عکس رهبر جدید

معنویت غیردینی در برابر معنویت دینی

  فایلهای مرتبط
معنویت غیردینی در برابر معنویت دینی

هویت عنصر مهم زندگی است. متفکران بسیاری در مورد آن به طرح دیدگاههای خود پرداختهاند. پیش از ورود ابتدایی و آغازین به این بحث جدی، چهار گزاره مهم مورد استناد خود را درباره اخلاق و معنویت به خواننده محترم تقدیم میکنم:

1. ما مسلمانان از جمله جوامعی هستیم که معتقدیم معنویت و اخلاق از رهگذر دینداری به دست میآید.

2. در باور رسمی ما تمسک به قرآن و اهل بیت (علیهمالسلام) راه نجات انسان از تباهیهاست و برای هدایتشدن ابنای بشر محتاج تبعیت از این دو میراث گرانقدر رسول اکرم (ص) هستیم.

3. باورمان این است که عقاید دینی خود را کامل میکنیم و تعمیق میبخشیم. سپس براساس عقاید اسلامی به احکام اسلامی عمل میکنیم. ثمره باور قلبی آنچنانی و عمل به احکام شریعت مقدس معنوی و اخلاقی این میشود که هر کس بنا به اشتیاق و علاقه و تعهد خود در مسیر پیشرفت اخلاقی جلو میرود.

4. باور دینی در زندگی کاملاً عیان است. زندگی اهل بیت (علیهمالسلام) مظهر ابعاد گوناگون اخلاق در ادامه همین سبک زندگی توحیدی، اولیای الهی و علمای بزرگ دارای زندگی سرشار از معنویت و نور هستند؛ بهطوری که حتی دشمنان خود را در بدترین شرایط مجذوب خویش میکردهاند. این زیستبوم آثار و نتایج فوقالعادهای در زندگی پیروان خود میگذارد. شهدای مدافع حرم آخرین نمونههای ناب این زندگی اخلاقی و معنوی هستند که در جامعه بهصورت یک جریان ظهور کردند. وجود مبارزانی که زندگی شخصی آنها الگوی آرامش، اراده، مهربانی و صداقت و فداکاری است، یعنی زندگی دینی محصول اخلاقی عملی به بار مینشاند؛ حتی در سختترین شرایط اجتماعی.

اما بخش مهمی از موضوع معنویت در این زمان و در بحث فعلی این است:

الف) استقبال از قرائت استاندارد و رسمی در حوزه سبک زندگی دینی کم شده است و در جامعه از آن الگو، به خوبی آنچه در مورد انتظار است، تبعیت نمیشود.

ب) عدهای در جامعه به بخشی از انگارهها و قواعد زندگی معنوی دست پیدا کردهاند، اما مسیر دستیابی، طریقی غیر از باورهای دینی است. البته این عده با دیانت مشکل و عناد ندارند، ولی خاستگاه باورهایشان متفاوت است.

ج) عدهای در بخشی از زندگی خود حیات معنوی دارند. مثلاً مهربان و صادق هستند و به حیوانات و محیط زیست خدمت میکنند، ولی با تعالیم دینی در سطوح گوناگون سر ناسازگاری دارند و آنها را بر نمیتابند. برای همه ما معلمان چنین تجربهای ملموس است که دانشآموز مؤدب و مهربان و خوشخلقی داشته باشیم که نماز نمیخوانده است یا به روزهداری یا داشتن حجاب بیتوجه بوده است. بخشی از عوامل اخلاقی و معنوی مورد نظر اسلام رعایت میشود و بخشی دیگر که در برخی مواقع اهمیت بالایی دارند، مورد بیتوجهی قرار میگیرند.

د) بعضی عرفـانهای نوظهور کاذب در بین برخی از جوانان و مخاطبان نهاد تعلیموتربیت رسوخ کردهاند و با مبانی فاسد در برخی عرصهها رفتارها و اخلاقهایی را ایجاد کردهاند، شاید ما با بهاییانی روبهرو شده باشیم که رفتار آرام و موقری دارند! یا با شاگردی مواجه شده باشیم که همه ظرف کمالطلبی و اخلاق خود را از ورزش یوگا پر کرده باشد و به نوعی آرامش و سکون رسیده باشد!

آموزشکاران متعهد در قبال مسائل فوق که شمارگان آنها خیلی بیش از چهار عدد است، چه باید بکنند؟! رسالت تربیتی معلمان و مربیان دلسوز در قبال این دسته از مخاطبان چیست؟ در برخی مواقع نمیتوانیم از مسیر مسجد و نماز و هیئت و ذکر اهل بیت (علیهمالسلام) و انس با قرآن به دل و جان این عزیزان راه پیدا کنیم. از سوی دیگر، میزان همدلی و همراهی با این دسته از مخاطب تابع قوانین منضبط و مشخصی نیست و در عمل با مشکلات و مسائلی تربیتی و اجرایی روبهروست. این شماره از مجله رشد مدرسه فردا فقط فتح بابی برای بررسی مسئله ابعاد معنویت در مدرسههاست.

۵۳۱۳
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، یادداشت سردبیر،فریدالدین حداد عادل،معنویت غیردینی،معنویت دینی،
سمیرا سیار
۱۴۰۲/۰۸/۲۱
5
0
1

مطالب بسیار کاربردی و عالی

جعفر
۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
1
7

بسیار مطلب جالبی مطرح شد امروز در آموزش پرورش باحذف دروس معنوی دینی از کنکور تداعی ذهنی عبور از معنویت دینی را بهمراه دارد که عملا نقش هویت سکولاریسم و معنویت غیر دینی و الهی را نمایان می‌کند وارزش خاصه خود را بمرور زمان در اذهان جابجا خواهد کرد خیانت به جامعه معنوی دینی در آموزش وپرورش کنونی سرعت گرفته است دروس فرهنگی ادبیات ودروس مذهب دینی وعربی پدری آشنا شدن وارتباطات زندگی فعلی وعلمی زبان خارجه نشانگر بی ثباتی در همه زمینه های ملی ودینی وهویتی خواهد بود چه کسانی مسئول عواقب انند؟؟؟؟

رضارحمتی
۱۴۰۲/۰۳/۲۴
0
2
0

سرسلسله جنبان این تربیت دینی،خانواده بوده وصدالبته هست.جامعه ومدرسه دوبال وبستری برای خانواده،هستند.که،این نهال ونونهالان دربسترخانواده ،مدرسه جامعه دینی بایدقدبکشد.ورشدکند.وقتی فرزنددرجامعه ی، کوچک خانواده پابعرصه ی وجومیگذارد.خانواده وعناصرآنراپدر،مادر،خواهر،وبرادر،راخلاف آن واقعیتی میبیند.که بایدباشدوهست.شمااین نهال رادربسترجامعه ومدرسه امیدبشکوفائی آن دارید؟!آموزش وپرورش سیاسی (برنامه ریزان سیاسی)نمیواند.محل پرورش تربیت یافتگان دینی باشد.زیرکی،راهمراه باواقعیت دین ودربسترجامعه آموزش،دهید.

افسانه حسینی
۱۴۰۲/۰۳/۱۳
0
6
8

نکته بسیار مهم در این دوران مطرح کردید. ما دبیران و فرهنگیان شاغل در مدارس باید خیلی جلوتر از دیگران به مسایل بین جوانان و دانش آموزان و حتی گسترده تر به مسایل جامعه فکر کنیم و جوابها را به صورت علمی و مستدل با استعانت از تفکرات و مستندات دینی و باورهای روز دنیا پیدا کنیم. ابتدا باید خودمان جوابهای درست و منطقی را یاد بگیریم تا بتوانیم با دانش آموزان نیز به اشتراک بگذاریم.لزوما هم نباید انتظار داشته باشیم تمام نظرات ما قابل قبول نسل جدید باشد. تفکر دینی مختص افراد دینی است آیا بایدهمه دینی باشن


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید