عکس رهبر جدید

حال من خوب است

  فایلهای مرتبط
حال من خوب است
رشته تحصیلی هر فرد تعیین‌کننده کیفیت زندگی و کار او در آینده است. یکی از مزیت‌های رشته‌های هنرستانی، فراهم‌کردن فرصت خوداشتغالی در بین هنرجویان است. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای تو فرصت خود‌اشتغالی فراهم می‌کنند و خیلی زودتر از آنچه فکر کنی، تو را جذب بازار کار می‌کنند.

نگار صادقی هنرجوی رشته فتوگرافیک مهمان این شماره از مجله رشد هنرجو است. نگار عاشق عکاسی و هنر است. کنار درس عکاسی میکند، در نمایشگاهها و مسابقات عکاسی شرکت میکند و کارهایش را به نمایش میگذارد. اما این تنها ویژگی نگار نیست.

او اصرار دارد تجربه کارکردن را هم چاشنی دانشش کند و با انواع چالشها روبهرو شود تا قویتر شود. برای همین، در کنار همه این فعالیتها، در یک چاپخانه هم مشغول کار است. خودش در این باره میگوید: «اینطوری تواناییهایم را محک میزنم و از تجربههای دیگران استفاده میکنم برای یادگیری بیشتر و بهتر». درباره انتخاب رشته فتوگرافیک هم میگوید:«رشتهای را انتخاب کردم که حالم با آن خوب باشد و از لحظهلحظهاش لذت ببرم.

این شماره: نگار صادقی، هنرجوی رشته فتوگرافیک، شهر کرمانشاه

 

چطور شد این رشته را انتخاب کردی؟

خب، من تا پایه هشتم میخواستم رشته تجربی را انتخاب کنم. چون خوب درس میخواندم و معدل خوبی هم داشتم، توقع همه از من رشته تجربی بود. ولی کمکم با پرسوجو و تحقیق از کسانی که هنر خوانده بودند، تصمیم عوض شد. موقع انتخاب رشته فتوگرافیک را انتخاب کردم. می‌‌توان گفت علاقه شخصی خودم را پیدا و هنرستان را انتخاب کردم.

 

یعنی بدون علاقه وارد رشته هنر شدی؟

نه. اتفاقاً سعی کردم در همان سال نهم خوب روی علاقهمندیهایم کنجکاوی کنم و خودم را خوب بشناسم. کمی که به عقب برگشتم، دیدم از دوره ابتدایی همیشه زنگ هنر برایم جذاب بوده و خارج از ساعت مدرسه دنبال نقاشی و عکاسی بودهام. در نهایت تصمیمم را گرفتم و رشتهای را انتخاب کردم که حالم با آن خوب باشد.

 

از انتخابی که کردی راضی هستی؟ پشیمان نیستی چرا رشته تجربی نرفتی تا در آزمون سراسری بتوانی پزشکی را انتخاب کنی؟

به نظر من آدم باید به خودشناسی برسد و بداند به چه چیزهایی علاقه دارد. درست است که پزشکی خیلی عالی است، ولی به نظر من نمیتواند ایدهآل همه باشد. من ترجیح دادم مسیری را انتخاب کنم که برای هر قدمی اشتیاق داشته باشم؛ حتی اگر آن مسیر بین افراد جامعه ارزش کمتری داشته باشد.

 

کمی درباره کار و حرفهات برایمان بگو؟

گاهی در نمایشگاهها و جشنوارههای عکس کارهایم را به نمایش میگذارم و میفروشم. از اشخاص عکاسی میکنم. همینطور مدتی است برای چاپخانه کار میکنم.

 

چه کارهایی با رشته‌‌ات مرتبط است؟ به گذراندن دوره خاصی نیاز نداشتی؟

کارهایی مثل طراحی کارت ویزیت، طراحی و چاپ بنر، طراحی تابلوی مشاغل، و چاپ اعلامیه. این کارها با رشتهام مرتبط هستند. برای همین با خیلی از نرمافزارهای دستگاههای چاپ آشنایی دارم. با چند روز کارکردن هم با محیط کار وفق پیدا کردم.

 

چطور به این زودی توانستی وارد بازار کار شوی؟

خوبی هنرستان همین است که آدم را آماده میکند زودتر وارد بازار کار شود. برای من تجربه کاری مهم است. دوست دارم تواناییهایم را محک بزنم و از تجربههای دیگران استفاده کنم و بیشتر یاد بگیرم.

 

کارکردن برایت چه فایدههایی دارد؟

در وهله اول باعث شده است از منطقه امن زندگی کمی فاصله بگیرم و با چالشهای جدیدی روبهرو شوم. مسلّم است یاد گرفتهام با هر کدام چطور برخورد کنم. حتی باعث شده است از محیط مدرسه تجربه بیشتری کسب کنم و در نتیجه آزمون و خطای بیشتری انجام دهم. از نظر مالی جدا از مقدار پول، حس میکنم به استقلال نسبی رسیدهام و می توانم هزینههای قابل توجه رشته مورد علاقهام را تأمین کنم و از این بابت حس خوبی دارم.

 

همزمانی درس و کار برایت سخت نیست؟

هم سخت است و هم این دو مکمل همدیگرند. البته این موقعیت برای هر کسی متفاوت است.

اما در کنار دغدغههای درسی، دغدغههای محیط کار هم اضافه میشوند. طبیعی است که سخت است. اما برای اینکه بتوانم تجربه کاریام را بالا ببرم و بار مالی خانوادهام را کمتر کنم، سختی را قابل تحملتر کند.

 

اگر بخواهی هنرستان و این رشته را به کسی پیشنهاد بدهی، چه میگویی؟

میگویم ابتدا علاقهمندیها و تواناییهای خودشان را خوب بشناسند و بدانند در چه زمینهای استعداد دارند. در هنرستان رشتههای زیادی هستند که هر کدام به مجموعهای ویژگی نیاز دارند. مثلاً کسی که معماری یا تربیت بدنی میخواند، باید ویژگیهای خاص آن رشته را داشته باشد. اما رشته فتوگرافیک به خلاقیت و پشتکار، اراده، حوصله و تمرین و تمرین و تمرین نیاز دارد.

 

حضور در جشنواره‌ها و مسابقات

- چاپ یک اثر در نمایشگاه جشنواره سوگواره عکس عاشورا درکرمانشاه؛

- حضور در بیستوششمین و بیستوهفتمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران.

 

تعریف رشته فتوگرافیک

فتوگرافیک ترکیب عکاسی (فتو) و گرافیک است و تقریباً روی آموزش انواع گونههای عکاسی تمرکز بیشتری دارد.

 

مهارت‌های موردنیاز

- داشتن علاقه به گرافیک و عکس

- داشتن فکر خلاق و کنجکاو

- توانایی انجامدادن کار گروهی

- توانایی برقرارکردن ارتباط مؤثر

 

تفاوت رشته گرافیک با فتوگرافیک

رشته فتوگرافیک با رشته گرافیک بسیار فرق دارد. اولین تفاوت این دو رشته در انجام فعالیتها بهصورت دستی و رایانهای است. در رشته فتوگرافیک دانشآموزان نسبت به دانشآموزان رشته گرافیک در زمینه عکاسی تبحر بیشتری پیدا میکنند. در واقع فتوگرافیک روی عکس و عکاسی تمرکز بیشتری دارد؛ بر خلاف رشته گرافیک که بر طراحی تمرکز میکند.

 

درسها و شایستگیهای فنی

عکاسیپرسنلی و ویرایشحروف و تصویر، تصویرسازیآموزشی و نویسهنگاشتی(تایپوگرافی)، دانش فنی پایه، طراحی و زبان بصری، عکاسیآتلیه و مراسم، تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ، عکاسی طبیعت و گزارش، گرافیک نشر و عکاسیمطبوعاتی، دانش فنی تخصصی و کارآموزی.

 

ورود به دانشگاه

راه اول: شرکت در آزمون سراسری کاردانی فنیحرفهای و ورود به دانشگاه فنیحرفهای.

راه دوم: ثبت نام بدون آزمون سراسری در دانشگاههای علمی-کاربردی و آزاد.

راه سوم: شرکت در آزمون سراسری هنر.

 

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در رشته فتوگرافیک با قیمت ابزار کاری آن ارتباط مستقیم دارد. از جمله ابزارهای لازم این رشته، دوربین عکاسی حرفهای و رایانه کیفی( لپتاپ) مناسب است.

۱۰۰۵
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کاردرس،رشته فتوگرافیک،عکاسی،هنر،هنرستان‌ فنی و حرفه‌ ای و کاردانش،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید