عکس رهبر جدید

امنیت خاطر برای افراد ماهر

امنیت خاطر برای افراد ماهر
رعایت ایمنی در هر صنعتی از اصول اجتناب‌ناپذیر آن است. صنایعی مانند جوشکاری و برقکاری صنعتی که در مطالب گذشته به آن‌ها پرداخته‌ایم، از مشاغل پرخطر محسوب می‌شوند؛ مشاغلی که برای دانستن حد خطر آن‌ها نیازی به انجامشان نیست و با نگاهی گذرا، حتی بدون دانش هم می‌توان متوجه شد ایمنی در آن‌ها موضوعی حیاتی است. امروز می‌خواهیم به سراغ شغل و صنعت دیگری برویم و خطرات و نکات ایمنی آن را بررسی کنیم.

صنعت نساجی، صنعت شیشهبری و کاغذسازی از صنایعی هستند که درصد نیروی کار شاغل در آن بسیار بالاست. تقاضاهایی که در زنجیره تأمین بخش نساجی وجود دارد، بیشتر به خردهفروشهای بزرگ چندملیتی مربوط هستند و این باعث شده است در سراسر جهان کارگران بیشماری برای انجام بهموقع سفارشهای این غولهای بزرگ، ساعات طولانی کار کنند. بیشتر این کارگران در شرایط نامناسب و بسیار گرمی کار میکنند؛ گرمایی که ناشی از وجود دیگهای بخار آب است. استفاده از این دیگها که محیط را بسیار گرم میکنند و رطوبت هوا را بالا میبرند برای رنگرزی پارچه ضروری است.

 

گوشگیر ایمنی

خطرات طبیعی دیگری نیز وجود دارند که سلامت کارگران را تهدید میکنند و کارفرمایان فعال در عرصه تولید پوشاک حتماً باید به آنها توجه داشته باشند. یکی از این خطرات، سر و صدای زیاد ناشی از کار دستگاههایی است که کارگران با آنها کار میکنند. برای جلوگیری از مبتلاشدن به اختلالات شنوایی باید از گوشگیر ایمنی استفاده کنند.

 

خنک نگهداشتن

یکی از مهمترین مسائل در صنعت نساجی و به عبارتی یکی از جدیترین خطرات بهداشتی در این زمینه، گرمای شدید محیط کار است. هر چند کارگران نساجی در فضاهای باز مشغول فعالیت هستند، اما غالباً با گرمای ۵۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر دست و پنجه نرم میکنند. وضعیت کارگران داخل کارخانهها نیز بهتر از آنها نیست، چون محیط داخل کارخانهها نیز معمولاً همین اندازه گرم است. در واقع، محیط کار آنها شبیه کوره به نظر میرسد؛ یعنی به اندازهای گرم است که در عمل فرسنگها با شرایط محیط کارِ ایدهآل فاصله دارد.

یکی از راهها، کنترل گرما از طریق استفاده از موانع عایق و تابشی مثل دیوارههای عایقبندی کورههاست. سیستمهایی از این قبیل بیشتر در کارخانههای جدیدتر دیده میشوند. اینها سیستمهایی هستند که با رعایت ایمنی و بهداشت شغلی در حال ساخت هستند. موضوع دیگری نیز که در زمینه پایین نگه داشتن دمای محیط کار و راحتی کارگران نقش مهمی دارد، نحوه طراحی و چیدمان محیط کارخانه است.

 

لباس مناسب برای گرما

متخصصان ایمنی و بهداشت شغلی در قبال کارخانههایی که لباس همسانه(فرم) شرکت آنها را تولید میکنند مسئول هستند و همیشه باید به دنبال راههای جدید و ابتکاری برای محافظت از کارگران در برابر گرما باشند. مثلاً اکنون شاهدیم برخی از کارگران فعال در فضای باز، مانند محافظان پاسگان(گارد) امنیتی، از جلیقههای خنککننده هوا و سایر لباسهایی استفاده میکنند که برای خنک نگه داشتن بدن و محافظت از آنها در برابر گرمای زیاد طراحی شدهاند.

زمانی که بحث حفاظت از کارکنان به میان میآید؛ چه برای کارکنان داخل کارخانهها و چه کسانی که در فضای باز شاغلاند، پوشاک یکی از موارد بسیار مهم است. معمولاً توصیه میشود این افراد لباسهای تابستانی سبک بپوشند. چون پوشیدن این لباسها باعث حرکت آزادانه هوا و تبخیر سریعتر عرق بدن فرد میشود.

 

شیشهبری

یکی از صنایع دیگر که خطرات زیادی برای افراد فعال در آن به همراه دارد و همیشه دغدغه اصلی خانوادههای این افراد سلامت جسمی آنهاست، شیشهبری است. افرادی که در کارگاههای شیشهبری یا آینهکاری فعالیت میکنند، در معرض خطرات زیادی هستند که در این مقاله به چند مورد از آنها میپردازیم.

 

موارد زیر بخشهایی از آییننامه شیشهکاری در صنعت هستند:

ﻛﻒ زمین ﻛﺎر همواره ﺑﺎﻳﺪ تمیز و عاری از خردهشیشه باشد تا کارگران دچار مشکل نشوند.

مواد لغزنده و روغنهایی که در این صنعت استفاده میشوند باید همواره از کف زمین جمع شوند تا ایجاد لغزندگی نکنند.

ﺑﺮای ﻛﺎرﮔﺮاﻧﻲ ﻛﻪ در ﻣﺤﻞ ﻛﺎر ﺑﺎ اﺳﻴد ﻳﺎ ﻣﻮاد ﺷﻴﻤﻴﺎیی ﺳﺮوﻛﺎر دارﻧﺪ، ﺑﺎﻳﺪ شرایط شستوشو و حمام مناسب ایجاد شود.

عینک ایمنی وسیلهای بسیار ضروری است و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد ﻛﺎرﮔﺮان و در ﻣﻜﺎن ﻣﻨﺎﺳـﺐ باید در نظر گرفته شود.

کورههای ذوب ﺷﻴﺸﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑـﻪ دودکشهای مؤثر برای ﺧـارج کردن ﮔﺎزﻫـﺎ و ﺑﺨﺎرات ﻣﻀﺮ ﺑﻪ ﺑﻴﺮون از ﻛﺎرﮔﺎه ﻣﺠﻬﺰ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

کارگاههای ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮلات شیشهای ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ  تهویه ﻣﻨﺎﺳﺐ و مؤثر ﺑﺮای ﺧارج‌‌ شدن دود، ﺑﺨﺎرات ﻣﻀﺮ و ﮔﺮد و ﻏﺒﺎر ﻣﺠﻬﺰ ﺑﺎﺷند.

 

برشهای خطرناک

شاید اصلیترین نکته این صنعت مراقبت در هنگام برش شیشه است. باید به هنگام استفاده از دستگاه باد، حتماً از ماسک مخصوص و عینک و لباس ایمنی استفاده کرد. بسته به میزان خردشوندگی و شکنندگی شیشه، باید تمامی نکات با دقت کامل رعایت شوند، چرا که اگر مشکلی در کار ایجاد شود، بهطور مستقیم سلامت کارگران را نشانه میرود.

 

کارگاه کاغذسازی

بهترین راه برای آموختن مهارتهای کارگاهی، حضور در محل کار است. اما متاسفانه ما این امکان را نداریم که از شما دعوت کنیم و در کارگاه برایتان نکات ایمنی را توضیح دهیم. برای همین به عنوان نمونه از کارگاه کاغذسازی و نکات ایمنی که باید در آن محل رعایت شود ویدئویی تهیه کردیم. امیدواریم این ویدئو برایتان مفید باشد و از دیدن آن لذت ببرید.

 

کاغذسازی

قرنهاست اندیشه بشر روی کاغذ نقش بسته است و اسناد و مدارک مربوط به هویت انسانی، از طریق کاغذ و نوشتههای روی آن دست به دست میچرخند. امروزه به سبب اختراع کاغذ، دستیابی به اطلاعات بسیار آسان شده است. حتی با وجود پدیدهها و رسانههایی مثل تلویزیون، ماهواره و اینترنت، هنوز کاغذ در ارتباطات بشری حرف اول را میزند. کاغذ شاید ابزاری ساده به نظر آید، ولی در واقع صفحه سفیدی است که همچون لوح سفید وجود انسانی، میتواند هر نوشتهای را بر خود حک کند.

 

آتش، بلای جان این صنعت

آتش‌‌سوزی یکی از مهمترین حوادثی است که در کارخانههای کاغذ و کارتنسازی به وقوع میپیوندد. مواد اولیه این صنعت چوب و کاغذ است و در محیط کارخانهها پرزهای قابل اشتعال  به مقدار زیاد وجود دارند. یکی از راههای جلوگیری از آتشسوزی، کنترل عوامل آتشزاست؛ مثل نگذاشتن گاز پیکنیک روی سطح پوشیده شده یا میان راه کارکنان.

پس از بررسی عوامل آتشزا باید موارد کنترل و مهار آتش در اختیار کارکنان کارخانه قرار گیرند. آموزشهای لازم، همراه با چگونگی استفاده از کپسولهای آتشنشانی مناسب، با نصب آنها در نقاط راهبردی کارخانه، میتواند ضریب امنیت کارخانه را بالا ببرد.

 

بازیافت کاغذهای باطله

روزانه، فقط در شهر تهران، مردم  حدود 450 تن کاغذ و مقوای ضایعاتی را دور میریزند. کاغذ همواره باید جایگاه مجزایی در تفکیک زبالهها داشته باشد. در کنار توجه به صرفهجویی کاغذ، باید فرهنگی بین مردم شکل بگیرد که در آن فرهنگ، مردم ضمن آشنایی با بحث بازیافت کاغذها، بدانند کاغذها تنها در صورتی که قابل نوشتن باشند، ارزشمند نیستند و میتوان ضایعات آنها را دوباره و طی مراحل بازیافت، دوباره به کاغذ تبدیل کرد.

۴۱۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، ایمنی،صنعت نساجی،صنعت شیشه‌ بری،کاغذسازی،ایمنی در کار،برقکاری صنعتی،امین کرمی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید