایجاد هماهنگی بین ابتکارات مربوط به مهارت‌های دیجیتال در انگلستان کمک می‌کند و ما هم اکنون از آن به‌عنوان راهبرد مهارت‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنیم.»

آندرو بوآی، نایب رئیس گروه پایداری سینگتل اظهار داشت: «سینگتل به آموزش و ارتقای شهروندی دیجیتال مسئولانه اعتقاد راسخ دارد. ما مفتخریم، از همان ابتدا در توسعه و اجرای چارچوب دی.کیو مشارکت داشته‌ایم. وقت ایجاد یک استاندارد جهانی برای سواد و مهارت‌های دیجیتال که به‌منظور ایجاد زمینه مشترک بین سهامداران متعدد برای ارتقای بیشتر قابلیت‌ها و همکاری‌های بین بخش‌ها ضروری است، رسیده است. همچنین، در توسعه برنامه‌های آموزشی برای مردم، به‌ویژه کودکان، وجود چارچوب دی‌کیو جهانی از آن نظر اهمیت دارد که از طریق آن توانایی‌های اجتماعی، شناختی و عاطفی آن‌ها می‌تواند در میان چالش‌های دنیای دیجیتال پیشرفت کند.

کارن مک کیب ، رئیس کارگروه سواد و مهارت‌های دیجیتال روستای هوشمند آی. ای. ای. ای گفت: «الگوی مؤسسه دی‌کیو نمونه‌ای از چارچوبی است که می‌تواند جهان را برای انتقال از مصرف‌کنندگان فناوری به ایجادکنندگان، سازندگان و عاملان توانمندشده به وسیله فناوری تبدیل کند. وظیفه بعدی پیش روی ما تبدیل چارچوب به پودمان‌ها (ماژول‌ها) و ابزارهای دنیای واقعی است؛ به‌گونه‌ای که همه انسان‌ها بدون توجه به پیشینه اجتماعی ـ اقتصادی، جغرافیایی یا جنسیت بتوانند در قرن بیست و یکم با یکدیگر رقابت کنند.»

نگ چر پانگ ، مدیر اجرایی مهارت‌ها برای آینده سنگاپور گفت: «به‌عنوان یکی از پدیدآورندگان چارچوب جدید، به ظرفیت آن به‌عنوان راهی جامع و کل‌نگر برای ارزیابی مهارت‌ها و طرز فکرهای دیجیتال موردنیاز و همسوکردن مهارت‌های نیروی کار با استانداردهای جهانی اعتقاد داریم. این چارچوب نیروهای کاری را که در آینده با تحولات فناورانه مواجه هستند، برای سازگاری و پیشرفت آماده می‌کند.»

کیم جین یونگ، کمیسر سازمان منطقه آزاد اقتصادی اینچئون کره (آی. اف.ای. زد) گفت: «در حالی که دولت‌ها سالانه میلیاردها دلار برای ایجاد فناوری دیجیتال و زیرساخت‌های شهرهای هوشمند هزینه می‌کنند، اما هنوز در زمینه آموزش و مهارت‌آموزی سواد دیجیتال  برای هوشمندکردن شهروندان کمبود جدی وجود دارد. با افزایش جرائم سایبری جدید، قلدری سایبری و مسائل مربوط به حریم خصوصی آنلاین، آی. اف.ای. زد نسبت به توانمندسازی شهروندان خود به هوش دیجیتال و کمک به اجرای استانداردهای جهانی دی. کیو متعهد است.»

آلخاندرا لاگونز، سناتور/ هماهنگکننده سابق راهبرد ملی دیجیتال برای ریاست جمهوری مکزیک گفت: «از سال 2017، مکزیک چارچوب دی. کیو را پذیرفته است. استاندارد جهانی به ما امکان میدهد مؤلفههایی را که برای توسعه مهارتهای شهروندان دیجیتال بهمنظور مشارکت ایمن و مؤثر در جوامع برخط ضروری است، شناسایی کنیم.» ائتلاف هوش دیجیتال

ائتلاف هوش دیجیتال (سی. دی. آی) شبکه‌ای از سازمان‌های سراسر جهان است که با هدف ارتقای هوش دیجیتال  جهانی همکاری می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، تلاش‌هایی که در جوامع آموزشی و فناوری  انجام می‌شوند، از طریق همکاری‌های چندجانبه، با یکدیگر هماهنگ می‌شوند. با هدف ایجاد یک چارچوب برای هوش دیجیتال  که شامل مجموعه‌ای مشترک از تعریف‌ها، زبان و درک جامع درباره سواد و مهارت‌های دیجیتال است و قابلیت پذیرش توسط ملت‌های جهان را دارد، انجمن استاندارد آی. ای. ای. ای، مؤسسه دی. کیو و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او. ای. سی. دی) با یکدیگر و مجمع جهانی اقتصاد همکاری می‌کنند.

اطلاعات بیشتر در نشانی:

https://www.coalitionfordigitalintelligence.org/

مؤسسه دی. کیو

مؤسسه دی‌کیو (دی. کیو. آی) اندیشکده‌ای بین‌المللی است که به تنظیم استانداردهای جهانی برای آموزش، اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری در زمینه هوش دیجیتال مشغول است. دی. کیو. آی با همکاری آژانس‌های بین‌المللی و شرکای محلی، برای پیشبرد مأموریت خود و کمک به مردم سراسر جهان، ائتلاف‌هایی با ذینفعان متعدد ایجاد می‌کند. برنامه‌های آموزشی برنده جایزه دی. کیو. آی شامل ابتکار هر «کودک دی. کیو»  می‌شوند که هدف آن توانمندسازی یک میلیارد کودک از طریق آموزش هوش دیجیتال  به آن‌هاست.

اطلاعات بیشتر در نشانی:

https://www.dqinstitute.org/

بنیاد وارکی

بنیاد وارکی معتقد است هر کودک سزاوار داشتن محیط یادگیری پر جنب و جوشی است که بتواند توانمندی‌های درونی او را بیدار و پشتیبانی کند. به اعتقاد بنیاد، برای دستیابی به این هدف، هیچ چیز مهم‌تر از اشتیاق و چگونگی برخورد معلمان نیست. آن‌ها از ظرفیت آموزشی جهانی و برتری و نوآوری نسل بعدی معلمان حمایت می‌کنند. این بنیاد با هدف توجه به کارهای باورنکردنی معلمان، جایزه جهانی معلم  را تأسیس کرده است.

اطلاعات بیشتر در نشانی:

https://educationandskillsforum.org/

منبع

  http://www.dqinstitute.org/

پینوشت

  1. Varkey Foundation




۸۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،گفت و گو،هوش دذیجیتال،سواد دیجیتال،مهارت های دیجیتال،استانداردهای جهانی دی کیو، استاندارد جهانی برای سواد و مهارت های دیجیتال،چارچوب دی کیو،معصومه خیرآبادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید