عکس رهبر جدید

دوخت و دوز فیلم

  فایلهای مرتبط
دوخت و دوز فیلم
شکیلا علیزاده تدوینگر فیلم است. البته از اول تدوینگر فیلم نبوده، اما به این کار علاقه داشته است. خودش می‌‌گوید: «در دوران راهنمایی(متوسطه اول) عادت داشتم با نرم‌افزارهای ساده «کلیپ» بسازم و به دوست‌هایم در مدرسه نشان بدهم. همیشه هم مورد تشویق قرار می‌گرفتم. اما راستش نمی‌دانستم اصلاً چنین شغلی داریم. شغلی که می‌توانی در آن حرفه‌ای شوی و از آن درآمد داشته باشی.» او در مورد انتخاب این شغل با ما حرف می‌زند و داستان جالبی دارد: «من در رشته تجربی درس خواندم و چون اغلب افراد خانواده‌ام در رشته‌های زیست‌شناسی و پیراپزشکی کار می‌کنند، من هم همین مسیر را رفتم و در رشته میکروبیولوژی شروع به تحصیل کردم. آن روزها هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم مسیری هنری را انتخاب کنم و آینده کاری‌ام را اینطور نمی‌دیدم. ولی وقتی وارد فضای بیمارستان و آزمایشگاه شدم، حس کردم باید مسیر دیگری را انتخاب کنم. من آدم کار گروهی و هنری بودم. بنابراین مسیر شغلی‌ام را عوض کردم و با یادگیری نرم‌افزارهای متفاوت و آموزش‌های آزاد وارد کار تدوین شدم.
چطور وارد شغل تدوینگری شویم؟

در هنرستان میتوانید رشته تدوینگری را بخوانید یا در دانشگاه این رشته را ادامه دهید. میتوانید به صورت تجربی وارد این کار شوید و به صورت تجربی و شرکت در کلاسهای آزاد این رشته را یاد بگیرید. اما بهتر است اگر تجربی هم این کار را شروع میکنید، در کنار آن در رشتههای مرتبط، به تحصیل بپردازید.

 

تدوینگر باید چه مهارتهایی داشته باشد؟

تدوینگر باید صبور باشد و از تغییرات خسته نشود. ضمناً گاهی او مجبور است بارها و بارها یک اثر را ویرایش کند. تدوینگر باید قدرت تعامل بالایی داشته باشد. یعنی چه؟ او با افراد زیادی مثل کارگردان، نویسنده، صداگذار، فیلمبردار و ... در ارتباط است. پس شلوغی، جمعیت و مکالمه با دیگران نباید برایش سخت باشد.

تدوینگر باید نرمافزارهای زیادی را بشناسد و همیشه اطلاعات کاری خودش را بالا ببرد. وظیفه او فقط کنار هم چیدن بخشهای فیلم نیست، او باید چیزهایی درباره صداگذاری، کارگردانی و... بداند.

تدوینگر باید بهروز و اهل مطالعه باشد و درباره موضوعهای متفاوت اطلاعات متنوعی کسب کند. آن وقت است که میتواند تدوین خوبی را آماده کند.

 

مزایای این شغل چیست؟

تدوینگری از جمله شغلهایی است که عدد مشخصی برای درآمد ندارد. هر قدر شناختهتر شوی و بتوانی توانایی و سابقهات را ثابت کنی، درآمد بیشتری خواهی داشت.

این شغل تنوع زیادی دارد و حوصلهتان را سر نمیبرد. شما میتوانید در حوزههای متفاوت کار کنید. فیلم سینمایی را تدوین کنید. تدوینگر فیلم آموزشی شوید و... تدوینگری نوعی خلق هنری است و حس یک هنرمند واقعی را به شما میدهد. چون میتوانید با ویرایشهای  پراکنده، یک اثر را خلق کنید.

 

معایب این شغل چیست؟

برای ورود به این شغل باید آثاری برای ارائه بهعنوان نمونه کار داشته باشید. به همین دلیل ابتدا پیداکردن شغل دلخواه کمی سخت است. بعد از موفقیت یک اثر، بیشتر از عوامل اصلی مثل کارگردان و بازیگر تقدیر میشود. اما باید بدانیم تدوینگر تأثیر زیادی در موفقیت اثر دارد.

 

شما ممکن است ساعتهای زیادی مجبور به نشستن باشید و بر کارتان تمرکز کنید. این ممکن است به سلامت شما صدمه بزند.

ممکن است گاهی ساعت کاری شما زیادتر شود و مجبور به تدوین سریع یک فیلم یا برنامه شوید.

 

راههای پیشرفت در شغل تدوینگری چیست؟

آشنایی با نرمافزارهای جدید و بهروزشدن خیلی مهم است. میتوانید در کارگاههای تدوینگری شرکت کنید.

تماشای فیلمها و مطالعه کتاب باعث میشود شما خود را بهروز نگه دارید.

۸۲۵
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،مشاغل،معرفی مشاغل برای نوجوانان،شکیلا علیزاده،تدوین فیلم،دوخت و دوز فیلم،تهمینه حدادی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید