عکس رهبر جدید

معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی

معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی

رشتهام زبان و ادبیات فارسی است.

- آهان! پس همش شعر و قصه میخوانی!

- یک شعر از حفظ برایمان بخوان.

- فقط میشود دبیر ادبیات شد، مگر نه؟

- آینده ندارد! برگرد و دبیری بخوان!

من رُزا هستم؛ دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی «دانشگاه خوارزمی».

از این نظرات زیاد شنیدهام! چه در زمان کنکور، چه در زمان انتخاب رشته، و چه همین الان که بهطور تخصصی در این حوزه تحصیل میکنم. هنوز هم آشنایان و اقوام گرامی میخواهند مرا از رشتهام منصرف کنند!  اما من و دوستانم، هرگز از انتخاب این رشته پشیمان نیستیم.

تصور اکثریت در مورد این رشته تصویر دانشجویی است که با «گلستان» سعدی حجیم زیر بغل پای کلاس استاد شفیعی کدکنی نشسته است که حقاً تصویر زیبایی است.

اما بیایید از این رشته بیشتر بدانیم:

اگر به درس فارسی مدرسه عشق میورزید (بیشتر از بقیه البته! چون همه شعر و داستان را تا حدی دوست دارند)، اگر قلم خوبی دارید و حتی اگر صرفاً کنجکاو هستید، از این متن سرسری نگذرید و آن را بخوانید. شاید هنگام انتخاب رشته به دردتان خورد و وقتی نویسنده، دبیر ادبیات، منتقد ادبی و ... شدید، گاهی یاد ما هم بیفتید!

- چطور وارد این رشته شویم؟

- چه چیزهایی یاد میگیریم؟

- آینده شغلی ما چگونه خواهد بود؟

 

زبان و ادبیات فارسی محض

در دبیرستان باید رشته علوم انسانی را بخوانید، و یا اگر در رشته دیگری تحصیل میکنید، کنکور علوم انسانی بدهید.

درسهای فارسی و عربی ضریب بالایی دارند و سعی کنید در عربی مهارت داشته باشید. از پایه آن را جدی بگیرید، چون سروکار زیادی با آن خواهید داشت.

درسی هم در دبیرستان هست به نام «علوم و فنون ادبی» که در آن آرایههای ادبی و عروض و قافیه آموزش داده میشود. خوب است در دبیرستان آن را با دقت یاد بگیرید که در دانشگاه راحت باشید. چون واحدهایی به نام عروض و قافیه خواهید گذراند.

مطالعه آزاد داشته باشید. سعی کنید بعد از خواندن هر کتاب یادداشتی بنویسید و نقد ادبی هم بخوانید.

از معلم ادبیات و مشاور مدرسه بخواهید کمکتان کنند، اما علاقه شما مهمتر از همه چیز است. آن را بسیار بزرگ و مهم بدانید.

از همان ابتدا با استادها رابطه خوبی برقرار کنید و از آنها کمک بگیرید.

شرح سوابق خود را قوی کنید و اگر دستی به قلم دارید، با نشریات در ارتباط باشید و در کلاسهای نویسندگی و نشستهای ادبی شرکت کنید.

در نیمسالهای کارشناسی،«متون کهن ادبی» (کلیله و دمنه، عروض و قافیه، گلستان سعدی، شاعران سالهای متفاوت، دستور زبان فارسی و عربی تخصصی) و «تاریخ ادبیات» را خواهید گذراند.

اکثر دانشجویان حین دوره کارشناسی حوزه تخصصی مورد علاقه خود را پیدا میکنند و در دوره کارشناسی ارشد آن را ادامه میدهند.

گرایشهای دوره کارشناسی ارشد شامل این رشتههاست:

- ادبیات تطبیقی

- ادبیات کودک و نوجوان

- ویرایش و نگارش

- نظریه و نقد ادبی

- ادبیات معاصر

و ...

 

صحبتهای خودمانی

حالا که با رشته من آشنا شدید، نشستی را هم با همرشتهایهایم از شهرهای مختلف کشور ترتیب دادهام تا نظرات آنها را نیز جویا شوم.

زهرا رفیعی، 19 ساله از رشت

از کودکی کتاب خواندن را دوست داشتم. وقتی اول و دوم ابتدایی بودم و بهتازگی خواندن و نوشتن را یاد گرفته بودم، همیشه در کنار تختم کتابهای داستان کوچکی داشتم و قبل از خواب آنها را میخواندم. همیشه درس مورد علاقهام در مدرسه ادبیات بود. به خاطر همین علاقه خاص سال دوازدهم رشتهام را عوض کردم و انسانی خواندم.

وقتی نتایج مرحله اولیه کنکور آمد، چهار رشته را انتخاب کردم. وقتی منتظر نتایج مرحله دوم بودم، خداخدا میکردم ادبیات قبول شوم و شدم!

از بین درسهایی که تا الان گذراندهام، کارگاه ویراستاری را از همه بیشتر دوست داشتم و احتمال زیادی میدهم که در گرایش ارشد به سراغ ویراستاری بروم و به صورت تخصصی در آن رشته تحصیل کنم.

و اما در مورد بازار کار باید بگویم، براساس اطلاعات خودم میدانم که میتوانیم به درجه دبیری و یا استادی برسیم یا در حوزهای تخصصی ادامه بدهیم. در کل از انتخابم راضی هستم و پشیمان نیستم.

 

پگاه افشاری، 20 ساله از تهران

سال 1398 کنکور انسانی دادم و ادبیات اولویت چهارم من بود.

این رشته را معلم ادبیاتم به من معرفی کرد. من در مدرسه نمونه دولتی تحصیل میکردم. ساعات زیادی را در مدرسه میگذراندم و بیشترین تستی که زدم تستهای ادبیات بود.

اوایل که تحصیلم در دانشگاه را شروع کردم، به چیزی غیر از دبیر ادبیات شدن فکر نمیکردم. اما بعداً متوجه شدم که به ویراستاری هم علاقه دارم و تصمیم گرفتم در کنار دبیری ادبیات در آینده، ویراستاری را هم ادامه بدهم.

ادبیات رشتهای است که بدون علاقه واقعی هرگز در آن موفق نخواهید شد.

من تا قبل از دانشگاه مطالعه آزاد زیادی نداشتم، اما از زمان تحصیل در دانشگاه کتابهای زیادی میخوانم تا اطلاعات خودم را بالا ببرم.

 

آیلار ایرانی، 21 ساله از کرج

علاقه من به ادبیات به زمان کودکی برمیگردد. پدرم دبیر ادبیات است و از کودکی فرهنگ کتابخوانی در خانه ما وجود داشت. پدرم همیشه به ما کتاب هدیه میداد و ما را به کتاب خواندن تشویق میکرد.

سال اول که کنکور دادم، دبیری ادبیات هدفم بود، اما معلمی ابتدایی قبول شدم و نرفتم. بعد از یک سال محروم شدن، دوباره کنکور دادم و اولویت اولم دبیری ادبیات و اولویت دومم ادبیات محض بود. از انتخابم راضی هستم و پدرم همیشه مشوق من بوده و هست.

 

معرفی رشته ادبیات نمایشی

رشته ادبیات نمایشی مربوط به کنکور هنر است و از طریق شرکت در آن میتوان در این رشته تحصیل کرد. این رشته برای علاقهمندان به فیلمنامهنویسی، نمایشنامهنویسی و در کل تئاتر و سینما مناسب است.

وقتی که دوره کارشناسی خود را تمام کردید، میتوانید در آزمون ورودی رشتههای کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی و سینما شرکت کنید و اطلاعات خود را بالاتر ببرید و مهارت بیشتری پیدا کنید.

در آینده میتوانید فیلمنامه و نمایشنامه بنویسید و نقش مهمی در ساختن یک اثر هنری ایفا کنید.

در حوزه ادبیات باید بخوانید و بنویسید! هیچگاه اطلاعات دریافتی شما کافی نیست و همیشه باید پویا باشید و به دنبال دانایی بیشتر.

موفقیت شما در ادبیات به تلاش شما و مهارتهایی که میآموزید، بستگی دارد.

اگر به ادبیات علاقهای جدی دارید، آن را نادیده نگیرید و نگذارید استعداد و علاقهتان هدر برود.

۴۵۰۷
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، میانبر،معرفی رشته های تحصیلی،معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی،رشته زبان و ادبیات فارسی
الهه
۱۴۰۱/۰۶/۲۹
0
0
3

باسلام اطلاعات بسیار مفیدی بود بسیار ممنون من هم دوران مدرسه به ادبیات خیلی علاقه داشتم و کنکور دادم و رشته ی زبان و ادبیات فارسی قبول شدم بسیار دوست دارم که این رشته رو ادامه بدم اما میترسم که بازار کار خوبی نداشته باشه و بی نتیجه باقی بمونه خوشحال میشم راهنماییم کنید


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید