عکس رهبر جدید

بیایید کمی فکر کنیم!؛ چقدر پول دود میشود؟

  فایلهای مرتبط
بیایید کمی فکر کنیم!؛ چقدر پول دود میشود؟
به گفته آقای محمد‌رضا مسجدی، دبیر کل «جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران» جمعیت مصرف‌کننده دخانیات در ایران افزایش یافته است و در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر سیگار می‌کشند... بیایید در مورد این موضوع کمی فکر کنیم.

کمی فکر کنیم

به گفته آقای محمدرضا مسجدی، دبیر کل «جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران» جمعیت مصرفکننده دخانیات در ایران افزایش یافته است و در حال حاضر حدود 8 تا 10 میلیون نفر سیگار میکشند... بیایید در مورد این موضوع کمی فکر کنیم.

نکته اول که به نظر بسیار خطرناک و ناراحتکننده است، برخی از جوانانی هستند که سیگار میکشند. آنها دست به این کار میزنند چون بیشتر به فکر خودنمایی هستند و به عواقب کار خود کمتر فکر میکنند. پژوهشهای زیادی در این مورد انجام شدهاند و اکثر آنها به این موضوع اشاره میکنند که افراد در مقابل درخواستها و تعارفات دوستان خود قدرت و توانایی «نه» گفتن ندارند. خجالت میکشند که بگویند من این کار را انجام نمیدهم. میترسند که مسخره شوند. میترسند که به آنها بگویند تو هنوز بچهای و بزرگ نشدهای. به همین سادگی توان نه گفتن را از دست میدهند و تسلیم میشوند. شما عزیزانی که مشغول خواندن این مطلب هستید هم ممکن است در آینده دچار چنین وسوسههای شیطانی بشوید. پس از همین الان تمرین کنید تا در مقابل چنین درخواستهایی با شجاعت نه بگویید و خودتان را اسیر مشکلات و معضلات بعدی آن نکنید.

نکته دوم این خبر تعداد افراد سیگاری در کشورمان است. از یک جامعه 80 میلیونی که حدود 20 میلیون آن کمتر از 18 سال دارند، این تعداد فرد سیگاری بسیار زیاد است. هزینه بسیار زیادی صرف خرید و دودکردن سیگار میشود و پس از آن این افراد به علت ضرر زدن به سلامتی خود بار مالی فراوانی به بهداشت عمومی کشور وارد میکنند. من فکر میکنم که اگر یک بار هزینههای سیگار کشیدن را بررسی کنیم و با عدد و رقم آن بیشتر آشنا شویم، باعث میشود هم خودمان سمت و سوی این کار نرویم، هم دیگران را تشویق به ترک کردن کنیم. امیدواریم این بررسی حداقل توجه شما نوجوان عزیزی را که مشغول خواندن این مطلب هستید، به اهمیت موضوع جلب کند.

 

محاسبه کنیم

واحد شمارش سیگار «نخ» است. هر یک عدد سیگار را یک نخ میگویند. رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت بر دخانیات کشور در اوایل سال 1400 اعلام کرد: «میزان مصرف سالانه سیگار در ایران حدود 65 میلیارد نخ است.»

اگر فرض کنیم که در کشور 10میلیون سیگاری داشته باشیم، خواهیم داشت:

6500=10.000.000÷65.000.000.000

بهطور متوسط هر فرد سیگاری در سال 6500 نخ سیگار میکشد.

18=365÷6500

یعنی به طور متوسط هر فرد سیگاری در روز 18 نخ سیگار میکشد.

 

این عدد بسیار بالاست. وقتی میگوییم به طور متوسط یعنی تعدادی از افراد سیگاری بالاتر از این تعداد در روز سیگار میکشند و تعدادی کمتر. در هر پاکت سیگار 20 نخ قرار دارد. یعنی در جامعه ما میلیونها نفر هر روز بیشتر از یک پاکت سیگار میکشند! حالا بیایید حساب کنیم که این تعداد سیگار چه مقدار پول میشود. این تعداد سیگار معادل چند پاکت 20تایی سیگار است؟

3.250.000.000=20÷65.000.000.000

تعداد پاکتهای سیگار مصرف شده در ایران در یک سال

 

در ابتدای سال 1400، قیمت برخی از انواع سیگار بین 15 تا 42 درصد افزایش داشته است. بعضی از مارکهای معروف سیگار که مشتری بیشتری دارند، هر پاکت سیگار را 18000 تومان تا 20000 تومان قیمتگذاری کردهاند. با توجه به قیمت سیگارهای تولید داخل کشور که قیمت پایینتری دارند، ما قیمت یک پاکت سیگار را بهطور متوسط 15000 تومان در نظر میگیریم. پس:

تومان 48.750.000.000.000=15.000×3.250.000.000

 

میتوانید عدد بالا را بخوانید؟! برای راحتی کار اینطور خوانده میشود: در حدود 49 هزار میلیارد تومان هزینه سیگارهایی است که در یک سال در کشور ما توسط افراد سیگاری دود میشود! باورتان میشود؟ 49 هزار میلیارد تومان؟ آیا میدانید با این پول چه کارهایی میتوان انجام داد؟ فقط یک مورد را مثال میزنم تا از بزرگی این عدد درک و تصور بهتری برای شما ایجاد شود.

اگر قیمت یک آپارتمان آماده حدود 100 متری که الان برای زندگی مناسب و خوب است، یک میلیارد تومان در نظر بگیریم، با این پول میشود 49000 واحد آپارتمان خرید. بهطور تقریبی بگویید 50,000 آپارتمان، چون قیمت بعضی از واحدها ممکن است کمتر از یک میلیارد تومان باشد. اگر هر برج 25 واحد مسکونی داشته باشد، پس:

2,000=25÷50,000

یعنی 2,000 برج 25 واحدی میتوان خرید.

 

یعنی با پولی که برای سیگار کشیدن در هر سال دود میشود، میتوان چندین شهرک و برج و واحد مسکونی ساخت و در اختیار نیازمندان قرار داد!

حالا متوجه بزرگی این عدد شدید. این تنها یک مثال بود، شما میتوانید با مثالهای مشابه بزرگی 49 هزار میلیارد تومان را بهتر درک کنید.

قیمت یک «پراید معمولی و چند سال کارکرده» در حال حاضر حدود 100 میلیون تومان است. پس:

490.000=10.000.000÷49.000.000.000.000

(تعداد ماشین پراید)

یعنی با این پول در حدود 490,000 خودروی پراید میتوان خرید! آن هم در هر سال. جالب است بدانید که تولید خودرو در سال در کشور ما به 490,000 عدد نمیرسد. یعنی به عبارت دیگر، کل خودروهای تولید شده در سال را میتوان با پول دود کردن سیگارها خرید!

 

بیشتر فکر کنیم!

این محاسبات ما فقط شامل خریدن سیگار و دود کردن آن بود. اگر بقیه هزینهها را حساب کنیم، اوضاع بسیار بدتر از این خواهد شد. برای مثال، تعداد زیادی از سیگاریها به بیماریهای عفونی و ریوی مبتلا میشوند و هزینه بسیاری بابت خرید دارو و هزینههای دیگر پزشکی صرف میکنند. تعداد زیادی به سرطان ریه مبتلا میشوند و با وجود هزینههای هنگفتی که صرف مبارزه با سرطان میکنند، در انتها فایدهای برایشان نخواهد داشت و از دنیا میروند. کمی حماقتآمیز است که یک نفر پولش را دود کند و بعد هم هزینههای درمانی پرداخت کند و هیچ نفع و سودی هم از این کار نبرد.

موضوع بیشتر دردناک میشود وقتی متوجه میشویم که تولیدات سیگار در داخل کشور کفایت نمیکند و مجبوریم سیگار را وارد کنیم، واردات سیگار یعنی هدر دادن ارز که در شرایط تحریم ارزش واقعی این ارزها را بیشتر متوجه میشویم. بر اساس اخبار رسمی کشور، واردات سیگار ممنوع است و در سال 1399 تولید سیگار در کشور افزایش داشته و به رقم 5/58 میلیارد نخ در سال رسیده است. بنابراین با قبول این عددها، در حدود 5/7 میلیارد نخ سیگار از طریق قاچاق وارد کشور میشود تا به همان رقم 65 میلیارد نخ سیگار در سال برسیم! جالب است بدانید که گزارشهای غیررسمی برآورد کردهاند که سالانه حدود 30 میلیارد نخ سیگار در کشور قاچاق میشود و مصرف سالانه هم 70 میلیارد نخ است!

موضوع وقتی جالبتر میشود که درمییابیم در 10 سال اخیر بسیاری از صنایع ایران به علتهای متفاوت تعطیل شدهاند، ولی تولیدکنندگان دخانیات از 7 واحد صنعتی به 21 واحد رسیده است. این امر گرچه تا حدی از خروج ارز جلوگیری کرده است، اما میتوانست در زمینههای مهمتری صورت گیرد.

 

منبع

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، کد خبر: ١٤٠٠٠313٠9998

۱۳۹۲
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و کاربرد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید