عکس رهبر جدید

درآمدآموز باشید

  فایلهای مرتبط
درآمدآموز باشید
این روزها دخل‌وخرج به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فکری انسان‌ها تبدیل شده است. برخی موفق شده‌اند به امور مالی خود تسلط پیدا کنند و عده‌ای دیگر همچنان نگران‌اند که دخل‌وخرجشان به‌هیچ‌وجه با هم هماهنگی ندارد. معلم‌ها هم باید همچون دیگران به مسائل اقتصادی‌شان بیندیشند؛ مقدمات و لوازم پس‌اندازکردن، چگونه خرج‌کردن، رعایت حق‌الناس و... را بیاموزند و به آن عمل کنند. از آن‌جا که معلم‌ها الگو هستند، باید با روش‌های خلاقانه و غیرمستقیم این نکته‌ها را به دانش‌آموزان خود نیز بیاموزانند.

بودجه‌بندی

هر فرد باید به‌طور جدی حساب دخل‌وخرج خود را داشته باشد و بر مبنای درآمد خود بودجه‌بندی دقیقی طراحی کند. برای بودجه‌بندی درست، مبلغ درآمد را یادداشت کنید، بعد خرج‌های ضروری را بنویسید و سپس مقداری برای کارهای متفرقه مانند تفریح و آموزش کنار بگذارید. برنامه‌ریزی‌کردن برای هر کاری خوب است، پس برای خرید هم برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از فروشگاه‌ها با کالاهای لوکس، تخفیف‌های طلایی و مسابقه و جایزه در پی جذب مخاطب‌اند. فریب تبلیغات را نخورید. شما چیزی را می‌خرید که به آن نیاز دارید. در کلاس درس گاهی دراین‌باره صحبت کنید. به دانش‌آموزان خود بگویید برای پول‌توجیبـی‌شـان برنامه‌ریزی کنند.


منع مصرف‌گرایی

مصرف‌گرایی آسیب است. در هنگام خرید، شما باید به این نکته‌ها توجه کنید: فایده‌ی هر کالا برایتان تا چه اندازه است؟ چقدر باید برایش هزینه کنید؟ تا چه اندازه از آن وسیله استفاده خواهید کرد؟ انباشت لباس‌های غیرضروری، کفش‌های بدون استفاده، لوازم‌تحریر خوش‌رنگ و لعاب اما بدون کاربرد، یعنی مصرف‌گرایی. می‌توانید با زبان داستان مفاهیم «هزینه، فایده و مصرف» را در کلاس مطرح کنید. مثلاْ شاید جعبه‌ی مدادرنگی سی‌و‌شش‌رنگ جذاب باشد، اما چقدر مصرف دارد؟ چقدر به دانش‌آموز نفع می‌رساند؟ و دانش‌آموز با همان هزینه چه چیزهای دیگری می‌تواند بخرد؟


ایجاد درآمد

شاید با وضعیت اقتصادی موجود این حرف خنده‌دار به نظر برسد، اما در حال حاضر هم می‌توان پس‌انداز کرد. اگر برای خرید سراغ تولیدی‌ها یا مراکز عمده‌ی فروش بروید، در ماه مقداری از هزینه‌هایتان کم می‌شود. در کلاس قلکی بگذارید، با موافقت اولیای دانش‌آموزان، از دانش‌آموزان بخواهید هر روز یا هر هفته سهم بسیار کمی از پول‌توجیبی‌شان را در آن بریزند. با این کار مفهوم پس‌انداز را به‌صورت عملی به آن‌ها یاد داده‌اید. آخر هر ماه یا آخر هر فصل از سال می‌توانید قلک را باز کنید و با آن وسیله‌ای بخرید که موردپسند بچه‌هاست؛ بازی فکری، کتاب داستان یا وسیله‌ی بازی.


یک کار کوچک

شما معلم هستید، اما به این معنا نیست که نباید هیچ کار دیگری انجام دهید. گاهی راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک خانگی می‌تواند در وضعیت اقتصادی تحول ایجاد کند. در کسب‌و‌کار خانگی، تا زمانی که به سوددهی نرسیده‌اید، نیازی نیست مبلغ زیادی سرمایه‌گذاری کنید و کار خود را گسترش دهید. خیاطی، پخت کیک، روبان‌دوزی، نوشتن مقاله و یادداشت برای مطبوعات و سایت‌ها، پرورش گل و گیاه و... کارهای جالبی هستند که حتماً از پس آن‌ها بر می‌آیید. سعی کنید روحیه‌ی کسب مهارت و درآمد را در دانش‌آموزانتان هم رشد دهید. مثلاً اگر مدرسه حامی شما باشد، می‌توانید با کمک بچه‌ها چند گلدان کوچک کاکتوس پرورش دهید یا میوه‌ی خشک درست کنید. به این ترتیب، دانش‌آموزان می‌آموزند برای به‌دست‌آوردن پول باید دست به تولید بزنند و برای معرفی و توزیع کالای خود بکوشند.


اخلاق اقتصادی

خیلی اوقات فرد به‌اندازه‌ی کافی سرمایه دارد، اما دور اخلاق را خط می‌کشد. مثلاً برای به‌دست‌آوردن پول دست به هر کاری می‌زند.

یک نمایش کوتاه می‌تواند مفهوم حق‌الناس یا زشتی اسراف‌کردن را منتقل کند. با قرار‌دادن صندوق صدقه‌ای در کلاس و انداختن مبلغ کمی در صندوق برای کمک به دیگران، می‌توانید دانش‌آموزان را با مفاهیمی چون نیکوکاری و احسان آشنا کنید.


۷۲۳
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، ساحت تعلیم و تربیت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید