عکس رهبر جدید

نیلوفر، دوست تالاب‌ها

  فایلهای مرتبط
نیلوفر، دوست تالاب‌ها
​​زیباترین گل که به شکل شگفت‌انگیزی روی آب رشد می‌کند، گل نیلوفر آبی است؛ نمادی از خورشید که در تالاب‌های شمال و غرب کشور می‌درخشد و از مرداب انزلی در استان گیلان تا دژشاپور در‌کرمانشاه و منطقه سرداب کردستان دیده می‌شود. این گل از کشور مصر وارد ایران شده است.


کهن‌سال و زیبا

سن من زیاد است و با 130 میلیون سال قدمت، بین 60 تا 70 گونه متفاوت دارم و در مرداب‌های کم عمق که نور خورشید مستقیم به آن می‌تابد رشد می‌کنم. از سرما فراری هستم و دوست‌دار گرما و رطوبت زیادم.



گل خورشید و تولد هر روزه

وقتی اوّلین اشعه‌های خورشید به سطح تالاب می‌رسد، غنچه‌ام باز و با غروب آفتاب بسته می‌شود. به همین دلیل است که من را نمادی از تولد دوباره می‌دانند.



سفید، صورتی، بنفش

گلبرگ‌هایم شبیه خنجر است؛ همان‌طور نوک‌تیز و براق! معمولاً بین 8 تا 12 گلبرگ دارم، امّا این تعداد می‌تواند در گل‌های مختلف، متفاوت باشد. رنگم اغلب صورتی و سفید است، ولی اگر من را بنفش و زرد و آبی هم دیدید، تعجّب نکنید.



توی آب امّا خشک!

برگ‌هایم برای آب مثل سرسره‌ هستند. روی آن سر می‌خورد و به داخل تالاب می‌ریزد! چون روی برگ‌هایم پوششی وجود دارد که مانع جذب آب می‌شود.



من پناهگاه ماهی ها هستم

برگ‌های پهن و عریضم مکان امنی برای مخفی شدن آبزیان و ماهی‌های تالاب از دست دشمنان است. آن‌ها از این برگ‌ها برای فرار از دست آفتاب و مخفی کردن تخم‌هایشان استفاده می‌کنند.



ظریف امّا قوی!

ما خانواده‌ای پهن برگ، در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع هستیم. بزرگ‌ترین برگ‌های نیلوفر آبی به خانواده‌ی نیلوفر ویکتوریا تعلّق دارد؛ برگ‌هایی بسیار پهن و قطور با ساقه‌های لوله‌ای شکل که گاهی تحمل وزن یک کودک را دارد! چه رسد به قورباغه!

۴۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز،محیط زیست،گل نیلوفر،تالاب انزلی،دژشاپور،سرداب کردستان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید