عکس رهبر جدید

گلخانه‌ای در گلستان

  فایلهای مرتبط
گلخانه‌ای در گلستان
پریسا سارانی، مدیر-آموزگار «دبستان عطار نیشابوری» روستای قرق، از توابع «گالیکش» شهرستان «مینودشت» استان گلستان است. او کارشناس ارشد آموزش ابتدایی است و هفت سال سابقه کار دارد. ذوق و ابتکار این مدیر آموزگار روستایی در مدرسه چندپایه و ایجاد گلخانه و پرورش گل‌های آپارتمانی، باعث ایجاد انگیزه و حتی کسب درآمد برای تأمین امکانات مدرسه شده است. گفت‌وگوی کوتاهی با این همکار جوان و فعال کردیم که می‌خوانید.

ایده احداث گلخانه، آنهم گلهای آپارتمانی، از کجا شکل گرفت؟

بر اساس سند تحول بنیادین، آموزشهای مدرسهای باید به سمتوسوی آموزشهای فعالیتمحور و پروژهمحور برود تا در زندگی دانشآموزان تأثیر داشته باشد. دبستان عطار نیشابوری دارای فضای باز و طبیعت اطراف آن بسیار زیباست. سه اتاق در این مدرسه داشتیم که قابلیت کاربری آموزشی نداشتند. با همفکری و همکاری چند نفر از دوستان و همکاران، یکی از این اتاقها را که پنجره بزرگی داشت، به گلخانه تبدیل کردیم. هدفمان تقویت یادگیری و ایجاد انگیزه در دانشآموزان بود. ضمن اینکه خودم هم به پرورش گل و گیاه علاقه زیادی دارم.

 

آیا در این زمینه آموزشی هم دیدهاید؟

در این خصوص از فیلمهای آموزشی که در فضای مجازی وجود دارند، بهره گرفتم. همچنین از راهنماییهای یکی از اقوام نزدیک که در این زمینه تخصص دارند، استفاده کردم.

 

عملیات احداث گلخانه به چه شکل بود؟ آیا این طرح یک کار گروهی است؟

بله این کار توسط دانشآموزان، یک معلم و خودم به انجام رسید. ابتدا کل کف اتاق را با خاک پوشاندیم. سپس از دانشآموزان خواستیم از جنگل زیبایی که در نزدیکی مدرسه قرار دارد، خزه، برگ‌‌های درختان و دانههای کاج پیدا کنند و به مدرسه بیاورند. با همکاری آنها کف گلخانه را آماده کردیم.

برای نمای گلخانه نیز از سنگ استفاده کردیم. سنگها را از سدی که نزدیک مدرسه است تهیه کردیم. به این شکل که دانشآموزان کلاس چهارم را برای گردش علمی و آموزش علوم، درس سنگها، به کنار سد بردیم و از آنها خواستیم سنگریزه جمع کنند و به مدرسه بیاورند. برای تهیه گلدانها و تکثیر گلها هم از والدین کمک گرفتیم. حدود 400 گلدان جمعآوری شد. گلها تکثیر و داخل گلدانها کاشته شدند و کمکم گلخانه مدرسه ما شکل گرفت.

 

آیا برای نگهداری گلها نیز از دانشآموزان کمک میگیرید؟

بله برای نگهداری از گلها، از دانشآموزان کلاس ششم که مسئولیتپذیرتر و قدری پختهتر هستند، کمک میگیریم. هر روز دو نفر مسئول رسیدگی به گلخانه هستند. فضای گلخانه را تمیز و گلها را هرس و آبیاری میکنند. من فقط بر کار آنها نظارت میکنم تا اگر مشکلی وجود داشت به کمک بچهها رفع کنم.

 

آیا این گلخانه درآمدی هم برای مدرسه دارد؟

بخشی از این گلها را دانشآموزان در بازارچه محلی که در ایام قبل از نوروز برپا میشود، فروختند و با پولی که عایدمان شد، برخی ملزومات مدرسه را تهیه کردیم. برای مثال مدرسه را رنگ زدیم، جاکفشی برای بچهها خریدیم و نمازخانه را تجهیز کردیم.

 

چه بهرههای آموزشی از این طرح بردید؟

از این گلخانه در آموزش برخی درسها بسیار بهره گرفتیم. مثلاً در درس علوم، بهویژه برای پایههای اول و ششم، در درس مطالعات اجتماعی و بحث کاشت و برداشت، و در درس هدیههای آسمانی، در بحث طبیعت و درس خود و خدا. ضمن اینکه ایجاد تنوع در محیط آموزشی باعث افزایش انگیزه در دانشآموزان نیز میشود و قوه تفکر، تخیل و خلاقیت آنان را نیز تقویت میکند. همچنین این کار مهارتهای زندگی را به آنان میآموزد و مسئولیتپذیری بچهها را افزایش میدهد. کسب مهارت پرورش گل و گیاه، کسب درآمد و ... از دستاوردهای این طرح بود. بهخصوص برای دوره دوم ابتدایی این طرح آوردههای زیادی داشت.

 

چه پیشنهاد و توصیهای برای بهبود کیفیت کار معلمان دارید؟

من به معلمان توصیه میکنم، برای تکتک مباحثی که آموزش میدهند، چه درسی و چه تربیتی، اول به هدف و مبحثی که میخواهند تدریس کنند، خوب بیندیشند و از کوچکترین امکاناتی که در سطح مدرسه، در فضای بیرون و نزدیک مدرسه دارند، کمک بگیرند. این کار نیازمند هیچ هزینهای نیست. منتظر امکانات نمانند. دانشآموز باید برای یادگیری انگیزه و رغبت داشته باشد. برای این کار از قوه تخیل خود و دانشآموزان کمک بگیرند. به دانشآموزان میدان بدهند تا خود وارد عمل شوند. معلم باید خود را آماده کند تا از دانشآموزان یاد بگیرد.

۶۱۵
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، گفت‌ و گو،دبستان عطار نیشابوری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید