عکس رهبر جدید

عکاسی با تلفن همراه

  فایلهای مرتبط
عکاسی با تلفن همراه

شاید امکانات گوشیهای تلفن همراه به اندازه دوربینهای حرفهای و عدسیهای (لنزهای) پیشرفته و آنچنانی نباشد، ولی با یادگیری عکاسی و بهکارگیری ذوق و قریحه، میتوان عکسهای زیبا و خاطرهانگیزی ثبت کرد.

 

همیشه عدسی دوربین را تمیز کنید

دوربینهای حرفهای دارای درپوشی هستند که جلوی آلودگی و کثیفی عدسی را مـیگیرد، ولی تلفن همراه همیشه در دست است و همین باعث میشود که اثر انگشت بر عدسی، موجب واضحنبودن و تاری عکس شود.

 

از نور طبیعی استفاده کنید

اغلـب گوشیهـای تلـفن همـراه در نور کم عکسهای خوبی نمیگیرند. پس باید موقعیت و زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید. ساعتهای طلایی، یعنی غروب و طلوع آفتاب، بهترین زمانها برای نورپردازی با نور طبیعی هستند. در این دو زمان، خورشید در آسمان پایینتر است و از این رو، نور در این زمانها نسبت به نور خشن وسط روز خفیفتر است. همچنین به دلیل فاصله اضافی که نور خورشید باید برای عبور از جو زمین بپیماید، رنگهایی با طول موج بلندتر مانند زرد، نارنجی و قرمز برجستهتر میشوند. همچنین صحنههای طلوع و غروب، با غبار و مه همراه هستند که باعث میشود، عکسهای شما منظرههای جذابتر و مرموزتری را به تصویر بکشند. نور پنجره هم گزینه عالی است که کیفیت فوقالعادهای دارد. نور پنجره منبع نوری بزرگ، روشن و پراکندهای است که باعث میشود برای انواع موضوعها، بهخصوص تک چهره (پرتره)، مناسب باشد.

 

Zoom نکنید؛ Crop کنید

زوم یا بزرگنمایی موجب افت کیفیت عکس میشود. پس در عکاسی تا میتوانید به سوژه نزدیک شوید و هنگام ویرایش، عناصر اضافه را برش بدهید و حذف کنید.

 

از قانون یکسوم استفاده کنید

اگر تصویر را با استفاده از دو خط افقی و عمودی، به 9 قسمت مساوی تقسیم کنیم، مهمترین قسمت عکس در یکی از چهار نقطه تقاطع یا در امتداد یکی از این چهار خط، محل تلاقی خطهای افقی و عمودی قرار میگیرد. مهم نیست که سوژه شما انسان است یا منظره. برای این کار میتوانید از «آیکون جدول» (Grid) استفاده کنید.

 

توجه به خط افق

خط افق خطی است که آسمان و زمین را از هم جدا میکند. خط افق در عکاسی (Horizon)، خطی در تصویر است که هنگام نگاهکردن به فاصله دور خود را نشان میدهد. موضوع مهم دیگر در آموزش عکاسی با تلفن همراه این است که شما باید بکوشید در همه عکسها، به خصوص عکسهای منظره، افق را با یکی از خطهای شبکه که قبلتر گفتیم، تراز کنید؛ تا خطها در صحنه شما کجومعوج ثبت نشوند.

 

از فلش تلفن همراه برای عکاسی استفاده نکنید

از لرزش تلفن همراه جلوگیری کنید.

از لـرزش و هـر گونه حرکت گوشی هنگام گرفتن عکس جلوگیری کنید. تقریباً همه عکسهایی که توسط گوشی در حال حرکت یا دارای لرزش گرفته میشوند، تار و بیکیفیت خواهند شد. بهترین کار این است که یک دسته یا سهپایه برای گوشی خود تهیه کنید، یا حداقل هنگام گرفتن عکس، از لرزش دست جلوگیری کنید.

 

آشنایی با تنظیمات دوربین

ISO: مقدار آن میزان حساسیت نور را تنظیم میکند. مقدارهای کم این گـزینه برای نورپردازی اشیـای ایستا یا روشن، و مقدارهـای بیشتر آن برای مـوضوعهای کمنور یا متحرک به کار میروند. مراقب بـاشید کـه تنظیمات زیادتـر ISO میتواند باعث ایـجاد «نویز» یا برفکی شدن در تصویر یا ویدئو شود.

Aperture & Shutter Speed: ایـن گـزینه بـرای تنظیم سرعت «شاتر» به کار میرود. با شاتر کُند نـور بیشتری به گوشی میآید و تصویـر یا ویدئو روشنتر میشود. این گزینه برای عکاسی در شب مناسب است. شاتر سریع امـکان ورود نور کمی را به دوربین میدهد. این گزینه برای ثبت مـوضوعهای متحرک و سریع مناسب است.

Standard: از این گزینه برای تنظیم کنتراست و اشباع رنـگ و تیـرگی و روشنیها استفاده میشود. در بـخش بعدی، پردازش نهایی تصویـرها را بهطور کامل شـرح میدهیم.

Manual Focus: در این بخش مـیتوانید حالت تمرکز و فوکوس را تغییر دهید.

White Balance: در این بخش مـیتوانید «تراز سفید» مناسب را انتخاب و دمای رنگی را هم تنظیم کنید.

Exposure: تنظیم این مقدار تعیین میکنـد که چقدر نور به حسگر دوربین برسد. برای وضعیتهای کمنور میتوانید از اکسپوژر بیشتری استفاده کنید.

 

نرمافزارهای کاربردی:

Time Laps

Framelapse

 

نرم افزارهای کاربردی ویرایش تصویر:

VSCO

Snapseed

Adobe Photoshop Express

Adobe Lightroom Mobile

 

 

,time laps,framelapse,VSCO,snapseed,adobe photoshop express,adobe lightroom mobile

 

۳۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،صفر و یک،,time laps,framelapse,VSCO,snapseed,adobe photoshop express,adobe ,lightroom mobileعکاسی با تلفن همراه،سعید چگینی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید