عکس رهبر جدید

رویا تراشان

  فایلهای مرتبط
رویا تراشان
در هنرستان کاردانش «حاج قوام» شهر شیراز، رشته‌هایی مثل تراشکاری، عکاسی دیجیتال، تعمیر موتور و برق خودرو، تولید محتوا و انیمیشن، حسابداری مالی و تولید محتوای الکترونیکی تدریس می‌شود. در این شماره از مجله می‌خواهیم شما را با سه نفر از دوستان و هم‌کلاسی‌هایتان آشنا کنیم که در هنرستان حاج قوام ناحیه یک شهر شیراز در رشته‌های کاردانش تحصیل می‌کنند. ما دوست داریم در هر شماره از مجله پای صحبت‌های شما عزیزان بشینیم و حرف‌هایتان را برای دوستانتان منعکس کنیم. امیدواریم از این گفت‌وگو لذت ببرید.

محمد احمدی؛ رشته عکاسی دیجیتال، پایه یازدهم

من کاملاً با علاقه وارد این رشته شدم. حتی قبل از انتخاب رشته عکاسی دیجیتال و تحصیل در هنرستان نیز فعالیتهای عکاسی داشتم. چند نمونه عکس معروف هم ثبت کردم. دوستانی که پیگیر اخبار این رشته باشند، شاید دیده باشند! هنرستان به رشد استعداد عکاسی من بسیار کمک کرد. شاید اگر انتخابی جز این رشته داشتم، نمیتوانستم آنقدر که در عکاسی انرژی میگذارم و به نتیجه میرسم، موفق باشم.

همانطور که گفتم، من قبل از ورود به هنرستان هم فعالیت داشتم و تا حدودی با کار آشنا بودم؛ از اینرو سال اول که روشهای بسیار ابتدایی مثل خطکشی در فتوشاپ آموزش داده میشدند، کمی برایم کسالتبار بود؛ چرا که این آموزشها را بهنحوی خودم طی کرده بودم. اما رفتهرفته کار سختتر شد. سختتر که نه، شاید بهتر است بگویم تخصصی شد. خوشبختانه هنرستانی که من در آن درس میخوانم نیز هنرستان بسیار خوبی است و برای رشته ما که همان عکاسی دیجیتال باشد، امکانات بسیار خوبی دارد. شرایط خوبی هم برای رشد استعدادها فراهم کرده است؛ حداقل در رشته تحصیلی من اینطور است.

در این دو سال هم که متأسفانه همهگیری کرونا باعث شد درسهای عملی آنطور که باید خوب پیش نروند. بهترین تفریح من تحصیلم بود. هر چه را در کلاس درس آموزش میدیدم، در کولهام میگذاشتم، دست دوربینم را میگرفتم و به عکاسی میرفتیم. حالا امیدوارم کرونا از بین برود تا بتوانیم در شرایطی عادی به تحصیل ادامه دهیم.

 

محمدمهدی نگهداری؛ رشته تراشکاری، پایه یازدهم

از همان دوران دبستان دانشآموز بازیگوشی بودم و همیشه به کارهای عملی علاقه بیشتری داشتم. بزرگتر که شدم و به انتخاب رشته تحصیلی رسیدم هم به نوعی میتوان گفت از قبل انتخابم را کرده بودم. از آنجا که نمرات بالایی کسب کرده بودم و معدلم 19 شده بود، مدیر و معلمان اصرار داشتند در یکی از رشتههای نظری تجربی یا ریاضی ثبتنام کنم. خاطرم هست، این جمله «حیف است!» را زیاد از زبانشان میشنیدم. واقعاً حیف بود علاقه و استعدادی را که در تراشکاری دارم، رها کنم و صرفاً بهخاطر معدلم سر کلاسهایی بنشینم که از آنها لذتی نمیبرم و انگیزهای برای درسخواندن نداشته باشم.

علاقه من به رشته تراشکاری به پسرخالهام مربوط است. با پسرخالهام رابطه نزدیکی داشتیم و او یک کارگاه تراشکاری داشت. در واقع هنوز هم این کارگاه را دارد. من هم به کارگاهش رفت و آمد داشتم. کارهایی که در آنجا انجام میشد، برایم بسیار جالب بود. اصلاً دلم میخواست خودم به این کار مشغول باشم. وقتی دیدم رشته تحصیلی تراشکاری در هنرستان تدریس میشود، دیگر به هیچ رشته دیگری حتی فکر هم نکردم؛ چراکه به این رشته علاقهمند بودم و آرزویم همین بود که در آینده برای خودم کارگاه تراشکاری داشته باشم. خدا را شکر تا اینجای راه که البته اول راه است، اگر از کرونا چشم بپوشیم، همه چیز خوب پیش رفته است. امیدوارم بتوانم همینطور با انگیزه به مسیر ادامه بدهم.

 

ایلیا رستمی؛ رشته مکانیک خودرو، پایه دهم

متأسفانه این دید کهنه نسبت به هنرستان وجود دارد که گمان میکنند هر کس درسش خوب نبوده است یا نتوانسته معدل خوبی بیاورد، از سر ناچاری وارد هنرستان شده است. شاید در گذشته اینطور بوده، اما امروزه بهعنوان یک هنرجو با قاطعیت میتوانم بگویم اصلاً اینطور نیست. ورود به هنرستان و سختتر از آن ماندن در رشته انتخابی  ابداً کار سادهای نیست. حرف من این نیست که هنرستان جمع نوابغ فنی است، خیر. حرف من این است که هنرستان هم مانند هر جای دیگر، هم شاگرد زرنگ دارد و هم شاگرد ضعیف. اما آمار هنرجویانی که با انگیزه و علاقه وارد رشته خود میشوند، حداقل در هنرستانی که من تحصیل میکنم غالب است.

من خودم علاقه بسیار زیادی به کارهای فنی داشتم، اما اینکه چه نوع کار فنی برایم جذاب بود، نیاز به تحقیق داشت. برای انتخاب رشته هم میدانستم که میخواهم به هنرستان بروم، اما اینکه انتخاب کنم در چه رشتهای، از من زمان گرفت. یک سال قبل از انتخاب رشته شروع کردم به تحقیق درباره رشتههای فنی هنرستانها، و با توجه به آینده شغلی و نوع علاقهام، رشته مکانیک خودرو را مناسب دیدم. زمان انتخاب رشته هم با خیالی آسوده انتخابش کردم.

اما متأسفانه دوره تحصیلی ما گره خورد به کرونا و تعطیلی حضوریِ مدرسهها. در رشتههای فنی مانند همین رشته، با کلاس مجازی نمیتوان درس را پیش برد. بیشتر مباحث عملی هستند و باید در کارگاه آموزش داده شوند.

از اینرو از ذوق و انگیزه خودم و دوستان هنرجویم کم شد، اما تلاش کردیم با حضور در مکانیکیها با قطعات آشنا شویم و چم و خم کار را با لمس کار از نزدیک، تا حدودی بشناسیم. البته یکی دو ماه است که خدا را شکر بوی بهبود از اوضاع جهان میآید. مدرسهها و هنرستانها تقریباً باز شدهاند و کارگاههای هنرستانها فعالانه درس را پیش میبرند.

 

با تشکر از:

احد عباسی، رئیس اداره فنی و حرفهای وکاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس و آقای نورانی مدیر هنرستان حاج قوام شیراز

 

یک نمونه خودروی ایرانی بر اساس پلتفرم ملی خودرو

اولین نمونه طراحی شده بر اساس اسلوبهای پلتفرم ملی که در دانشگاه علموصنعت ایران طراحی و توسعه داده شده است. نمونه طراحی و ساخت خودروی ملی نشان میدهد که این رشته تحصیلی آیندهای خوب برای علاقهمندانش دارد.

۶۵۵
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، سررشته،هنرستان کاردانش حاج قوام،تراشکاری،عکاسی دیجیتال،تعمیر موتور و برق خودرو،تولید محتوا،انیمیشن،حسابداری مالی،تولید محتوای الکترونیکی،پلتفرم ملی خودرو
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید